لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

ملل متحد: مهاجران افغان با اسناد از پاکستان اخراج نمی‌شوند


دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در پشاور پاکستان
دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در پشاور پاکستان

دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهند‌گان (یو ان اچ سی آر) در پاکستان در پنجمین روز عملیات حکومت پاکستان مبنی بر اخراج مهاجران فاقد اسناد افغان از پاکستان اعلام کرد که دارندگان کارت‌های ثبت (پی‌ او ‌آر) و شهروندی افغانستان (ای ‌سی ‌سی) از روند اخراج معاف هستند.

دفتر یو‌ان‌ اچ ‌سی ‌آر این موضوع را امروز در صفحهٔ رسمی ایکس خود منتشر کرده و در کنار آن از مقام‌های پاکستانی خواسته‌اند که به دارند‌گان اسناد اطمینان بدهند که آن‌ها با آزار و اذیت روبه‌رو نخواهند شد.

دفتر یو ان اچ سی آر در پاکستان در حالی این موضوع را مطرح می‌کند که طی پنج روز گذشته و پیش از آن گزارش‌های از بازداشت و اخراج افرادی از پاکستان منتشر شده که این اسناد را با خود داشتند.

از سوی هم مقام‌های مختلف در نظام جمهوری پیشین افغانستان در برابر اخراج اجباری مهاجران فاقد اسناد افغان واکنش نشان داده‌اند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع افغانستان
محمد اشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع افغانستان

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع افغانستان شب گذشته حین سخن‌رانی‌اش در بارۀ مشکلات مهاجران افغان با اشاره به موضوع اخراج اجباری گفت، افغانستان دیگر مرکز توجهٔ جهان نیست و کشورهایی که در گذشته از طالبان حمایت می‌کردند، دیگر در فکر امور اساسی و حل مشکلات افغان‌ها نیستند:
"روابط گذشتۀ کشورها با طالبان ویژۀ همان شرایط و معامله‌هایی بود که اکنون آن مرحله به پایان رسیده است."

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحهٔ ملی در نظام جمهوری پیشین افغانستان
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحهٔ ملی در نظام جمهوری پیشین افغانستان

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحهٔ ملی در نظام جمهوری پیشین افغانستان در صفحهٔ ایکس‌اش نوشته است، اخراج گروهی افغان‌ها سبب بی‌سرپناه و سراسیمه شدن هزاران افغان شده است.

آقای عبدالله ابراز نگرانی کرده که اخراج اجباری و گروهی افغان‌ها، آن‌ها را با کمبود سرپناه و نبود خدمات صحی مواجهٔ می‌کند و این موضوع در آستانهٔ فصل زمستان، سبب به میان آمدن یک فاجعهٔ بزرگ بشری در افغانستان خواهد شد.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی در نظام جمهوری پیشین افغانستان نیز در صفحهٔ ایکس‌اش این نوع اخراج مهاجران افغان را غیرقانونی و نقض حقوق بشری عنوان کرده و افزوده است، شمار زیادی از مهاجران افغان با برخورد غیرانسانی روبه‌رو شده‌اند.

او از طالبان خواسته که برای مبارزه با این بحران بشری گام‌های فوری سیاسی، اقتصادی، امنیتی و بشری بردارند.

محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجۀ نظام پیشین جمهوریت
محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجۀ نظام پیشین جمهوریت

محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجۀ نظام پیشین جمهوریت نیز در صفحهٔ ایکس‌اش نوشته است، اخراج اجباری و گروهی افغان‌ها سبب ابعاد و فاجعهٔ بزرگ بشری خواهد شد.

پیش از این نیز برخی از مقام‌های پیشین افغان اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان را نکوهش کرده بود.

اما با این همه هنوز هم برگشت مهاجران افغان از پاکستان ادامه دارد و آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و حکومت طالبان نشان می‌دهد که تا اکنون نزدیک به ۱۷۰ هزار افغان به کشورشان بازگشت داده شده اند.

از سوی هم وزارت امور مهاجرین حکومت طالبان می‌گوید، به تاریخ ۱۳ عقرب تنها از مسیر سپین بولدک بیش از ۶هزار مهاجر به افغانستان آمده‌اند.

این وزارت از برگشت داوطلبانه و اجباری بیش از ۳ هزار افغان از ایران نیز به تاریخ مشابه خبر داده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG