لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

امریکا: طالبان نگذارند که افغانستان بار دیگر به لانه امن تروریزم مبدل شود


متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا

وزارت خارجۀ امریکا می‌گوید که این کشور همچنان شدیداً نگران خطر بالقوۀ فعالیت‌های تروریستی در افغانستان است.

متیو میلر، سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در یک نشست خبری در واشنگتن گفت، از طالبان انتظار دارند که اجازه ندهند افغانستان یک بار دیگر به لانه امن تروریزم مبدل شود:
"ما همچنان بسیار نگران خطر بالقوه تروریزم در افغانستان هستیم. ما با صراحت گفته ایم که ایالات متحده توان حمله از راه دور برای سرکوب تروریست‌ها را دارد. البته از طالبان انتظار داریم تا اجازه ندهند افغانستان به لانه امن تروریزم مبدل شود، قسمی‌که قبلاً بوده است."

او این سخنان را در پاسخ به این سوال که آیا ادارۀ رئیس جمهور بایدن از فعالیت‌های تروریستی در افغانستان نگران است یا نه، بیان کرد.

حکومت طالبان تا به حال واکنش به این اظهارات سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا نشان نداده، اما پیش از این بارها مدعی شده که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان متوجه دیگر کشورها نخواهد شد.

طارق فرهادی، آگاه سیاسی و روابط بین‌الملل این گونه اظهارات مقام‌های امریکایی را گونه‌ای از تلاش‌های ادارۀ رئیس جمهور بایدن برای جلب توجۀ افکار عامه به اقدامات پیشگیرانه‌شان قبل از انتخابات امریکا عنوان می‌کند.

طارق فرهادی، آگاه سیاسی و روابط بین‌الملل
طارق فرهادی، آگاه سیاسی و روابط بین‌الملل

او به رادیوآزادی گفت:
"اداره رئیس جمهور بایدن این را می‌گوید که در اثر خروج نیروهای امریکایی خطرات فرامرزی تروریزم که به امریکا متوجه باشد، زیاد نشده است و اگر هم باشد امریکا مواظب است از این که حدود دوازده ماه یا کمتر به انتخابات باقی مانده، وزارت خارجه در حقیقت از ریکارد کار خود در قبال افغانستان دفاع می‌کند."

اما نعیم غیور، آگاه امور امنیتی به این باور است که حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان کشورهای منطقه و جهان را نگران کرده است تا مبادا مورد تهدید قرار گیرند.

او به رادیوآزادی گفت:
"تجمع گروه‌های مختلف تروریستی در خاک افغانستان نه تنها تهدیدی برای مردم و آیندۀ افغانستان است، بلکه کشورهای منطقه و همسایه و جهان را نگران کرده است، هیچ شک نیست اگر این وضعیت در افغانستان ادامه پیدا کند این تهدید علیه تمام دنیا بخصوص ایالات متحدۀ امریکا است."

پیش از این جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به مجلس نمایندگان این کشور گفت که نیروهای نظامی این کشور در منطقه تهدیدات احتمالی از افغانستان را زیر نظر دارند.

آقای بایدن گفته بود، نیروهای امریکایی برای پاسخ‌گویی به این "تهدیدات احتمالی از افغانستان" علیه امریکا و منافع آن، در خارج از این کشور مستقر اند.

در نامۀ جو بایدن که به استقرار نیروهای نظامی امریکا و مبارزه با تهدیدات تروریستی در کشورهای افغانستان، شبه جزیرۀ عربستان، اردن، لبنان، ترکیه، افریقای جنوبی، کوبا و فیلیپین متمرکز است، اما نام نخستین کشوری ‌که به آن اشاره شده، افغانستان است.

XS
SM
MD
LG