لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

فرا رسیدن زمستان و نگرانی ها؛ « مهاجرین برگشته به افغانستان هیچ امکاناتی ندارند»


خانواده های که به اجبار از پاکستان اخراج شده و به افغانستان برگشته اند
خانواده های که به اجبار از پاکستان اخراج شده و به افغانستان برگشته اند

نزدیک شدن فصل زمستان در افغانستان ، نگرانی ها را در بارۀ بازگشت اجباری مهاجرین افغانِ بی اسناد از پاکستان و ایران را افزایش داده است.

کارولاین گلوک ، سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهجویان به رادیو آزادی گفت که مهاجرین افغان از پاکستان در حالی اخراج می شوند که افغانستان پیشاپیش با وضعیت بد بشری رو به رو است:

«ما در مرز با ادارات دیگر ملل متحد و همچنان با شرکای ملی و بین المللی کار می کنیم و حاکمان فعلی افغانستان از جانب خود کار می کنند. آنها افراد را ثبت نام می کنند ، با بازگشت کنندگان کمک می کنند و زمینۀ انتقال این افراد را به مناطق اصلی شان فراهم می کنند. این در حالی است که وضعیت افغانستان از گذشته بحرانی است. زمستان در راه است ، هوا خیلی سرد شده و این کشور با وضعیت بد بشری مواجه است. بیش از دو- سوم جمعیت افغانستان به کمک بشری نیاز دارند.»

خیمه های موقت که برای مهاجرین برگشت کننده در افغانستان فراهم شده است
خیمه های موقت که برای مهاجرین برگشت کننده در افغانستان فراهم شده است

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهجویان می گوید که بسیاری افغان ها بدون هیچ امکاناتی از پاکستان اخراج می شوند و برخی آنها حتی نمی دانند که به کدام مناطق بروند زیرا نه سرپناهی دارند و نه هم زمینۀ کار و بار برایشان فراهم است.

دین محمد بلوچ یکی از برگشت داده شده ها است.

او که از پاکستان به کابل برگشتانده شده می گوید که ده ها سال را در پاکستان گذراند ، زحمت کشید اما بالاخره از آن کشور با دستان خالی اخراج شد:

« آنجا زندگی بهتر بود. یک کسی که ۴۵ سال در یک کشور زندگی کند ، آنجا کشورش حساب می شود. ما پاکستان را کشور خود دانسته بودیم اما زمانی فرا رسید که نظامیان آمدند ، خانه ام را محاصره کردند، فرزندانم را زندانی کردند. شب به دنبال شان رفتم ، ۴۰ تا ۵۰ هزار روپیه دادم تا آنها را رها کنند. برایم گفتند که به کشور خود بازگرد ورنه همۀ شما را بازداشت می کنیم.»

به آغاز فصل زمستان در افغانستان یک هفته مانده و هوا در بسیاری مناطق رو به سردی نهاده است.

تعدادی از کودکان که به تازه گی از پاکستان اخراج شده و بدون هیچ حمایتی وارد افغانستان شده اند
تعدادی از کودکان که به تازه گی از پاکستان اخراج شده و بدون هیچ حمایتی وارد افغانستان شده اند

بسیاری افغان های بازگشت داده شده از پاکستان و ایران نگران اند که زمستان را چگونه سپری خواهند کرد و شکم فرزندان خود را چطور سیر کنند.

در همین حال موسسۀ حمایت از کودکان Save the Children به روز پنجشنبه در مورد وضعیت میلیون ها کودک در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

این موسسۀ مستقر در بریتانیا در اعلامیه ای گفت که نزدیک ۸ میلیون کودک در سال ۲۰۲۴ با خطر گرسنگی شدید رو به رو خواهند بود.

در اعلامیه برآورد شده که ۱۵ میلیون و ۸ صد هزار تن در افغانستان تا پیش از ماه مارچ با کمبود شدید مواد غذایی مواجه خواهند بود.

بر اساس اعلامیه ، نیمی از این افراد یعنی ۷ میلیون و ۸ صد هزار تن کودکان اند.

XS
SM
MD
LG