لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

ادامه نگرانی ها از اخراج افغانها از پاکستان؛« مهاجرین با تهدید های بزرگ مواجه اند»


یک خانواده مهاجرین افغان که از پاکستان اخراج شده و در مسیر برگشت به افغانستان هستند
یک خانواده مهاجرین افغان که از پاکستان اخراج شده و در مسیر برگشت به افغانستان هستند

همزمان با اخراج صدها هزار مهاجر افغان از پاکستان؛ فیلیپو گراندی کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می گوید که افغان هایی که از پاکستان اخراج می شوند با مشکلات و تهدیدات بزرگ روبرو هستند.

آقای گراندی در پیامی در صفحه ایکس «تویی\تر سابق» خود به روز دوشنبه نوشت که افغانستان در حال حاضر با یک بحران بشری مواجه است و از سوی هم فصل زمستان فرا می رسد.

او از پاکستان خواست تا به میزبانی دیرینه اش به هدف فراهم آوری زمینه برای یک زندگی امن برای افغان های آسیب پذیر ادامه دهد.

روند اخراج مهاجران افغان از پاکستان پس از پایان مهلتی که پاکستان به افغان ها داده بود، از دوم نوامبر آغاز شد.

خلیل الرحمن حقانی سرپرست وزارت امور مهاجرین حکومت طالبان
خلیل الرحمن حقانی سرپرست وزارت امور مهاجرین حکومت طالبان

خلیل الرحمن حقانی، وزیر مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان، به روز دوشنبه در ویدئویی که از سوی خبرگزاری باختر در کنترل طالبان منتشر شد، گفته است٬ تخمین می شود که بیش از ۳۰۰ هزار نفر اخیرا از گذرگاه های تورخم و سپین بولدک به افغانستان برگشته اند.

همچنان مرکز رسانه های حکومت طالبان اعلام کرده که از ۱۷ سپتمبرتا روز دوشنبه حدود ۲۰۰ هزار مهاجر افغان تنها از راه تورخم به کشورشان بازگشته اند.

اسکان دهی برای این رقم بالای مهاجران برگشته به افغانستان کار آسانی نیست، چونکه در حال حاضر مردم افغانستان با مشکلات اقتصادی زیاد روبرو اند.

مهاجرانی که به تازگی از پاکستان به افغانستان برگشته اند و در کمپ ها به گونه موقتی جابجا شده اند می گویند که در چند روز گذشته وضعیت ناگواری را تجربه کرده اند.

نصرالله که اخیراً به همراه خانواده اش از پاکستان بازگشته و اکنون در یک کمپ موقت در نزدیک گذرگاه تورخم به سر می برد، به رادیو آزادی گفت:

«اینجا که ما هستیم حتی تشناب نیست، فقط خاک است و ما هستیم. روی پاهای خود نشسته ایم، کودکان هم با ما هستند.از مردمان پشتون که اینجا به ما عزت بخشیدند و آب و نان فراهم کردند سپاسگزاری می کنیم اما از سوی حکومت هیچ گونه امکاناتی فراهم نشده و وجود ندارد. ما همه همراه با زنان و کودکان خود اینجا روی خاک نشسته ایم.»

عملیات اخراج مهاجرین افغان بدون اسناد از سوی حکومت پاکستان هنوز با جدیت ادامه دارد.

تعدادی از افغانهای مهاجر که مجبور شده اند پاکستان را ترک کنند
تعدادی از افغانهای مهاجر که مجبور شده اند پاکستان را ترک کنند

پاکستان فیصله کرده تا بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر افغان فاقد اسناد را از آن کشور اخراج کند.

روزنامه تریبیون پاکستان به روز دوشنبه گزارش داد که مقام ها در پشاور، مرکز ایالت خیبر پختونخوا، به مردم این منطقه گفته اند که خانه ها و دکان ها را به افغان های فاقد اسناد به کرایه ندهند.

بر اساس این گزارش، به دفترهای رهنمای معاملات در این باره مشخصا هدایت داده شده تا به مهاجران بدون اسناد خانه برای کرایه فراهم نکنند و به آنان هشدار داده شده که در صورت تخلف مجازات خواهند شد.

کشورهای غربی و سازمان های بین المللی حقوق بشری بارها از اسلام آباد خواسته اند که تصمیم به اخراج پناهجویان افغان را تغییر دهد.

آنها گفته اند که نگران امنیت پناهجویان افغانی هستند که پس از تسلط طالبان افغانستان را ترک کرده اند، اما به نظر می رسد که پاکستان تا کنون این درخواست ها را نادیده گرفته است.

XS
SM
MD
LG