لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

  نشریهٔ دیپلومات: غرب میتواند از طریق آسیای میانه به مردم افغانستان کمک کند


تعدادی از زنان و کودکان فقیر و نیازمند در کابل
تعدادی از زنان و کودکان فقیر و نیازمند در کابل

نشریه دیپلومات

  • نشریه دیپلومات در عنوان یک مطلب خود می نویسد که غرب می تواند از طریق آسیای میانه به مردم افغانستان کمک کند.

نشریه می نویسد که ماه گذشته و اندکی قبل از اینکه زمستان دشوار افغانستان آغاز شود غرب این کشور را چندین زلزله مرگبار بی سابقه تکان داد که جان بیش از دو هزار نفر را گرفت.

این رویداد بار دیگری را بر دوش این کشور که ۸۵ فیصد مردم آن در فقر زندگی می کنند اضافه کرد.

اتحادیه اروپا و ملل متحد به نوشته نشریه به سرعت وارد عمل شدند و کمک های ضروری را برای قربانیان این زلزله ها فراهم کردند. اما افغانستان به کمک دراز مدت به شدت نیاز دارد.

دیپلومات می نویسد که با وجود علاقه مندی به ثبات افغانستان کمک های بشردوستانه با این کشور در حال کاهش است.

تحریم های شدید بحران بشری را که مردم افغانستان به آن روبرو اند تشدید می کند و آنها سخت به کمک نیاز دارند .

نشریه می نویسد که اکثر دولت های غربی که هزاران کیلومتر دورتر از افغانستان موقعیت دارند این مسئلۀ مهم را که چگونه با طالبان تعامل کامل داشته باشند به تعویق انداخته اند.

اما کشورهای همجوار مانند ازبکستان ، و ترکمنستان که از رویداد های افغانستان مستقیما متاثر می شوند به اساس این واقعیت روابط دوجانبه با طالبان برقرار کرده اند.

به نوشته نشریه دیپلومات به نفع کشورهای همجوار وغرب است که برای جلوگیری از سرایت خشونت و قاچاق مواد مخدر، و مهار کردن تروریزم فرامرزی و رسیدگی به موضوع حقوق اساسی از جمله حقوق زنان با زمامداران فعلی افغانستان به تعامل بپردازند.

اما در بیش از دوسال گذشته که طالبان در افغانستان به قدرت بازگشته اند، هنوز هیچ کشور جهان حکومت آنان را به رسمیت نشناخته است.

رعایت حقوق بشر از جمله حقوق زنان و دختران و نیز تشکیل یک ساختار همه شمول و فراگیر از خواست های مهم جامعه جهانی از طالبان بوده است.

روزنامه میل آنلاین

  • یک سازمان دیدبان رسانه ها از حکومت پاکستان می خواهد که حدود دو صد خبرنگار افغان را که در این کشور به سر می برند اخراج نکند. این موضوع خبرگزاری اسوشیتدپرس را روزنامه بریتانیایی میل آنلاین منتشر کرده است.

در مطلب آمده است که این خبرنگاران بعد از برگشت طالبان به قدرت و خروج قوای ناتو از افغانستان به پاکستان رفته اند.

در ادامه مطلب می خوانیم که سازمان خبرنگاران بدون سرحد این درخواست را در حالی مطرح می کند که اسلام آباد بعد از یک ماه مهلت٬ روند اخراج مهاجران غیرقانونی را که شامل ۱.۷ میلیون مهاجر افغان میشود٬ به تازگی آغاز کرد.

به اساس اعلامیه این سازمان که مقر آن در پاریس است، برخی از این خبرنگاران از سوی پولیس پاکستان اذیت می شوند ، از آنها رشوت خواسته می شود ، بی دلیل بازداشت می شوند و از سوی مالکان خانه های مسکونی خود نیز زیر فشار قرار دارند.

در مطلب نشر شده در روزنامه میل آنلاین آمده که در چند روز اخیر تقریبا۲۷۰ هزار مهاجر افغان به کشور خود برگشته اند. در میان آنها کسانی هم هستند که چهار دهه در پاکستان زندگی کرده اند.

برخی از این مهاجران گفته اند که نزد کمیشنری عالی ملل متحد برای پناهجویان ثبت نام نکرده اند چون تصور نمی کردند که به آنها دستور داده شود که در چنین مدت کوتاه پاکستان را ترک گویند.

XS
SM
MD
LG