لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

بانک مرکزی افغانستان مقدار برداشت پول از حساب های انفرادی را افزایش داده است


ساختمان بانک مرکزی افغانستان در کابل
ساختمان بانک مرکزی افغانستان در کابل

حکومت طالبان در یک اقدام تازه میزان برداشت پول از حساب های بانکی مشتریان بانکها را افزایش داده است.

«د افغانستان بانک» که در کنترول طالبان است٬ روز پنج‌شنبه با نشر اعلامیه‌ای در حساب ایکس خود نوشته که از این پس مشتریان بانک‌های خصوصی که حساب شخصی یا انفرادی دارند، می‌توانند هفته‌ای یک هزار دالر یا معادل آن به افغانی و ماه ۳ هزار دالر یا معادل آن به افغانی از حساب‌شان برداشت کنند.

در این اعلامیه همچنان آمده که شرکت‌های دولتی و غیردولتی هم می‌توانند که ۵ درصد از سپرده‌هایشان را درصورتیکه از صدهزار دالر یا معادل آن به ارزهای دیگر در ماه بیشتر نشود، برداشت کنند.

اما شماری از مشتریان بانک‌های خصوصی مدعی اند که تاهنوز هیچ یک از فیصله‌های این بانک در بارۀ کاهش محدودیت‌های برداشت پول به گونۀ کامل از سوی برخی بانک‌های خصوصی عملی نشده است.

شفیع، یکی از آنان و باشندۀ کابل به رادیو آزادی می‌گوید:

"گفته بود هفتۀ ۶۰۰ دالر و ماه ۲ هزار دالر می‌دهد، باز وقتی که می‌رفتیم او را هم همی رقم صحیح نمی‌داد و باز حالا یک قانون دیگری وضع شده که گفته به هفتۀ یک هزار دالر می‌دهد دیگه خدا کند بشود، اما مه اینقدر اعتبارم سر این گپ نمی‌آید که این‌ها هفتۀ یک هزار دالر را بدهند."

دفتر مرکزی کابل بانک
دفتر مرکزی کابل بانک

یکی دیگر از مشتریان یکی از بانک‌های خصوصی در هرات که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، می‌گوید، عملی نشدن فیصله‌های بانک مرکزی افغانستان در کنترل حکومت طالبان از سوی یکی از بانک‌های خصوصی سبب شد که به بانک مرکزی شکایت کند، اما تا هنوز هم موفق به دریافت همه پول‌‌هایش از این بانک نشده است:

"تقریبا ۱۶ لک افغانی بود، ۳۵ هزار دالر بود، بعد به همین مدت دو سال به ما هفته‌وار پول می‌داد یا صد دالر هفته‌ای یا ۲۰۰دالر، بعد از اینکه هفتۀ ۳۰۰ تا ۵۰۰ دالر گفتند می‌دهند برای ما نداد پول، افغانی‌ها خلاص شده ولی از دالرها تقریبا ۱۰هزار دالر مانده."

پیش از این هم برخی دیگر مشتریان بانک‌های خصوصی در گفت‌وگو با رادیو آزادی مدعی شده بودند که نمی‌توانند مطابق فیصله‌های بانک مرکزی در کنترل حکومت طالبان از حساب‌هایشان پول برداشت کنند.

در همین حال برخی از افغانان می‌گویند که نه پولی برای گذاشتن در بانک دارند و نه هم دیگر اعتمادی به بانک‌ها که بتوانند در آینده پول‌هایشان را بدون مشکل بیرون کنند.

در بسیاری از موارد اعتبار مردم نسبت به بانک ها در افغانستان کم شده و بیشتر افراد معاملات پولی خود را از طریق شرکت های خصوصی انجام می دهند
در بسیاری از موارد اعتبار مردم نسبت به بانک ها در افغانستان کم شده و بیشتر افراد معاملات پولی خود را از طریق شرکت های خصوصی انجام می دهند

یک تن از باشنده‌گان ولایت بامیان که نخواست نامش در گزارش گرفته و تجرۀ تلخی از برداشت پول از حسابش دارد، به رادیو آزادی گفت:

"پول نیست، حالا پیسه باشد که آن را به بانک بگذاری و از بانک بکشی، اگر پول می‌داشتیم هم به بانک نمی‌ماندیم چون فعلا به سر بانک‌ها اعتباری نیست".

با حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان در آگست ۲۰۲۱، بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی در پرداخت پول مشتری‌هایشان با مشکل مواجه شدند.

در هفته‌های نخست پس از سقوط، برداشتن مقدار اندک پول از حساب‌ بانکی به مصابۀ گذشتن از هفت خوان رستم بود و مشتریان بانک‌ها برای بیرون کردن یک مقدار اندک پول‌شان روزها در عقب دروازۀ بانک‌ها صف می‌کشیدند.

با گذشت بیش از دو سال ظاهراً این مشکل تا هنوز حل ناشده باقی مانده است و با وجود کاهش محدودیت‌ها در روند برداشتن پول از حساب‌های بانکی، هنوز هم برخی مشتریان این بانک‌ها از پرداختن نشدن پول‌شان شکایت دارند.

XS
SM
MD
LG