لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

سیگار: طالبان کمک های بشری را بسوی دیگر سوق داده و یا از بخش اعظم آن بهره برده اند


روند توزیع کمک های بشری در جنوب افغانستان
روند توزیع کمک های بشری در جنوب افغانستان

جان سوپکو سرمفتش خاص ایالات متحدۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) می گوید که دوسال بعد از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، ایالات متحده به حیث بزرگترین کمک کننده با مردم افغانستان باقی مانده است.

جان سوپکو روزسه شنبه(۱۴ نوامبر) در گزارش خود به نشست استماعیۀ کمیتۀ روابط خارجی کانگرس امریکا گفت، اما سیگار مستند ساخته که طالبان این کمک های بشری را بسوی دیگر سوق داده و یا از بخش اعظم آن بهره برده اند:

"طالبان برای اجازه دادن به تطبیق پروژه های کمکی پول تقاضا می کنند. طالبان دیکته می کنند که کی کمک دریافت کند. طالبان بر سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های غیردولتی فشار می آورند که اعضا، خویشاوندان و متحدان آنها را استخدام کنند تا در توزیع کمک های تمویل شده توسط دونر ها کمک کنند. طالبان بر سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های غیردولتی فشار می آورند تا با شرکت های مرتبط با طالبان قرارداد کنند. طالبان بر ملل متحد و سازمان های غیردولتی فشار می آورند تا با سازمان های غیردولتی مرتبط با طالبان مشارکت کنند."

جان سوپکو سرمفتش خاص ایالات متحدۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان
جان سوپکو سرمفتش خاص ایالات متحدۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان

ایالات متحده امریکا از اول اکتبر سال ۲۰۲۱ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی بیش از دو و نیم میلیارد دالر با افغانستان کمک کرده که این کمک های بشری از طریق انجیوها، نهاد ها و سایر سازمان های مرتبط با ملل متحد صورت گرفته است.

در گزارش سیگار گفته شده که براساس ۱۱ ارزیابی و تفتیش آنها مشخص شده که در مورد ۳۰ میلیون دالر کمک امریکا، شک و تردیدهایی وجود دارد و توصیه شده که در مورد سوالات جدی پرسیده شود.

بر اساس این گزارش، پس از تماس با شماری از موسسات، نهادها و شرکت ها، معلوم شده که طالبان بیش از ۱۰ میلیون دالر از بابت مالیات و سایر مصارف از آنها گرفته اند.

بسیاری از مردم در افغانستان میگویند که کمک های به صورت درست توزیع نمیشود و به همین دلیل هر روز صف افراد نیازمنذ در جامعه طولانی تر میشود
بسیاری از مردم در افغانستان میگویند که کمک های به صورت درست توزیع نمیشود و به همین دلیل هر روز صف افراد نیازمنذ در جامعه طولانی تر میشود

جان سوپکو سرمفتش خاص ایالات متحدۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان(سیگار) به روز سه شنبه همچنین گفت، کسی که در افغانستان اسحله را کنترل می کند، کمک ها نیز در کنترل آنهاست:

"برخلاف گذشته، کمک های منحرف شده ایالات متحدۀ امریکا ممکن است، اکنون علاوه بر ثروت مند ساختن مقامات مفسد، فعالیت های تروریستی را تمویل کند. کار سیگار نشان می دهد که در زمینۀ رساندن کمک های بشری، برای پالیسی سازان امریکایی، در فضای مانند افغانستان، گزینه های خوب وجود ندارد."

به گفتۀ سوپکو، طالبان پرسونل استخباراتی خود را در نهاد های مرتبط با سازمان ملل متحد جابجا کرده اند، تا فعالیت های آنها را نظارت کنند.

تا تهیۀ این گزارش، طالبان در مورد اظهارات اخیر جان سوپکو سرمفتش خاص ایالات متحدۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان چیزی نگفته اند، اما در گذشته ادعا کرده اند که کمک های بشری برای نیازمندان، بطور شفاف و عادلانه توزیع می شود و هرگونه ارتباط با شبکه های تروریستی و تمویل تروریزم را نیز رد کرده اند.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG