لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

نگرانی برخی نظامیان پیشین افغان در پیوند به اخراج شان از ایران و پاکستان


شماری از نظامیان پیشین افغان
شماری از نظامیان پیشین افغان

همزمان با شدت گرفتن اخراج مهاجرین افغان فاقد مدارک قانونی بودوباش از ایران و پاکستان، برخی نظامیان جمهوری مخلوع افغانستان نگران سرنوشت و برگشت دوباره‌شان به افغانستان هستند.

آنان که پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان از ترس تهدیدات امنیتی و انتقام‌گیری بیشتر به کشورهای همسایه افغانستان به خصوص ایران و پاکستان رفته اند، می‌گویند اگر به افغانستان برگشتانده شوند ممکن کشته و یا لادرک شوند.

فهیم یکی از نظامیان پیشین که در پاکستان بسر می‌برد، به رادیو آزادی گفت که با خطر اخراج از این کشور روبه‌رو است و از بازگشت به افغانستان ترس دارد: "دولت پاکستان اقدامات خود را جدی کرده و ویزه‌های ما هم ختم شده، دیپورتی هستیم. از سوی امارت اسلامی هیچ تضمین نیست برای نظامی‌ها، من زیاد نگران هستم، جامعه جهانی باید به نظامی‌ها توجه کند."

حکومت طالبان همواره تأکید کرده است که عفو عمومی را اعلام کرده‌اند و به شمول نظامیان پیشین افغان، امنیت همه افغان‌ها تأمین است.

فواد یکی از نظامیان پیشن در ایران نیز افغانستان را دو سال قبل به دلیل تهدیدات امنیتی ترک کرده است.

او در مورد نگرانی‌اش از اخراج شدن به افغانستان به رادیو آزادی گفت: "از این‌که در افغانستان تهدیدات موجود بود، چون نمی‌توانستیم در آن‌جا زندگی کنیم و برای اینکه ما را پیدا کنند، چندین بار به آدرس‌های مشخص آمدند، حالا نگران اخراج از ایران هستیم، بخاطری‌که در افغانستان هم با تهدید جدی روبه‌رو هستیم."

او می‌گوید از راه غیرقانونی و به مشکلات زیاد خود را به ایران رسانده است.

در این حال برخی از مسئولان نظامیان جمهوری مخلوع افغانستان این نگرانی‌ها را جدی می‌دانند و تأکید می‌کنند که برای حل مشکلات این نظامیان توجه شود.

شماری از نیروهای افغان
شماری از نیروهای افغان

جنرال فرید احمدی قوماندان پیشین نیروهای ویژه در جمهوری مخلوع افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت: "صد در صد زندگی خود‌شان و فامیل‌های‌شان در خطر است، فعلاً هزارها تن از همسنگران‌شان در زندان‌های طالبان به سر می‌برند، از سرنوشت‌شان خبری نیست، راه حل این است که ملل متحد و امریکا و بریتانیا که در بخش مبارزه با ترویزم با آن‌ها کار کردند نباید بی‌تفاوت به سرنوشت خانواده‌های‌شان باشند."

رادیو آزادی تلاش کرد در مورد این نگرانی‌ها نظر بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان را بگیرد، اما تا نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

این در حالی‌ است که پیش از این دفتر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) ادعا کرده که طالبان از زمان تسلط به قدرت در افغانستان، بیش از ۸۰۰ مورد نقض حقوق بشر علیه اعضای حکومت پیشین انجام داده اند که شامل قتل‌های فراقانونی، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری و تهدیدات است.

یوناما با نشر گزارشی زیر نام "نقض حقوق بشر در برابر کارمندان و اعضای قوای مسلح حکومت پیشین" گفته، حداقل ۲۱۸ مورد قتل فراقانونی مقام‌ها و نیروهای امنیتی جمهوری پیشین در این مدت ثبت شده که به‌گفتۀ یوناما برخی‌هایشان ابتدا بازداشت و پس از انتقال به توقیف‌خانه و شماری دیگر با بردن به جاهای نامعلوم به قتل رسیده اند.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان یافته‌های این گزارش یوناما را به دور از حقیقت خوانده بود.

هرچند آمار دقیقی از شمار نظامیان افغان که در ایران و پاکستان زندگی می‌کنند مشخص نیست، اما اجمل عمر شینواری سخنگوی قوای مسلح جمهوری مخلوع افغانستان قبلاً در مورد پیلوت‌های قوای هوایی افغانستان به رادیو آزادی گفته بود که ۱۵۰ پیلوت در ایران، ۱۰۰ پیلوت در پاکستان، هشت پیلوت در تاجیکستان، ۸۰ تن در ترکیه و بیش از ۷۵ تن دیگر‌ شان در کشورهای غربی زندگی می‌کنند.

نگرانی نظامیان افغان در ایران و پاکستان در حالی افزایش یافته است که اخیراً این دو کشور ده‌ها هزار پناهجوی افغان فاقد مدرک را از کشورهای‌ شان اخراج کرده و این روند هنوز هم ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG