لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

بسیاری از زلزله زده گان هرات از عدم دریافت کمک ها شکایت دارند


تعدادی از باشنده های یک منطقه زلزله زده در ولایت هرات
تعدادی از باشنده های یک منطقه زلزله زده در ولایت هرات

برخی از آسیب‌دیدگان زلزله‌های اخیر در هرات می‌گویند، از چند روز به این سو زلزله‌ای در این ولایت رخ نداده و شماری از آنها دوباره به خانه‌هایشان برگشته اند.

اما شمار دیگر که خانه‌هایشان به گونۀ کامل تخریب شده، می‌گویند که هنوز هم در فضای باز و با مشکلات زیادی شب و روزشان را سپری می‌کنند.

سمیرا، یکی از آنان به رادیوآزادی گفت، خانه‌شان کاملاً شکست کرده و از ترس فرو ریختن آن هنوز هم در باغچۀ خانه‌شان زندگی می‌کنند:

"خانه‌های ما کاملاً شکست کرده و نمی‌شود در آن زندگی کنیم، ما در بیرون نشسته‌ایم، ما در یک باغچه که داریم و خیمه هم نداریم، جای خود را می‌اندازیم و استراحت می‌شویم."

حاجی غفور، دیگر باشندۀ هرات که به خانه برگشته است، می‌گوید، هنوز هم ترس از وقوع زلزله‌های بعدی را دارد:

"تقریباً حدود ۲۳ روز در بیرون در بین باغ و در خیمه زندگی کردیم، بسیار سرد بود و هیچ کس هم به ما کمک نکرد، پنج روز می‌شود به خانه برگشتیم، بسیار ناراحت هستیم و تشویش داریم."

بیشترین آسیب های زلزله در هرات را زنان و کودکان روستایی متحمل شده اند و نیاز به کمک دارند
بیشترین آسیب های زلزله در هرات را زنان و کودکان روستایی متحمل شده اند و نیاز به کمک دارند

این باشندگان ولایت هرات شکایت دارند که تا کنون هیچ مرجعی به شمول مسئولان حکومت طالبان به آنان کمک نکرده است.

اما نثار الیاس، سخنگوی والی حکومت طالبان در هرات به رادیو آزادی گفت که کمک‌ها به گونۀ منظم به آسیب دیده‌های زلزله توزیع می‌شود:

"از چند هفته به این طرف وضعیت تحت کنترل است، هموطنان ما در ولسوالی‌ها و مرکز که آسیب دیده بودند، برایشان رسیدگی صورت گرفته است، کمک‌ها همرایشان صورت گرفته است، کمک‌های اولیه در بخش صحت و خوراکی برایشان رسیده است."

این درحالیست که دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که از پول درخواست شده برای کمک به آسیب دیدگان زلزله‌های اخیر در ولایت هرات، تنها ۲۶ درصد آن را دریافت کرده است.

اوچا در گزارشی که روز جمعه نشر کرده، گفته که بیش از ۹۳ میلیون دالر بودجه برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله‌های هرات در آستانه زمستان تقاضا کرده است.

به گفتۀ اوچا، نهادهای امدادرسان برای زلزله‌زدگان هرات خیمه، پول نقد، غذا، خدمات صحی و سایر نیازمندی‌هایشان را فراهم می‌کنند.

باشنده گان سایر ماناطق هرات نیز تا هنوز هم از بیم زلزله ها در زیر خیمه ها به سر می برند
باشنده گان سایر ماناطق هرات نیز تا هنوز هم از بیم زلزله ها در زیر خیمه ها به سر می برند

اوچا قبلا در گزارشی گفته بود که بیش از ۴۸ هزار خانه در نتیجۀ زلزله‌های ماه گذشته در ولایت هرات آسیب دیده اند که از این میان ۱۰ هزار خانه کاملاً به خاک یکسان شده اند.

اوچا شمار تلفات این زلزله‌ها را بیش از ۱۵۰۰ کشته و بیش از ۲ هزار زخمی اعللام کرده است.

این درحالیست که به هدف کمک به زلزله زدگان ولایت هرات شماری از کشورها، سازمان‌های بین‌المللی، نهادهای خیریه و شماری از افغانان از جمله تاجران و هنرمندان اعلام کمک نقدی و غیرنقدی کرده اند. اما با وجود تأکید مرجع‌های توزیع کمک‌ها، انتقادهایی وجود دارد که این کمک‌ها به گونۀ شفاف و منظم توزیع نشده است.

XS
SM
MD
LG