لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

 نشریهٔ بانک جهانی: اخراج اجباری مهاجرین مشکلات اقتصادی را افزایش می دهد


مهاجرین افغان که از پاکستان اخراج شده اند
مهاجرین افغان که از پاکستان اخراج شده اند

نشریه بانک جهانی

  • یک نشریه وابسته به بانک جهانی گزارشی درمورد تاثیرات اخراج مهاجرین افغان از پاکستان به نشر رسانده و در آن از احتمال افزایش مشکلات اقتصادی و دشواری های زنده گی برای این مهاجرین٬ سخن زده است.

در این مقاله آمده است که در جریان حدود سی سال گذشته تقریبا سی میلیون تن از مهاجرین به کشور های خود برگشته اند که افغانها بخش بزرگی از این تعداد را تشکیل می دهند.

به نوشته مقاله نویس بار نخست در سال ۱۹۸۹ پس از شکست ارتش شوروی سابق و بعدا در سال ۲۰۰۱ میلادی که حکومت طالبان در افغانستان سقوط کرد٬ مهاجرین افغان به کشور خود برگشتند. اما اینک پس از ۲۲ سال بار دیگر صد ها هزار افغان از پاکستان به کشور شان برگشتانده میشوند.

این نوشته در ادامه گفته است که بیرون کردن این همه مهاجرین با چالش های به همراه خواهد بود و این روند همواره با موفقیت به همراه نیست. به باور نویسنده٬ بسیاری از برگشت کننده ها در فقر باقی می مانند و تعداد زیادی مجبور میشوند در مناطقی از کشور خود زنده گی کنند که با آن آشنایی ندارند.

بسیاری از مهاجرین برگشته به افغانستان از مشکلات اقتصادی و نبود فرصت های کاری شکایت دارند.

نشریه نیو عرب

  • نشریه نیو عرب نیز در تازه ترین شماره خود در مورد اخراج اجباری صد ها هزار افغان از پاکستان و مسیر طولانی را که کودکان مهاجر باید بپیمایند٬ به نشر رسانده است.

این نشریه در مورد یک گروه از کودکانی تمرکز کرده است که از شهر کراچی پاکستان یکجا با خانواده های خود شب هنگام به جانب افغانستان حرکت کردند.

این نشریه تصاویری از این کودکان نیز به نشر رسانده که نشان داده میشود یکی از اطفال گریه می کند و دیگری متعجب و حیران می نگرد.

نیوعرب نیز در ادامه گفته است که حکومت پاکستان زنان و کودکان مهاجر افغان را بازداشت کرده و آنان را به کمپ های موقتی منتقل می کند تا پس از طی مراحل برخی از پروسه ها٬ آنان را به افغانستان برگرداند.

این نشریه در مورد آن عده از افغانهایی نیز اشاره کرده است که از بیم طالبان به پاکستان فرار کرده بودند٬ اما حالا آنان را نیز حکومت پاکستان اخراج می کند.

پاکستان از اول ماه نوامبر به این طرف پروسه اخراج اجباری یک میلیون و هفتصد هزار تن از افغانها را که گفته میشود اسناد اقامت ندارند٬ آغاز کرده است.

حکومت پاکستان گفته است که همه خارجی های را که اسناد قانونی اقامت ندارند٬ اخراج خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG