لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

روزنامه نیویارک تایمز: مهاجرین برگشته به افغانستان با آیندهٔ مهم رو به رو اند


عده یی از مهاجرین افغان که مجبور به ترک پاکستان شده اند
عده یی از مهاجرین افغان که مجبور به ترک پاکستان شده اند

روزنامه نیویارک تایمز

  • روزنامه نیویارک تایمز در مطلبی نوشته٬ افغان هایی که از سر ناچاری پاکستان را ترک کرده و به افغانستان برگشته اند، با آینده مبهم رو به رو اند.

روزنامه نوشته که بیش از هفتاد هزار افغان بدون مدرک در هفته های اخیر مجبور به عبور از مرز شدند تا به ضرب الاجل روز چهارشنبه عمل کنند.

براساس ضرب الاجل حکومت پاکستان، پناهجویان غیرقانونی سر از اول نومبر از خاک این کشور اخراج خواهند شد.

وزارت داخله پاکستان یکشنبه گذشته گفت که بیش از سه میلیون مهاجر افغان در پاکستان زندگی می کنند که بیش از یک میلیون و هفتصد هزار تن آنها فاقد مدرک اند.

نیویارک تایمز در ادامه به قصه ای یک مهاجر افغان به نام نجم الدین تورجان پرداخته که گفته است پس از سپری کردن چهل سال در پاکستان بخاطر نداشتن اسناد قانونی بود و باش به تازگی مجبور شد که با خانواده اش به افغانستان برگردد.

تورجان ۶۳ ساله به روزنامه گفته که پس از جمع آوری اموالش از مکانی که آن را برای سه دهه خانه می نامید، سوار یک لاری شده و با خانواده اش به سیل مهاجرین افغان پیوست که می خواستند پیش از به سر رسیدن ضرب الاجل اعلام شده از سوی پاکستان، به آنسوی مرز عبور کنند.

نیویارک تایمز به نقل از مقام های پاکستانی نوشته که تورجان یکی از بیش از هفتاد هزار مهاجر افغان است که در هفته های اخیر پاکستان را به مقصد افغانستان ترک کرده است.

در ادامه می خوانیم که با فرا رسیدن ضرب الاجل خروج مهاجرین غیرقانونی افغان از پاکستان، بسیاری از افغانها با تصامیم دشوار رو به رو اند که آیا تلاش کنند در کشوری باقی بمانند که دیگر در آنجا مورد استقبال نیستند یا اینکه به کشوری برگردند که ده ها سال است در آن زندگی نکرده اند.

به نوشته نیویارک تایمز، آن عده که برگشت به افغانستان را انتخاب کرده اند در هفته های اخیر سراسیمگی را در گذرگاه های مرزی میان دو کشور ایجاد کرده اند، مقام ها و تیم های امداد رسان را تحت فشار قرار داده اند.

گروه های امدادرسان گفته اند که روزانه حدود چهار هزار نفر به افغانستان برگشت می کنند که شمار آنها ده برابر بیشتر از کسانی است که پیش از اعلام ضرب الاجل این کشور را ترک می کردند.

روزنامه دیپلومات

  • روزنامه دیپلومات هم به پایان رسیدن ضرب الاجل اخراج مهاجرین غیرقانونی از پاکستان پرداخته و نوشته است که مهاجرین به عنوان یک ابزار استراتژیک در برابر طالبان استفاده می شوند.

این در حالی است که به نوشته روزنامه، اسلام آباد از حکومت طالبان می خواهد تا اقدام جدی علیه تحریک طالبان پاکستان انجام دهد.

در ادامه می خوانیم که کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تخمین می زند که پاکستان در حال حاضر میزبان سه اعشاریه شش میلیون پناهجوی افغان است که حدود هفتصد هزار نفر آن پس از تسلط دوباره افغانستان از سوی طالبان در ۲۰۲۱، به پاکستان پناه برده اند که حمایت قانونی یا ابزاری برای دریافت پناهندگی ندارند.

براساس نوشته دیپلومات، مقام های طالبان نگران برگشت بیش از یک میلیون و هفتصد هزار پناهجوی غیرقانونی از پاکستان است که می تواند حکومت طالبان را با چالش های جدی اقتصادی و فشار های بیشتر مواجه کند.

حکومت طالبان از پاکستان خواسته تا این تصمیمش را پس بگیرد.

روزنامه دیپلومات نوشته که لجاجت پاکستان برای اخراج پناهجویان غیرقانونی افغان از خاکش، ممکن چندان ارتباطی به این نداشته باشد که اسلام آباد می خواهد از شر افغانها نجات پیدا کند بلکه به نوشته دیپلومات این بیشتر یک تاکتیک برای وادار کردن فشار بر حکومت طالبان است تا به خواسته های پاکستان پاسخ مثبت بدهد.

خواست عمده پاکستان اقدام جدی حکومت طالبان علیه رهبری تحریک طالبان پاکستان است که براساس ادعا ها در خاک افغانستان به سر میبرد.

تحریک طالبان پاکستان اخیراً مسئولیت حملات مرگبار را در پاکستان به دوش گرفته، حملاتی که بیشتر نظامیان پاکستانی را هدف قرار داده است.

XS
SM
MD
LG