لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

پاکستان اعلان کرد که روند اخراج مهاجرین افغان فاقد اسناد را تا ماه جنوری تکمیل می کند


تعدادی از مهاجرین افغان که از پاکستان به افغانستان برگشته اند
تعدادی از مهاجرین افغان که از پاکستان به افغانستان برگشته اند

حکومت پاکستان می‌گوید که روند اخراج مهاجرین فاقد اسناد از این کشور تا ماه جنوری سال آیندۀ میلادی به پایان خواهد رسید و پس از آن روند اخراج مهاجران دارای اسناد افغان را اعلان می‌کند.

جان محمد اچکزی، وزیر اطلاعات ایالت بلوچستان روز جمعه در یک نشست خبری موضوع اخراج همه مهاجرین افغان از پاکستان را مطرح کرد.

او با اشاره به این که جنگ داخلی افغانستان پایان یافته، گفت که اکنون افغان‌ها می‌توانند به کشور خود برگردند.

او همچنان مدعی شده که تروریست‌ها در خاک افغانستان در حالی طراحی حملات علیه پاکستان هستند.

ادعایی که همواره از سوی مقام‌های طالبان رد شده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در بارۀ این تصمیم پاکستان پاسخ نداد، اما پیش از این در گفتگو با برخی از رسانه‌های دیگر این اقدام حکومت پاکستان را غیرقانونی خوانده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

او گفته که این اقدام پاکستان را محکوم می‌کنند، اما آمادۀ پذیرش مهاجران افغان هستند.

این درحالیست که حکومت موقت پاکستان روند خروج مهاجرین افغان فاقد اسناد از این کشور را از اول نوامبر آغاز کرده است و تا به حال ده‌ها هزار تن آنان به افغانستان بازگشت داده شده اند.

اما شماری از افغان‌های مهاجر در پاکستان که اسناد قانونی دارند و در انتظار رفتن به کشورهای دیگر هستند، از این تصمیم حکومت پاکستان ابراز نگرانی می‌کنند.

احمد افغان، یک تن از آنان به رادیو آزادی می‌گوید که آنان در انتظار این هستند که پرونده‌های پناهندگی‌شان بررسی شود و اگر به افغانستان بازگشت داده شوند، در امنیت نخواهند بود:

"با شنیدن این اعلام ما افغان‌ها بسیار به تشویش هستیم و نمی‌دانیم که چی کاری انجام بدهیم. متاسفانه روند پروسس کیس‌های ما هم بسیار به کندی پیش می‌رود."

شاکره اسلمی، یکی دیگر از مهاجران افغان در پاکستان نیز در این باره ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید، مهاجرینی که با مشکلات بسیار زیاد ویزه و دیگر اسناد اقامت تهیه کردند، نباید اخراج شوند:

"با ویزه و با پاسپورت وارد خاک پاکستان شدیم. حالا پاکستان بر ما قیودات وضع کردند که باید این کشور را ترک کنیم ما از جامعۀ جهانی می‌خواهیم جلو این فاجعه را بگیرند."

تعدادی از افغانهای که در پاکستان کارت های اقامت نیز دارند اما نگران برنامه اخراج از این کشور اند
تعدادی از افغانهای که در پاکستان کارت های اقامت نیز دارند اما نگران برنامه اخراج از این کشور اند

این درحالیست که پیش از این نیز برخی مهاجرین و منیزه کاکر، وکیل مدافع زندانیان افغان در شهر کراچی مدعی شدند که برخی مهاجران افغان در پاکستان که اسناد قانونی و یا کارت‌های مهاجرت داشتند نیز از سوی پولیس پاکستان بازداشت و به افغانستان بازگشت داده شده اند.

روند اخراج مهاجران افغان بدون اسناد از پاکستان با واکنش نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری مواجه شده است.

این درحالیست که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در آگست سال ۲۰۲۱ شماری زیادی از افغان‌ها به کشورهای مختلف از جمله پاکستان و ایران مهاجر شدند که در حال حاضر روند اخراج آنان از این دو کشور افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG