لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۹

عفو بین‌الملل: پاکستان از آزار و اذیت مهاجران افغان دست بردارد


بازداشت شماری از مهاجران افغان از سوی پولیس پاکستان
بازداشت شماری از مهاجران افغان از سوی پولیس پاکستان

سازمان عفو بین‌الملل آزار و اذیت، دستگیری و اخراج پناهجویان افغان از پاکستان را نقض تعهدات بین‌المللی خوانده و از حکومت پاکستان خواسته تا به گونه فوری این روند را متوقف کند.

این سازمان ناوقت روز چهارشنبه در نامه‌ای خطاب به انوارالحق کاکر صدراعظم حکومت موقت پاکستان گفته که آزار و اذیت و دستگیری پناهجویان افغان بدون اسناد اقامت در آن کشور سرعت گرفته و در نتیجه آن کودکان، زنان، مردان و اعضای سالمند خانواده‌ها از هم جدا شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در این نامه همچنان خواستار آزادی آن دسته از پناهجویان افغان شده که به دلیل نداشتن اسناد بودوباش در پاکستان زندانی شده‌اند.

عفو بین‌الملل گفته که باید به پناهجویان افغان فرصت داده شود تا مدارک خود را برای اقامت در پاکستان تمدید کنند، زیرا به گفته این سازمان بیشتر آن‌ها شامل فعالان حقوق بشر، زنان، دختران، خبرنگاران و اقلیت‌های مذهبی اند که در افغانستان در معرض خطر هستند.

عفو بین‌الملل در ادامه همچنان انتقاد کرده که مقام‌های پاکستانی حتی به آن‌ها اجازه دسترسی به مراکز حفاظت از پناهندگان را نداده اند.

این سازمان از برخورد پولیس پاکستان در قبال پناهجویان افغان نگرانی کرده و گفته که پاکستان خانه‌های تعداد زیادی از مهاجران افغان را تخریب و اموال آن‌ها را ضبط کرده‌است.

شماری از افغان های که از سوی پولیس پاکستان به اتهام نداشتن اسناد اقامت بازداشت شده اند
شماری از افغان های که از سوی پولیس پاکستان به اتهام نداشتن اسناد اقامت بازداشت شده اند

برخی از پناهجویان افغان که به تازگی به افغانستان بازگشته اند نیز ادعا می‌کنند که تمامی دارایی‌های خود را در آن کشور از دست داده‌اند و اکنون در افغانستان با مشکلات جدی مواجه شده اند.

نورآقا مهاجر تازه بازگشته به افغانستان به رادیو آزادی گفت: "از این‌که همه چیز ما دکان، خانه، در آن‌جا باقی ماند و تقریباً همه اموال خود را گرفته نتوانستیم و به بسیار بی‌عزتی از پاکستان اخراج شدیم، حالا از حکومت طالبان و مردم خود می‌خواهیم که به ما کمک کنند، زمین و کار فراهم کنند تا ما در وطن خود زندگی بسازیم."

شماری از مهاجرین افغان مقیم پاکستان نیز به مشکلات زیادی اشاره می‌کنند و می‌گویند که از ترس پولیس پاکستان نمی‌توانند از خانه بیرون بروند و ضروریات‌شان را خریداری کنند.

نوریه، یک زن افغان باشنده شهر پندی پاکستان به رادیو آزادی گفت: "پولیس خانه به خانه دنبال افغان‌ها می‌گردد، ما مانند زندانی‌ها هستیم، حتی نمی‌توانیم برای خرید وسایل ضروری از خانه خود خارج شویم، در حال حاضر نمی‌توانیم به کشور خود برگردیم، زیرا جان ما در آن‌جا در خطر است و در این‌جا با چنین شرایط روبه‌رو هستیم که نمی‌دانیم چه کاری انجام دهیم."

بسیاری از نهادهای بین‌المللی و کشورهای مختلف تصمیم اخراج پناهجویان افغان از پاکستان را محکوم کرده‌اند، اما پاکستان بر تصمیم خود برای اخراج پناهجویان بدون اسناد قانونی اقامت از این کشور پافشاری کرده است.

به تازگی انوارالحق کاکر صدراعظم حکومت موقت پاکستان در نشست روز پنج‌شنبه در اسلام‌آباد از تصمیم اخراج مهاجران افغان بدون سند از پاکستان دفاع کرد و گفته که مشکلات افغانستان با پاکستان زمانی حل خواهد شد که حکومت مشروع در کابل ایجاد شود.

او پیش از این نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرده بود، اما حکومت طالبان تا کنون واکنشی نسبت به آن نشان نداده است.

حکومت طالبان گفته که در دو هفته گذشته بیش از ۷۰ هزار افغان از طریق گذرگاه چمن-سپین بولدک به افغانستان بازگشته اند.

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) روز چهارشنبه اعلام کرد که بیش از ۳۲۷ هزار پناهجوی افغان از اواسط ماه سپتمبر تا ۱۵ نومبر سال روان از پاکستان به افغانستان بازگشته اند.

XS
SM
MD
LG