لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۵ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۴

باشنده گان فراه از فروش آزاد مواد مخدر در این ولایت شکایت دارند


تعدادی از معتادان مواد مخدر در ولایت فراه
تعدادی از معتادان مواد مخدر در ولایت فراه

باشنده گان فراه از فروش آزاد مواد مخدر در این ولایت شکایت دارند. آنان میگویند که هرچند حکومت طالبان کشت کوکنار را منع کرده، اما هنوز نیز تولید مواد مخدر ادامه دارد و فروشنده گان مواد مخدر آزادانه مواد مخدر را به فروش میرسانند و تعداد معتادان کاهش نیافته است.

در پل عسکر آباد در شمال شهر فراه معتادان جمع شده و بر عکس گزارش سازمان ملل متحد و حکومت طالبان، کاهش کشت کوکنار بر شمار این معتادان هیچ تاثیر نداشته است.

طاهر، یکی از این معتادان میگوید که فروشنده گان مواد مخدر یا به قول خود شان همان ساقی ها همانند گذشته برای آنان مواد میآورند و دسترسی به مواد مخدر بسیار آسان است:

“هر وقتی مواد بخواهی حاضر است، به سهولت پیدا میشود، با سی - بیست افغانی میفروشند، همینجا هم میآورند.”

نسیم، معتاد دیگر است که شب و روزش را در یک مغاره در قلعه فریدون سپری میکند و در این اواخر مواد مخدر را ترک کرده بود، دلیل رو آوردن دوباره اش به مواد مخدر را دسترسی آسان به مواد مخدر و تجمع معتادان در شهر میداند:

“ساقی ها هم زیاد اند و مواد هم زیاد است، اگر مواد نمی بود ما اینجا چی کار میکردیم، خواست ما همین است که معتادان و ساقی ها را جمع کنند که ما هم بیغم شویم، یک سال شده معتاد استم و یک بار تداوی هم شدیم.”

معتادان در فراه
معتادان در فراه

باشنده گان ولایت فراه، به ویژه شهر فراه از حضور معتادان در مناطق شان شکایت دارند و میگویند، بر علاوه رویدادهای جنایی، حضور معتادان در شهر سبب شده که جوانان بیکار نیز به جمع آنان بپیوندند و معتاد شوند.

صالح جان، که فروشگاه مواد ساختمانی دارد، از حضور معتادان و جرایمی که آنان مرتکب میشوند، به تنگ آمده است:

“آنطرف چهارباغ سرای است، شراب و تمام انواع مواد مخدر در آنجا فروخته میشود. باید دولت فروشنده گان آن را دستگیر کند، اینجا هم میآیند و مواد را بالای معتادان می فروشند، معتادان را جمعآوری کنند، ما تمام شب بالای سرای پهیره میکنیم، به سرای قفل انداختیم.”

فعالان مدنی هرچند تلاشها برای کاهش کشت کوکنار را میستایند، اما میگویند که هنوز نیز تولید و عرضه مواد مخدر همانند گذشته صورت میگیرد.

افراد معتاد در تعدادی از مناطق ولایت فراه به صورت علنی مواد مخدر مورد نیاز خود را دریافت می کنند
افراد معتاد در تعدادی از مناطق ولایت فراه به صورت علنی مواد مخدر مورد نیاز خود را دریافت می کنند

حمیدالله نورزی، باشنده شهر فراه از حکومت طالبان میخواهد که برای قطع دسترسی معتادان به مواد مخدر از مردم کمک بخواهند، زیرا مردم نگران سرنوشت فرزندان شان اند:

“بسیار آسان سر چوکها و داخل کوچه های فرعی توزیع میکنند، هرچند که پولیس و امارت کار خود را میکنند، اما نمیدانم که چرا ساقیها به آسانی مواد را توزیع میکنند، اما یکی از دلایل اش این است که هنوز هم داخل گلدانهای سرک معتادان حضور دارند. خواست ما از دولت این است که تلاشهای خود را بیشتر سازد، از مردم و بزرگان محل هم کمک بگیرند.”

هرچند حکومت طالبان سال گذشته هزاران معتاد را از شهر و ولسوالی های فراه جمعآوری و به هدف قطع دسترسی شان به مواد مخدر آنان را ماهها در زندان نگهداری کرد، اما با رها شدن از زندان دوباره به استفاده مواد مخدر رو آوردند.

باشنده گان فراه و معتادان در این ولایت علت رو آوردن دوباره آنان به مواد مخدر را دسترسی آسان به مواد مخدر میدانند.

گزارش: حفیظ الله نورزاد

XS
SM
MD
LG