لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

پاکستان: افغان‌های که منتظر دریافت ویزه امریکا اند اخراج نمی‌شوند


شماری از پناهجویان افغان در پاکستان
شماری از پناهجویان افغان در پاکستان

پاکستان می‌گوید، هزاران افغان که منتطر دریافت ویزای ایالات متحده استند، به عنوان بخشی از عملیات اخراج مهاجران افغان بی سند، از پاکستان اخراج نخواهند شد.

به گزارش خبرگزاری اسوشتید پرس، حداقل ۲۵ هزار افغان که پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان به پاکستان فرار کرده اند، منتظر اند که به ایالات متحده منتقل شوند.

در ادامه گفته شده است که این افغان‌ها برای اردو یا حکومت امریکا، سازمان‌های بین‌المللی، اداره ‌های امدادرسان و نیز رسانه‌ها و گروه‌های حقوق بشر در افغانستان کار کرده بودند.

انوارالحق کاکر، صدراعظم موقت پاکستان به روز چهارشنبه تلاش کرد به هزاران افغان که در پاکستان منتظر منتقل شدن به ایالات متحده استند، اطمینان دهد که آنها اخراج نخواهند شد.

این در حالی است که اقدام حکومت پاکستان برای اخراج مهاجران بی سند به ویژه افغان‌ها به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

این اعلام کاکر خوشبینی هایی را در میان افغان هایی به وجود آورده است که برای انتقال یافتن به ایالات متحده لحظه شماری می‌کنند.

باقر احمدی یکی از افغان هایی است که به برنامه اولویت 2 یا P-2پذیرش پناهندگان ایالات متحده معرفی شده است.

آقای احمدی دیشب به رادیو آزادی چنین گفت:
"از آن جایی که سفارت امریکا در دو سال گذشته برای متقاضیان پی یک و پی دو مقیم پاکستان، یکی از دلایل مهم طی مراحل نشدن پرونده های شان را ندادن اجازه توسط دولت پاکستان برای بازگشایی دفتر آر اس سی {مرکز حمایت اسکان مجدد} می دانست، در شرایط فعلی تصمیم دولت پاکستان در مورد تسهیل اسکان مجدد این متقاضیان، یک گام امیدوار کننده است. آر اس سی دفتری است که پرونده های متقاضیان را بررسی می‌کند."

حکومت موقت پاکستان از کمتر ده روز پیش به این‌سو روند بازگرداندن بیش از یک میلیون و هفتصد هزار افغان به گفته اش بی سند به افغانستان را آغاز کرده است.

زهره واحدی اختری از فعالان حقوق زن که پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان به پاکستان فرار کرده است دیشب به رادیو آزادی گفت که پولیس آن کشور عملیات دستگیری افغان ها را در مناطق مختلف سرعت بخشیده است:
"اخراج اجباری مهاجرین شدت یافته است. به خصوص در مناطق مختلف اسلام آباد و بخش‌های دیگر مثل کویته و پشاور عملیات جریان دارد و بسیاری از مهاجران را دستگیر و اخراج کردند. امروز آنها افغان هایی را ثبت یو ان اچ سی آر هم بودند و در منطقه (B17) اسلام آباد درخواست ویزا داده بودند، دستگیر کردند."

اخراج پناهجویان افغان از پاکستان و آنچه بدرفتاری پولیس با آن ها خوانده می‌شود، با واکنش نهاد های مدافع حقوق بشر و مقامات حکومت طالبان به همراه شده است.

در تازه ترین مورد، سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان به روز چهارشنبه در دیدار با افغان های بازگردانده شده در تورخم گفت که پاکستان بر خلاف حسن همجواری عمل کرده است.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان در ۱۵ آگست ۲۰۲۱، نزدیک به ۶۰۰ هزار افغان از افغانستان به پاکستان فرار کرده اند.

نهاد های مختلف از جمله دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل در مورد پیامد های بازگشتاندن این افغان‌ها به افغانستان هشدار داده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG