لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

سرمنشی ملل متحد: جهان نباید غزه را فراموش کند


بخشی از نوار غزه در جریان آتش بس میان اسرائیل و حماس
بخشی از نوار غزه در جریان آتش بس میان اسرائیل و حماس

انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد می‌گوید در آتش‌بس موقت غزه به فلسطینیان جنگ زده کمک رسانی می‌کنند اما به گفته او این کمک‌ها بسنده نیست.

گوترش روز چهارشنبه به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت در مقابل چشم جهان غزه با بحران بشری مواجه است و به گفته او جهان نباید غزه را فراموش کند.

گوترش می‌گوید، از تمدید آتش‌بس موقت بین گروه افراطی حماس و اسرائیل که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را گروه تروریستی می‌داند، قدردانی می‌کند اما به گفته او غزه به آتش‌بس واقعی نیاز دارد.

سازمان جهانی صحت هم وضعیت بشری غزه را قابل نگرانی خوانده و گفته که آنجا حدود یک صد و ۱۱ هزار تن به بیماری ویروسی مبتلا اند که بیشتر از نیم آنان کمتر از ۵ سال سن دارند.

افزایش قیمت مواد اولیه در غزه مشکل جدی دیگر شمرده می‌شود و به گفته سازمان جهانی صحت، قیمت یک بوری آرد ۲۵ کیلویی که پیش از این ۳ دالر بود اکنون به ۶۸ دالر رسیده است.

نشست روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد که رهبری آن را وانگ یی وزیر امور خارجه چین به عهده داشت، نمایندگان شماری از کشورهای عربی هم دعوت شده بودند.

ریاض المالکی وزیر خارجه فلسطین در این نشست گفت، وقفه جنگ در غزه باید به آتش‌بس دایمی تبدیل شود به گفته او اجازه داده نمی‌توانند که کشتار مردم از سر گرفته شود.

به گفته آژانس رویترز، گیلاد اردان سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد کشورهای عربی را به حمایت از گروه افراطی حماس متهم کرد و در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد حماس را به داشتن نیت از بین بردن اسرائیل متهم کرد.

اردان افزوده است، حماس سازمان تروریستی است و به گفته او جانب قابل باوری به صلح نیست.

از سوی دیگر وزیر خارجه امریکا برای سومین سفرش به خاور میانه از زمان آغاز جنگ میان حماس و اسرائیل آمادگی می‌گیرد.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

بلینکن در حاشیه نشست روز چهارشنبه وزیران خارجه ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت آنان در چند روز آینده بر تمدید آتش‌بس و تبادل گروگانان اسراییلی و اسرای فلسطینی تمرکز خواهند کرد.

بلینکن گفته است امریکا به این باور است که اگر اسرائیل به هدف اعلان شده‌اش یعنی از بین بردن حماس موفق شود بحث بر سر حکومت داری غزه هم نیاز است.

به گفته آژانس خبری اسوشیتد پرس، اسرائیل و کشورهای عربی علاقه‌ای به بحث در مورد حکومتداری آینده غزه ندارند و به گفته آن، اسرائیل به جنگ و برعکس کشورهای عربی به توقف فوری جنگ تاکید دارند.

گروه افراطی حماس در حمله ۷ ماه اکتوبر بر اسرائیل ۱۲۰۰ نفر را کشت و بشمول زنان و اطفال ۲۴۰ تن را با خود به غزه به عنوان گروگان برد.

اسرائیل در پاسخ آن به نوار غزه حمله هوایی و زمینی را شروع کردکه به گفته وزارت صحت عامه غزه که تحت کنترل حماس است، حدود ۱۵ هزار تن در آن کشته شدند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG