لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

گزارش تازهٔ « سیگار» وضعیت معارف افغانستان و برخورد دوگانه با دختران دانش آموز را اسفبار خواند


طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان دروازه های مکاتب ثانوی و لیسه را به روی دختران بسته اند و معاش و امتیازات معلمین را نیز کاهش داده اند
طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان دروازه های مکاتب ثانوی و لیسه را به روی دختران بسته اند و معاش و امتیازات معلمین را نیز کاهش داده اند

اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید طالبان نتوانسته اند به حرف‌های خود در مورد تضمین آموزش با کیفیت برای همه افغان‌ها عمل کنند.

جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان در یک گزارش جدید ارزیابی از وضعیت سکتور معارف در افغانستان تحت حاکمیت طالبان که به روز پنجشنبه نشر شده گفته که سیاست‌های آموزشی محدود کننده طالبان از ماه اگست ۲۰۲۱ تا کنون، در کنار آن‌که دختران و زنان افغان را متأثر می‌سازد، منجر به کاهش کیفیت و دسترسی به آموزش در تمام سطوح شده است.

حکومت طالبان همواره ادعاهای مشابه را رد کرده و آن را بی‌بنیاد خوانده است.

به‌گفته سیگار محدودیت‌های وضع شده و تفکیک جنسیتی باعث کمبود معلم و کاهش نقش معلمان زن شده و معلمان باقی‌مانده حقوق دریافت نمی‌کنند یا با کاهش معاش روبه‌رو اند.

در این حال مسئول یک مکتب در شهر کابل که نخواست نام‌اش در گزارش گرفته شود روز جمعه به رادیو آزادی گفت که تعداد معلمان زن و مقدار معاش معلمان کاهش یافته و همچنان امتحان رقابتی برای تقرر از بین رفته است. او افزود:

"این مشکلات دیگر هم اضافه شده که پائین آمدن تعداد معلمین بانو است، معاشات را به سر وقت می‌گیریم، ولی نظر به سابق مقدار آن کاهش یافته و دیگر این‌که امتحانات رقابتی نیست، هر کسی‌که واسطه داشت از طریق یک حکم در بخش تعلیم و تربیه مقرر می‌شود."

اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان گفته عامل دیگری‌که دسترسی همه را به آموزش محدود می‌کند، وضعیت اقتصادی رو به وخامت افغانستان است.

تعدادی زیادی از خانواده ها مجبور شده اند به دلیل مشکلات اقتصادی فرزندان خود را به کار های شاقه بفرستند
تعدادی زیادی از خانواده ها مجبور شده اند به دلیل مشکلات اقتصادی فرزندان خود را به کار های شاقه بفرستند

بر بنیاد این گزارش، خانواده‌ها مجبور اند تا کودکان خود را از مکتب بیرون ساخته و به کار بفرستند و یا دختران زیر سن قانونی خود را برای تأمین هزینه‌های خانه به ازدواج بدهند.

از سوی هم یک دانش‌آموز محروم از آموزش که نخواست نام‌اش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت ادامه محرومیت از آموزش آنان را با آینده ناروشنی روبه‌رو ساخته است:

"وقتی‌که یک دختر نتواند به تحصیل خود ادامه دهد یعنی جامعه ما رو به شکست، فقر و نابودی است. از زمانی‌که مکاتب بسته شده ما خیلی از دختران متأثر شده و انگیزه خود را از دست دادیم که مکاتب بسته است و ما نمی‌توانیم پیشرفت بکنیم و نمی‌توانیم به درس‌های خود دوباره ادامه بدهیم."

اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان همچنان ادعا کرده که حکومت طالبان مضامین دینی را در مکاتب جایگزین مضامین علمی ساینسی ساخته است.

سرمفتش خاص برای بازسازی افغانستان همچنان دریافته که طالبان از برنامه‌های آموزشی با بودجه ایالات متحده سود برده‌ و از کمک‌های آموزشی با تمویل کمک کننده‌گان از طریق روش‌های به گفته سیگار نامناسب بهره‌مند می‌شوند.

به‌عنوان مثال آمده که طالبان از پول معلمان و دانش‌آموزان افغان که کمک‌های نقدی بین‌المللی را دریافت می‌کنند اخاذی می‌کنند یا در روند توزیع کمک‌ها به سازمان‌های غیر دولتی نفوذ کرده اند.

دختران دانش آموز در افغانستان میگویند که محروم ماندن از مکتب برای آنان دشوار است و دنیا باید بر طالبان فشار وارد کند تا زمینه درس به همه دختران مساعد شود
دختران دانش آموز در افغانستان میگویند که محروم ماندن از مکتب برای آنان دشوار است و دنیا باید بر طالبان فشار وارد کند تا زمینه درس به همه دختران مساعد شود

به نقل از گزارش سیگار، بخش معارف افغانستان از اگست ۲۰۲۱، از سوی وزارت خارجه امریکا و اداره انکشاف بین‌المللی این کشور (یواس‌ای‌آی‌دی) از طریق شش برنامه به هزینه حدود بیش از ۱۸۵ میلیون دالر حمایت شده است.

خواستیم نظر حکومت طالبان را داشته باشیم، اما بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان تا نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداد، اما حکومت طالبان پیش از این ادعاهای مشابه را رد کرده و آن را بی‌بنیاد خوانده است.

گفتنی‌ست که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در بیش از دو سال گذشته دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را ندارند و دروازه‌های پوهنتون‌ها نیز از سوی حکومت طالبان به روی دختران بسته است.

XS
SM
MD
LG