لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

اخراج مهاجرین افغان از پاکستان؛ طالبان و اشرف غنی از عواقب عملکرد اسلام آباد هشدار دادند


تعدادی از مهاجرین افغان که قرار است از پاکستان اخراج شوند
تعدادی از مهاجرین افغان که قرار است از پاکستان اخراج شوند

در حالی که به گفته مقامات طالبان، بیش از ۱۵۰ هزار مهاجر افغان از پاکستان وارد افغانستان شده اند، به روز شنبه مقامات طالبان و رئیس جمهور مخلوع افغانستان از تصمیم اخراج افغان ها از پاکستان انتقاد کردند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به روز شنبه در یک مصاحبه ویدیویی از سپین بولدک که توسط آژانس خبری باختر تحت کنترل طالبان منتشر شد در مورد ارقام تازه ای تعداد مهاجرین افغان بازگشته به این کشور گفت:

"در هر دو منطقه، یعنی در تورخم و اینجا که در نقطه صفری سپین بولدک قرار داریم، تعداد مهاجرین از ۱۵۰ هزار تن گذشته، البته ارقام تغییر می کند، زیرا افراد جدید در راه هستند و می آیند."

ضرب الاجل حکومت پاکستان در مورد اخراج مهاجرین افغان فاقد اسناد در اول نوامبر پایان یافت. به گفته مقامات پاکستانی، یک میلیون و ۷۰۰ هزار افغان بدون اسناد اقامت در آن کشور هستند که باید آنجا را ترک کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

البته این رقم ۶۰۰ هزار افغان را نیز شامل می شود که پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان به پاکستان مهاجرت کرده اند و شماری از آنها دوسیه های پناهندگی سیاسی در کشورهای غربی دارند.

این کشورها از حکومت پاکستان خواسته اند که تصمیم اخراج این پناهجویان را لغو کند، زیرا به گفته آنها، احتمال دارد که جان های این افراد در افغانستان در خطر باشد.

در این حال حکومت ایالتی خیبر پختونخوا پاکستان طی نامه ای به مقامات ذیصلاح در آن ایالت دستور داده تا افغان هایی دارای دوسیه هایی پناهندگی سیاسی در سایر کشورها را دستگیر نکنند.

در این نامه که نسخه ای از آن به دست رادیو آزادی رسیده، به پولیس دستور داده شده که این افغانها را از دستگیری معاف سازند. در نامه به تعداد این افغانها اشاره نشده، اما گفته شده که فهرست این افغان ها از طریق واتساپ به ادارات پولیس محلی ارسال شده است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان

از سوی دیگر، محمد اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان در سخنرانی جدید خود خواستار بحث ملی برای حل مشکل خروج مهاجران افغان از پاکستان شده و به طالبان هشدار داد که اقدامات آنها می تواند برای رفتار کشورهای همسایه با افغان ها یک معیار شود:

"این وقایع نشان داد که همسایگان با همۀ مردم افغانستان بر اساس یک تعریف و یک زاویه رفتار می کنند که آن افغانیت است. از جانب دیگر، حرکت طالبان نیز باید درک کند که اقدامات آن بر همه افغان ها، در همۀ مناطق جهان تأثیر می گذارد و مسولیت آن متوجه آنها خواهد شد."

سراج الدین حقانی، وزیر داخله حکومت طالبان نیز تصمیم پاکستان را مغایر با موازین اسلامی و بین المللی دانسته است.

پیش از این، هم سایر رهبران حکومت طالبان از پاکستان خواسته بودند که با مهاجرین افغان رفتار مناسب کند.

ملاهیبت الله آخوندزاده رهبر طالبان در یک پیام صوتی که روز جمعه در شبکه های اجتماعی منتشر شد، گفته که وضعیت کنونی مهاجرین افغان در پاکستان غیرقابل تحمل است.

محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع طالبان، اخراج پناهجویان افغان را از پاکستان ظالمانه خوانده به پاکستان هشدار داد که عواقب این اقدام خودرا بسنجد.

XS
SM
MD
LG