لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

پاکستان از افغانهای که به خارج می روند صد ها دالر پول جریمه تاخیر تمدید اقامت اخذ میکند


صد ها تن از افغانها در حال حاضر در پاکستان در انتظار رفتن به کشور های غربی هستند
صد ها تن از افغانها در حال حاضر در پاکستان در انتظار رفتن به کشور های غربی هستند

با شدت گرفتن اخراج گروهی مهاجرین افغان فاقد اسناد قانونی اقامت از پاکستان، تصمیم دیگر حکومت پاکستان مبنی بر اخذ صدها دالر از پناهجویان افغانی‌که از پاکستان به کشورهای غربی منتقل می‌شوند، نگرانی‌های تازه این پناهجویان را برانگیخته است.

بر اساس این تصمیم حکومت پاکستان، هر پناهجوی افغانیکه پس از ختم مهلت ویزه و یا اسناد قانونی به اقامت‌اش به‌گونه غیر قانونی در این کشور ادامه داده، باید ۸۳۰ دالر جریمه یا فیس خروجی بپردازد.

این پناهجویان افغان که از ترس طالبان از افغانستان فرار کرده و اکنون پرونده‌های مهاجرتی‌شان در حال طی مراحل شدن است می‌گویند توان پرداخت این مقدار هنگفت جریمه را ندارند.

تعدادی از افغانهای که در پاکستان در انتظار رفتن به ایالات متحده و برخی از کشور های اروپایی اند
تعدادی از افغانهای که در پاکستان در انتظار رفتن به ایالات متحده و برخی از کشور های اروپایی اند


یکی از این پناهجویان افغان که نزدیک به دو سال است در پاکستان بسر می‌برد می‌گوید کارهای پرونده‌اش به دلیل عدم پرداخت این جریمه معطل شده‌است.

او که نخواست به دلیل حساسیت موضوع نام‌اش را در گزارش بنویسیم به رادیو آزادی می‌گوید:

"برای ما یک ایمیل آدرس را دادند گفتند در صورتی‌که ویزه‌های تان را اپدیت (تمدید) می‌کنید برای ما روان کنید و بعداً با خودم تماس گرفتند گفتند تا زمانی‌که ویزه‌های خود را به ما روان نکنید پروسیجر کاری‌تان شروع نمی‌شود. ما با چهار شرکت صحبت کردیم که جریمه‌ها را پرداخت کنیم برای ما گفتند که فی نفر ۸۴۰ دالر می‌شود که مجموعاً پنج هزار و ۴۰ دالر باید پرداخت کنید، ما توانایی پرداخت آنرا نداریم."

رحیمه پناهجوی دیگر افغان نیز می‌گوید که تعداد خانواده‌شان چهار نفر است و آن‌ها نیز بیش سه هزار دالر جریمه شده‌اند، ولی نمی‌توانند پرداخت کنند و به همین خاطر از پروسه عقب مانده اند. او به رادیو آزادی گفت:

"ما حیران هستیم در صورتی‌که ناتوان هستیم این پول را از کجا پرداخت کنیم، پدر من هم ناتوان است، ممکن ما نتوانیم از این‌جا انتقال شویم، بخاطری‌که ویزه نداریم و جریمه را هم پرداخته نمی‌توانیم."

این اقدام غیر منتظره پاکستان که هزاران تن از پناهجویان افغان را با مشکل جدی روبه‌رو می‌کند، با واکنش‌های جدی سازمان ملل متحد، کشورها و نهاد‌های مختلف دیگر نیز روبه‌رو شده‌است.

ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت خارجه پاکستان
ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت خارجه پاکستان

روزنامه بریتانیایی گاردین اما به نقل از ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گزارش داده که کشورش به پالیسی وضع فیس خروجی بر پناهجویان متعهد است و این تصمیم را عملی می‌کنند.

پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان هزاران افغان از جمله فعالان، نظامیان پیشین، خبرنگاران و کارمندان شماری زیادی از نهادهای بین‌المللی که در حدود ۲۰ سال حضور جامعه بین‌المللی در افغانستان با آن‌ها کار کرده بودند با داشتن پرونده‌های مهاجرتی کشورهای غربی از ترس انتقام‌گیری طالبان به کشورهای همسایه افغانستان به خصوص پاکستان پناه بردند.

ایالات متحده امریکا پس از اقدام حکومت پاکستان برای اخراج مهاجرین افغان اعلام کرد که تا ۲۵ هزار تن از شهروندان افغانستان را از پاکستان انتقال دهد. بریتانیا هم به منتقل کردن ۲۰ هزار شهروند افغانستان به آن کشور تعهد سپرده است.

این اقدام تازه حکومت پاکستان در حالی است که این کشور از اول نوامبر، اخراج گروهی بیش از ۱.۷ میلیون پناهجوی بدون اسناد را از آن کشور آغاز کرده و بر اساس گزارش‌ها، تا اکنون بیش از ۴۰۰ هزار تن از افغان‌ها از پاکستان اخراج شده‌اند.

XS
SM
MD
LG