لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۷

پاکستان کارت های اقامت برخی از مهاجرین را تا اخیر سال تمدید میکند٬ آیا این مدت کافی است؟


تعدادی از افغانهای که کارت های رسمی اقامت در پاکستان را دارند اما نگران اند که اخراج میشوند
تعدادی از افغانهای که کارت های رسمی اقامت در پاکستان را دارند اما نگران اند که اخراج میشوند

پس از اعلام حکومت پاکستان مبنی بر تمدید اقامت افغان‌های دارای اسناد مهاجرت تا پایان سال روان میلادی در این کشور، برخی از آنان می‌گویند، این مدت بسیار کوتاه است و آن‌ها برای بیرون شدن آماده نخواهند بود.

آنان به رادیو آزادی گفتند که در پاکستان کار و تجارت گسترده دارند و در حالی که یک و نیم ماه تا پایان سال روان میلادی باقی مانده، برای تصفیۀ حساب جایدادها و کاروبارشان نیاز به زمان بیشتری دارند.

عبدالله ناصری، یک تاجر افغان در بازار بورد خیبرپختون‌خوا پاکستان به رادیو آزادی گفت:

"تا دسامبر نزدیک به یک و نیم ماه وقت باقی مانده، در این مدت ما هیچی کرده نمی‌توانیم، در این مدت تجارت ما را جمع کنیم، جایدات‌های خود را به فروش برسانیم، فرزندان ما به مکتب می‌روند، غم چه را بخوریم؟ این بسیار مدت کوتاه است، ما خیلی نگران آن هستیم."

محمد احمد یکی از افغانهای که در پاکستان کار و تجارت کوچکی راه اندازی کرده است
محمد احمد یکی از افغانهای که در پاکستان کار و تجارت کوچکی راه اندازی کرده است

فرید یکی دیگر از مهاجران افغان که در شهر پیشاور تجارت دارد و در همین شهر بزرگ شده است، از پاکستان می‌خواهد که بودن آن‌ها در پاکستان را برای مدت زمان بیشتری تمدید کند:

"حد اقل اگر برای افغان‌های ثبت شده دو سال زمان هم بدهید کم است، زیرا افغان‌های مهاجر این‌جا تجارت گسترده دارند، آن‌ها جایداد خریداری کرده‌اند، موتر خریدند، دکان هر افغان نزدیک به چهل تا پنجاه لک روپیه قیمت دارد، با آن چه کنیم؟ این همه چیز در یک ماه جمع‌آوری نمی‌شود، این در حق مهاجران افغان ظلم است."

وزارت امور سرحدات و قبایل پاکستان روز جمعه در اعلامیه‌ای گفته است که حکومت پاکستان خوشحال است که مدت کارت‌های ثبت نام مهاجران افغان‌های ثبت شده را تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ تمدید می‌کند.

پیش از این جان اچکزی، وزیر اطلاعات بلوچستان پاکستان به روز پنج‌شنبۀ گذشته در یک نشست خبری در شهر کراچی گفته بود که پس از روند اخراج مهاجران افغان فاقد سند، روند اخراج آن مهاجران افغان را آغاز خواهند کرد که ثبت و راجستر هستند.

پیش از این حکومت پاکستان هر شش ماه یک بار این کارت‌های رسمی مهاجران افغان را تمدید می‌کرد، اما این بار این کارت‌ها را که مهلت آنها در ماه جون به پایان رسیده بود، تا هنوز تمدید نکرده است.

شمار دقیق افغان‌های دارای اسناد در پاکستان مشخص نیست، اما کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (یو ان اچ سی آر) پیش از این گفته بود که میان سال‌های ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۷ برای ۲.۱ میلیون مهاجر افغان کارت‌های رسمی توزیع شده است.

قیصر افریدی، سخنگوی دفتر "یو ‌ان ‌اچ‌ سی ‌آر" در پاکستان چندی پیش به رسانه‌‌ها گفته بود، آن‌ها ۱،۳ میلیون کارت‌های رسمی "پی‌ او ‌آر" و 900 هزار کارت‌های رسمی "ای ‌سی ‌سی" ثبت شده دارند.

برخی از خانواده های مهاجر افغان که مجبور شده اند پاکستان را ترک کنند
برخی از خانواده های مهاجر افغان که مجبور شده اند پاکستان را ترک کنند

یو‌ان‌اچ‌سی‌آر در گزارش تازه‌اش گفته است، از حالا تا ماه جولای ۲۰۲۴ نزدیک به ۷صد و ۲۰هزار مهاجر افغان فاقد اسناد و ۵۰هزار مهاجر دارندۀ کارت "پی او آر" در نقاط مرزی به حمایت ضرورت خواهند داشت.

پاکستان روند اخراج مهاجران بدون اسناد افغان از پاکستان را پس از اول نوامبر آغاز کرده است که با واکنش‌های گستردۀ بین المللی مواجه شده است.

اخیراً وزارت امور خارجهٔ ناروی در اعلامیه‌ای در شبکهٔ ایکس خود در پیوند به این اخراج، پیامدهای منفی و تأثیرات بشری آن ابراز نگرانی کرده است.

علاوه بر این، دیدبان حقوق بشر در گزارشی که روز جمعه منتشر کرده، گفته که بازداشت، آزار و اذیت و زندانی کردن مهاجران افغان در پاکستان ادامه دارد.

پیش از این بسیاری از نهادهای بین‌المللی حقوق بشری و کشورهای مختلف از پاکستان خواسته بودند که روند اخراج اجباری مهاجران افغان از این کشور را متوقف کند، اما این کشور بارها از تصمیم‌اش دفاع کرده و گفته است که بخاطر امنیت پاکستان این اقدام برایشان مهم است.

XS
SM
MD
LG