لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۷

تأثیرات زلزله در هرات؛ بسیاری از کودکان مناطق زلزله در نتیجه سردی هوا بیمار شده اند


کودکان یکی از ولسوالی های زلزله ولایت هرات
کودکان یکی از ولسوالی های زلزله ولایت هرات

خانواده های آسیب دیده از زلزله در هرات که هم اکنون زیر خیمه ها زندگی می کنند می گویند که سردی هوا بیشتر کودکان شان را بیمار کرده است.

آنان می گویند که حکومت طالبان و سازمان های بین المللی برای شان سرپناه بسازد.
ماه جان بیشتر از بیست روز می شود که با سه کودک قد و نیم قدش در روستای نائب رفیعی ولسوالی زنده جان ولایت هرات در غرب افغانستان زیر خیمه زندگی می کند.
ولسوالی زنده جان بیشترین آسیب را دیده است.
خانه او در نخستین زلزله چند هفته پیش در هفتم اکتبر از بین رفت. شوهر و یک پسر هفده ساله اش نیز در این رویداد جان باختند.
او می گوید که سردی هوا کودکانش را بیمار کرده است:
"کودکانم شبها تا صبح خواب نمی شوند. خنک می خورند، کمپل ها را روی خیمه ها می اندازیم چون خنک می خوریم."
خانواده های زیادی از مناطق زلزله زده در هرات زیر خیمه ها زنده گی می کنند
خانواده های زیادی از مناطق زلزله زده در هرات زیر خیمه ها زنده گی می کنند
چند زلزله دیگر نیز برخی از مناطق شهر و ولسوالی های هرات را تکان داده است.
هزاران تن در ولسوالی ها و شهر هرات به دلیل ترس از وقوع زلزله های احتمالی، خانه های شان را ترک کرده اند. شب ها را در جاده ها و پارک ها سپری می کنند.
تندبادهای پاییزی، توفان و سرمای شدید زندگی آنان را به مشکل روبرو کرده است.
باشندگان مناطق زلزله زده خواهان اعمار خانه های گرم هستند.
احمد باشنده ولسوالی زنده جان می گوید:
" ما سرپناه میخواهیم داخل این خیمه ها زمستان است گذاره نمی شود اگر می توانند بیایند همین جا به ما خانه بسازند که ما زمستان خود را به داخل آن سپری کنیم، به دیگر جا رفته نمی توانیم گوسفندهای ما به دشت است خود ما به دشت هستیم اینجا افتاده هستیم اگر کسی به ما مهربانی می کند بیاید خانه بسازد."
نور‌ محمد از قریه کشک ولسوالی زنده جان که در زیر خیمه زندگی می کند شکایت مشابهی دارد:
" خیمه تا برج قوس کفایت میکند پس از آن اینجا فیل طاقت نمی تواند چون توفان و سردی زیادی دارد به ما باید خانه بسازند به این خیمه یک ماه اگر سپری شود دیگر نمی شود."
دفتر هماهنگ کننده کمک های امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) هم پیش از این گفته بود که با رسیدن زمستان و سرد شدن هوا، برای ساخت‌وساز دوباره خانه‌های زلزله زده‌گان به کمک فوری نیاز دارد.
بر اساس گزارش (اوچا)، در این زلزله‌ها بیش از ۱۵۰۰ تن جان باخته، حدود دو هزار تن زخمی شده، بیش از ۱۵۰ هزار تن آسیب دیده‌ و ۲۱۵۰۰ خانه که بیشتر شان در ولسوالی‌های زنده جان و انجیل این ولایت هستند به گونه کامل تخریب شده‌اند.
هرچند کمک های غذایی و غیر غذایی از سوی سازمان های داخلی و جهانی مختلف از جمله سازمان جهانی غذا، سازمان حمایت از کودکان ملل متحد و سازمان جهانی مهاجرت انجام شده اند، اما دیده می شود که این کمک ها در مقابل فاجعه زلزله های اخیر اندک هستند و نیاز به توجه بیشتر دارد.
باشنده گان مناطق زلزله زده از حکومت طالبان و نهاد های بین المللی می خواهند تا در زمینه بازسازی خانه های ویران شده شان همکاری کنند
باشنده گان مناطق زلزله زده از حکومت طالبان و نهاد های بین المللی می خواهند تا در زمینه بازسازی خانه های ویران شده شان همکاری کنند
برخی از کشور ها ، تاجران ملی افغان بشمول حکومت طالبان وعده سپرده اند که برای زلزله زدگان خانه می سازند.
اما اکنون فعالان مدنی نیز در غرب افغانستان می گویند که اگر به زودی برای زلزله زده گان توجه نشود در زمستان پیشرو کودکان زیادی بیمار و یا تلف خواهند شد.
یک فعال جامعه مدنی در حوزه غرب افغانستان که نخواست نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی چنین گفت‌:
"مردم هیچ گونه خیمه و سرپناه خوب تری ندارند ، اکثر زنان و اطفال مریض شده اند. اگر تدابیر جدی درباره سرپناه برای باشندگان ولایت هرات صورت نگیرد؛ احتمال دارد که یک فاجعه انسانی دیگری رخ خواهد داد."
XS
SM
MD
LG