لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۸

هفته نامهٔ نیوزویک: پاکستان نباید زنان مهاجر افغان را به دولت آپارتاید جنسیتی برگشت دهد


تعدادی از زنان و کودکان مهاجر افغان که از پاکستان به افغانستان اخراج شده اند
تعدادی از زنان و کودکان مهاجر افغان که از پاکستان به افغانستان اخراج شده اند

هفته نامه « نیوزویک »

  • هفته نامه « نیوزویک » چاپ ایالات متحده در تازه ترین شماره خود مطلبی در مورد وضعیت زنان مهاجر أفغان در پاکستان به نشر رسانده است.

این مجله در مقاله یی زیر عنوان « پاکستان باید برگشت دادن زنان مهاجر افغان را به دولت آپارتاید جنسیتی٬ متوقف کند» به زنده گی یک بانوی مهاجر افغان در اسلام آباد توجه کرده است که با سه طفل خود در یک آپارتمان کرایی زنده گی میکند.

مجله نیوزویک در گزارش خود به دلایل امنیتی از این بانو به اسم مستعار « زهاب» یاد کرده است. در ادامه مطلب آمده است که اعضای خانواده زهاب از ترس بازداشت شدن و اخراج اجباری از خانه خود بیرون شده نمیتوانند.

نویسنده مقاله گفته است مانند زهاب تعداد زیادی از زنانی که پس از حاکمیت دوباره طالبان در أفغانستان در سال ۲۰۲۱ به پاکستان فرار کرده اند٬ حالا در این کشور به اضافه پولیس٬ از هر کس می ترسند.

مقاله نویس در ادامه گفته است که پاکستان زنان مهاجر افغان و فعالان رژیم گذشته را در حالی اخراج می کند که در کنار بحران بشری موجود در افغانستان بحران حقوق بشری نیز در آن کشور وجود دارد.

این هفته نامه به دهها فرمان طالبان نیز اشاره کرده است که بر مبنای آن زنان از حقوق اساسی خود محروم شده اند.

در این فرمان ها که از آن به عنوان اقدامات شدید یاد اوری شده است٬ زنان از رفتن به پوهنتون و دوره های لیسه محروم شده و اجازه رفتن به کار٬ پارک های تفریحی و کلپ های ورزشی را نیز ندارند.

نیوزویک از پاکستان انتقاد کرده است که این کشور در جریان ۱۵ سال گذشته نام نویسی از افغانهای را که به پاکستان مهاجر شده و زنده گی آنان با خاطر رو به رو است انجام نداده . بر اساس گزارش ها نزیک به نیم میلیون مهاجر أفغان از اول نوامبر به این طرف از پاکستان اخراج شده اند.

صفحه انترنتی موسسه داکتران بدون مرز

  • صفحه انترنتی موسسه داکتران بدون مرز یا ( ام. اس. اف) مطلبی درمورد نبود امکانات صحی برای نوزادان و اطفال در مناطق شمال افغانستان به نشر رسانده است.

در این مقاله از وضعیت صحی دو دختر خرد سال یاد آوری شده است که مادران آنان با دشواری های فراوان٬ فرزندان خود را به هدف تداوی به یک مرکز صحی تحت حمایت موسسهٔ داکتران بدون مرز آورده اند.

هودای ۹ ماهه که حالا بستر شده است مداوا نمی شد و فریده مادر وی برای تداوی هر دروازه یی را تک تک کرده بود. هودا به بیماری سوء تغذی مبتلا است و علت آن اسهال متواتر و سایر مشکلات صحی عنوان شده است.

در گوشه دیگری از این مرکز صحی٬ اتوسا که در ۲۸ هفته گی تولد یافته در بخش عاجل نوزادان بستر است.

مادر اتوسا میگوید زمانی که طفل نوزادش در ماشین بود٬ سخت غصه میخورد. موسسهٔ داکتران بدون مرز گفته است که درشهر مزارشریف آنان صرف برای ۲۸ تن از چنین بیماران نوزاد امکانات دارند.

هایدی هوختینباخ مسوول بخش مزار شریف موسسه داکتران بدون مرز به نیوزویک گفته است که به خاطر نبودن امکانات به نوزادان و اطفال در شمال افغانستان٬ سخت نگران است.

وی گفته است ام اس اف به این خاطر به مزار شریف آمده است که میزان مرگ و میر أطفال نوزاد کاهش یابد. اما وی در ادامه گفته است که تعداد زیادی به آنان مراجعه می کنند و این می رساند که نیازمندی زیاد است و امکانات اندک.

در این مقاله آمده است که پس از تسلط طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱ در کنار سایر بخش ها٬ سکتور صحی نیز با کمبود بودجه مواجه است.

این کمبود بودجه در کاهش خدمات صحی برای نوزادان و اطفال تاثیر مستقیم داشته است.

XS
SM
MD
LG