لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

انجلینا جولی: اخراج مهاجرین افغان از پاکستان عقب‌نشینی از ارزش‌های حقوق بشری است


انجلینا جولی، سفیر پیشین کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و فیلم ساز و هنرپیشۀ معروف سینمای هالیود
انجلینا جولی، سفیر پیشین کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و فیلم ساز و هنرپیشۀ معروف سینمای هالیود

انجلینا جولی، سفیر پیشین کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، فیلم‌ساز و هنرپیشۀ معروف سینمای هالیود از اخراج پناهجویان افغان از پاکستان ابراز نگرانی کرده و گفته که افغان‌ها دوباره به جایی فرستاده می‌شوند که برای زندگی کردن با واقعیت‌های ناممکن روبه‌رو می‌شوند.

انجلینا جولی در صفحۀ انستاگرام خود این گونه اخراج مهاجرین افغان را به گونه‌ای عقب‌نشینی از ارزش‌های حقوق بشری خوانده و افزوده است که این مهاجرین دوباره به جایی فرستاده می‌شوند که به گفتۀ او زنان از تمام حقوق‌شان به شمول آموزش محروم هستند، یک تعداد‌شان در زندان هستند و در کنار این همه یک بحران عمیق در حال جریان است.

بانو جولی این را تراژیدی جدید پر از درد و رنج در یک دورۀ طولانی تاریخ افغان‌ها خوانده که از ۴۰ سال به این طرف به جز جنگ و بی‌جا شدن هیچ چیزی دیگری را تجربه نکرده اند.

او افزوده است که جهان با وجود تعهدات خود برای آیندۀ بهتر افغان‌ها، آنان را تنها گذاشته است.

پیش از این سازمان ملل متحد و دیگر دفترهایش، سازمان عفو بین‌الملل و شماری زیاد از کشورها و اداره‌های حمایت از حقوق بشر نیز نسبت به اخراج اجباری مهاجرین افغان ابراز نگرانی کرده و خواهان توقف هرچه زودتر این روند شده بودند.

از سوی دیگر رسانه‌های پاکستانی به نقل از مقام‌های‌ این کشور خبر داده اند که می‌خواهند سه راه دیگر را در خط دیورند باز کنند تا هرچه زودتر افغان‌های بدون اسناد به کشور شان برگردند.

این راه‌ها در مناطق ژوب، لورلایی و شیرانی باز خواهند شد و رسانه‌های پاکستانی این را هم نوشته اند که مقام‌های این کشور در این مورد معلومات را با حکومت طالبان شریک کرده اند.

از سوی دیگر روز یک‌شنبه شماری از اعضای حزب تحریک انصاف در خیبر پختونخوا در نشستی برخورد حکومت پاکستان با مهاجرین افغان را محکوم کردند.

اظهرخان، یکی از اعضای این حزب در این نشست گفت:
"یک راهکاری باید موجود باشد که این مردم را با حیا، عزت و محبت بفرستیم. این زور و جبری را که حکومت ما حالا با افغان‌ها می‌کند، ما امروز بخاطر این ظلم از طریق این جرگه این موضع را اعلام می‌کنیم که ما با این روندن مخالف هستیم."

اخراج مهاجران افغان از پاکستان
اخراج مهاجران افغان از پاکستان

اما با این همه خواست‌ها هنوز هم روند اخراج افغان‌ها از پاکستان ادامه دارد و بر اساس ارقام ارائه شده از سوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان، تنها روز یک‌شنبه بیش از ۵ هزار تن از راه‌های تورخم و سپین بولدک به افغانستان برگشت داده شده اند.

از سوی دیگر افغان‌های برگشت کننده می‌گویند، نسبت به هر وقت دیگر نیازمندی‌های بیشتری دارند و به دلیل سردی هوا، باید هر چه زودتر برای‌شان سرپناه تهیه شود.

روح‌الله یکی از آنان به رادیوآزادی گفت:
"ما سرپناه نداریم، نه کمپل داریم و نه لحاف، وسایل نداریم و به شدت به آن نیاز داریم، دیگر در بخش خوراک و آب نوشیدنی چیزی مشکل نخواهد بود."

به اساس ارقام مجموعی که دوشنبۀ هفته گذشته حکومت طالبان ارائه کرد، از ۱۸ سپتامبر به این طرف بیش از ۳۰۰ هزار افغان از پاکستان به افغانستان برگشت داده شده اند و این رقم روز به روز در حال افزایش است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG