لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۲

سازمان نجات کودکان: کودکان مهاجران افغان بگونه فوری به سرپناه، غذا و آب نیاز دارند


خیمه های مهاجران افغان که از پاکستان به افغانستان برگشته اند در منطقه سرحدی تورخم.
خیمه های مهاجران افغان که از پاکستان به افغانستان برگشته اند در منطقه سرحدی تورخم.

سازمان بین‌المللی نجات کودکان (سیف ده چلدرن) می‌گوید، همه روزه هزارن کودک و خانواده‌های آن‌ها در حالی به افغانستان برگشت داده می‌شوند که بجز از یک جوره لباس دیگر هیچ چیزی ندارند.

این سازمان روز شنبه در صفحهٔ فسبوکش در مورد وضعیت کودکان برگشت داده شده و خانواده‌های آن‌ها ابراز نگرانی کرده و گفته است، آن‌ها به گونهٔ عاجل به سرپناه، غذا و آب نیاز دارند.

سازمان نجات کودکان ویدیویی را از فرید‌الله مشفق، رئیس این سازمان نیز منتشر کرده که در آن خواستار کمک بیشتر برای افغان‌های بازگشت کننده شده است.

آقای مشفق گفته است:
"به اساس تخمین‌ها، همه روزه نزدیک به ۲۰‌هزار تن بازگشت می‌کنند، کودکان خرد سن نیز هستند که بدون داشتن هیچ چیزی برگشت می‌کنند، آن‌ها به آب، غذا و سرپناه نیاز دارند، بیشتر خانواده‌ها پول و مکان بودوباش ندارند، سازمان حفاظت از کودکان برای آن‌ها خدمات صحی، آب و دیگر مواد مورد نیاز را ارائه می‌کند، اما آن‌ها برای رفع نیازهای اولیه‌شان به حمایت بیشتر نیاز دارند."

حکومت طالبان دوشنبۀ هفتۀ گذشته گفته بود که پس از ۱۸ام سپتامبر بیش از ۳۰۰هزار افغان به کشورشان بازگشته‌‍اند.

حکومت پاکستان اما این شمار را ۲۵۰ هزار تن گفته است.

از سوی هم شماری از رسانه‌های پاکستان به نقل از پولیس کراچی نوشته‌اند، روز شنبه ۱۸۸ تن را که ۴۲ تن‌ شان زنان بودند و به گفتهٔ آن‌ها اسناد قانونی برای بودوباش در پاکستان را نداشتند، از زندان رها کرده و به افغانستان برگشت داده‌اند.

در همین حال وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان می‌گوید، تنها روز شنبه از مسیر تورخم و سپین بولدک بیش از ۶ هزار افغان به افغانستان بازگشته‌اند.

کمپ موقت که برای افغان های برگشت کننده از پاکستان در منطقه سرحدی تورخم ایجاد شده است
کمپ موقت که برای افغان های برگشت کننده از پاکستان در منطقه سرحدی تورخم ایجاد شده است

هرچند وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان از ارائۀ هر نوع کمک به افغان‌‎های بازگشت کننده تعهد سپرده، اما شماری از افغان‌های که اخیراً به افغانستان بازگشته‌اند، به رادیو آزادی از وضعیت بد شان شکایت دارند.

عبدالقادر، یکی از برگشت کنند‌گان به لغمان می‌گوید، در خانهٔ دوستش بودوباش دارد و به شمول سرپناه هیچ چیز دیگری ندارد:
"مشکلات اقتصادی ما بسیار زیاد است، آن‌جا کار و روزگار ما خوب بود، این‌جا بی‌کار هستیم، زمستان است و سردی در راه است، وضعیت ما بسیار خراب است."

عبدالرحمن، یکی دیگر از برگشت کنند‌گان به رادیو آزادی گفت، هرچند به برخی دیگر از افغان‌های برگشت کننده ده‌هزار افغانی داده می‌شود، اما همین مقدار هم به او داده نشده و اکنون نیازمندی‌هایش را با پول قرض مرفوع می‌سازد:
"مسئولیت کودکان خرد سن را در خانواده دارم، دو دختر شیرخوار دارم که باید شیر خشک برایشان بگیرم، در خانۀ یک دوست هستیم، کار هم نیست و همه سودا را از دکان قرض می‌گیریم."

حکومت پاکستان در نخست عملیات اخراج ۱.۷ میلیون مهاجر افغان را آغاز کرده که اسناد بودوباش در این کشور را ندارند، اما مقام‌های این کشور همچنان گفته‌اند که پس از اخراج مهاجران افغان بدون اسناد، روند اخراج افغان‌های را آغاز می‌کنند که کارت‌های "ای سی سی" یا شناسایی هویت افغانستان برای بودوباش در این کشور را دارند.

XS
SM
MD
LG