لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

پایان ضرب الاجل تعیین شدهٔ پاکستان؛ «نیروهای پولیس به خانه های مهاجرین یورش می برند»


خانواده های افغان که در نتیجه فشار حکومت پاکستان مجبور شده اند به افغانستان برگردند
خانواده های افغان که در نتیجه فشار حکومت پاکستان مجبور شده اند به افغانستان برگردند

ضرب الاجل اقامت پناهجویان غیرقانونی در پاکستان به پایان رسیده و سر از روز چهارشنبه روند اخراج رسمی پناهجویان افغان، تسریع خواهد شد.

با آنکه حکومت پاکستان گفته که فقط پناهجویان غیرقانونی را اخراج خواهد کرد، اما شماری از افغان ها می گویند که با وصف داشتن اسناد قانونی، توسط پولیس پاکستان دستگیر شده اند.

یک محصل افغان که با خانواده اش در شهر پیشاور در پاکستان زندگی می کند، اکنون با خطر اخراج مواجه است و در مورد آنکه چگونه تحصیلاتش را در افغانستان ادامه خواهد داد، نگران است.

او که به دلیل مسائل امنیتی از افشای نامش خودداری کرده، می گوید که از روز سه شنبه به اینسو پولیس پاکستان به خانه های مهاجرین افغان، یورش را آغاز کرده، افغان ها را اذیت، تاراج و دستگیر می کند:

"خواست من از پاکستان اینست، درست که شما به پناهجویان افغان سه یا چهار ماه وقت ندادید و اکنون آنها را به زور بیرون می کنید. اما اینکه به خانه های آنها هجوم می برید، اموال شان را تاراج کرده به ناموس مادر و خواهرشان به دیده حقارت می نگرید و بزرگان خانواده های را با خود می برید، ظلم است. "

ازدحام پناهجویان افغان در نزدیکی دروازه تورخم برای رفتن به افغانستان
ازدحام پناهجویان افغان در نزدیکی دروازه تورخم برای رفتن به افغانستان

ضرب الاجل تعیین شده از سوی حکومت موقت برای مهاجران غیرقانونی در پاکستان که بیشتر آنها افغان هستند، به روز سه شنبه به پایان رسید.

در شماری از شهرهای پاکستان، توقیف گاه های موقت برای پناهجویان افغان ایجاد شده است.

همچنین علاوه بر سایر مناطق، روز سه شنبه تخریب خانه های پناهجویان افغان در منطقۀ "افغان بستی" در شهر اسلام آباد پایتخت پاکستان، آغاز شد.

کمشنری عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد می گوید که برنامه هایی به خاطر ایجاد سهولت برای عودت به افغانستان، عمدتاً از پاکستان و ایران را رویدست دارد.

فرامرز برزین معاون سخنگوی این اداره در افغانستان شام گذشته به رادیو آزادی گفت:

"کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان بیشتر روی تسهیل بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان از ایران، پاکستان و سایر کشورها کار می کند. در ابتدا این برنامه بازگشت داوطلبانه در سال ۲۰۰۲ شروع شد و هدف آن یافتن یک راه حل پایدار و دایمی برای میلیون ها افغانی بود که از کشورشان آواره شده بودند".

اما وضعیت برای پناهجویان افغان در پاکستان تغییر کرده و اسلام آباد عملاً برای اخراج دسته جمعی آنها کمر بسته است.

کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می گوید که برنامه های کمکی را برای مهاجرین افغان که از پاکستان اخراج می شوند، رویدست گرفته اند.

سازمان دیده بان حقوق بشر به روز سه شنبه اعلام کرد که حکومت پاکستان برای اخراج پناهجویان افغان، آنها را آزار، اذیت، تهدید و بطور خودسرانه زندانی می کند.

حکومت طالبان گفته است که مهاجرین به صورت رایگان به ولایات و ولسوالی های شان منتقل خواهند شد
حکومت طالبان گفته است که مهاجرین به صورت رایگان به ولایات و ولسوالی های شان منتقل خواهند شد

در این حال، وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان گفته که مهاجرینی که به کشورشان باز می گردند، پس از ثبت نام، به طور رایگان به خانه ها و مناطق اصلی شان منتقل خواهند شد.

مولوی نقیب الله مومن آغا، معاون ریاست امور مهاجرین و عودت کنندگان طالبان در قندهار گفته که تعداد عودت کنندگان از پاکستان در ولسوالی سپین بولدک، بسیار زیاد است.

به گفتۀ مومن آغا برای رسیدگی به این پناهجویان به کمک افراد ثروتمند، تجار، موسسات و نهاد های خیریه نیاز است.

عفو بین الملل روز گذشته نیز بار دیگر در شبکه ایکس گفته که درست چند ساعت قبل از پایان ضرب الاجل تعیین شده برای اخراج پناهجویان افغان، از انورالحق کاکر، صدراعظم سرپرست پاکستان خواسته که این تصمیم حکومت را لغو کند.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG