لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۰

زلزله زده های هرات در هوای سرد با کمترین امکانات شب های دشواری را سپری میکنند


تعدادی از کودکان خانواده های زلزله زده درولایت هرات که شب ها در فضای باز میخوابند
تعدادی از کودکان خانواده های زلزله زده درولایت هرات که شب ها در فضای باز میخوابند

شب گذشته پائین ترین درجۀ حرارت هوا در هرات ۱۰ درجه سانتیگراد بود و پیش بینی می شود امشب به ۸ درجه کاهش یابد.

در حالی که حدود دو هفته از زلزله های پیهم هرات می گذرد، ادارۀ سازمان صحی جهان در افغانستان روزشنبه(۲۱ اکتوبر) در شبکۀ ایکس(تویتر سابق) نوشته که مردم در مناطق زلزله زده همچنان در حالت ترس و نا آرامی به سر می برند.

این سازمان در یک گزارش تصویری گفته که دیدن رنج مردم آسیب دیده در این مناطق دلخراش است.

در گزارش سازمان صحی جهان قریۀ"چاهک" از مربوطات ولسوالی انجیل ولایت هرات دیده می شود که همراه با چند قریۀ همجوار آن به طور کامل، تخریب شده است.

"چاهک" قریۀ کوچک که زمانی ۱۲۵۰ خانواده در آن زندگی می کردند، اکنون به ویرانه ای تبدیل شده است.

باشنده گان یکی از قریه های زلزله زده در هرات
باشنده گان یکی از قریه های زلزله زده در هرات

قریۀ"چاهک" در نتیجۀ زلزله دوم در یازدهم اکتوبر ویران شد، اما خوشبختانه تلفات جانی نداشت، زیرا باشندگان این قریه با هراس از زلزلۀ هفتم اکتوبر، در بیرون از خانه هایشان زندگی می کردند، آنها هنوزهم در فضای باز زندگی می کنند، زیرا دیگر خانه ای برای زندگی ندارند.

با آنکه روزها هنوز در هرات گرم است، اما برای خانواده های دارای اطفال که شب ها را در بیرون از خانه می گذرانند، می تواند مشکلات صحی جدی ایجاد کند.

عایشه یک باشندۀ ولسوالی زنده جان که شب های سخت را در زیر خیمه در یک پارک شهر هرات سپری می کند، به رادیو آزادی گفت:

"حتی یک کمپل هم نداریم که بالای خود بیندازیم، به خدا قسم دیشب آنقدر سرد بود که تا صبح از خنکی خواب نکرده ایم. بیش از یک هفته می شود که به این جا آمده ایم، نه روغن است، نه برنج، به خدا یک توته نان هم از صبح تا حال نبود که بچه ها می خوردند."

مردم در مناطق زلزله ده میگویند که به کمک های فوری نیاز دارند
مردم در مناطق زلزله ده میگویند که به کمک های فوری نیاز دارند

براساس گزارش ها اخیراً یک خانم کهنسال به دلیل سردی هوا در زیر یکی از خیمه های آسیب دیدگان زلزله در پارک ترقی در شهر هرات، جانش را از دست داده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در اثر زلزله های اخیر در ولایت هرات، ۲۱ هزار و ۵۰۰ منزل مسکونی ویران شده و ۱۷ هزار خانۀ دیگر بطور جدی آسیب دیده است. بر اساس این محاسبات، حدود ۱۵۴ هزار تن به شمول ۷۵۰۰ زن حامله متاثر شده اند.

همچنین در مناطق زلزله زده، شبکۀ خدمات صحی برای حدود ۵۸۰ هزار تن از باشندگان آن به شدت آسیب دیده و ۴۰ مرکز صحی در نتیجۀ زلزله های اخیر در هرات کاملاً تخریب شده است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG