لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

برخی اعضای دایمی و غیر دایمی شورای امنیت: طالبان به تبعیض جنسیتی سیستماتیک خود پایان دهند


آرشیف - یکی از نشست های شورای امنیت سازمان ملل متحد
آرشیف - یکی از نشست های شورای امنیت سازمان ملل متحد

شماری از اعضای دایمی و غیر دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد از حکومت طالبان خواسته اند تا به تبعیض جنسیتی سیستماتیک خود در افغانستان پایان دهد.

در خبرنامۀ مشترک کشورهای امضا کننده اعلامیه تعهدات مشترک برای اصول زنان، صلح و امنیت شورای امنیت و اعضای آینده این شورا که در ۲۰ دسمبر پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل منتشر شد، گفته اند که دختران و زنان افغان باید از حقوق بشری و آزادی‌های اساسی خود برخوردار شوند.

در این خبرنامه که توسط خوزی دی لاگاسکا، نماینده دایمی اکوادور در سازمان ملل متحد به خوانش گرفته شد آمده که پیامدهای منفی محدودیت‌ها بر زنان در طول زمان افزایش یافته و مانعی بر سر راه ثبات امنیتی، سیاسی و اقتصادی افغانستان است: "ما از طالبان می‌خواهیم که با برداشتن محدودیت‌های شدید علیه زنان و دختران افغان، به تبعیض جنسیتی سیستماتیک خود پایان دهند و به آن‌ها اجازه دهند در تحصیل، کار و زندگی عمومی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شرکت کنند و از حقوق کامل انسانی و آزادی‌های اساسی خود برخوردار شوند."

البانیا، برازیل، اکوادور، فرانسه، گابون، جاپان، مالتا، سوئیس، امارات متحده عربی، بریتانیا و ایالت متحده امریکا کشورهای امضا کننده اعلامیه تعهدات مشترک برای اصول زنان، صلح و امنیت شورای امنیت و همچنان اعضای آینده این شورا گیانا، کوریای جنوبی، سریالیون و سلوانیا حمایت خود را از طرح‌های شورای امنیت از جمله گفت‌وگوهای بین‌الافغانی برای رفع تبعیض علیه زنان در افغانستان نیز اعلام کردند.

آن‌ها افزودند که اصول اساسی برابری جنسیتی، عدم تبعیض از شرایط اساسی لازم برای ایجاد صلح، فضای مدنی، حاکمیت قانون و توسعه در افغانستان است.

امضا کننده‌های اعلامیه تعهدات مشترک برای اصول زنان، صلح و امنیت شورای امنیت از حکومت طالبان به‌عنوان یک جناح خواستند که به کنوانسیون‌های بین‌المللی و موافقتنامه‌های حقوق بشری‌که افغانستان به‌عنوان یک حکومت آن را امضا کرده‌است، احترام بگذارد.

این موارد شامل کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان است که افغانستان در سال ۲۰۰۳ آن را امضا کرده، کنوانسیون حقوق سیاسی زنان که در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسید و کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، منع هر نوع رفتار تحقیرآمیز و مجازات ذکر شده‌است.

روزا اوتونبایوا نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در یکی از نشست های شورای امنیت این سازمان - عکس از آرشیف
روزا اوتونبایوا نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در یکی از نشست های شورای امنیت این سازمان - عکس از آرشیف

در این حال، روزا اوتونبایوا نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان پس از ارائه گزارش سال ۲۰۲۳‌ اش در مورد افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد ناوقت روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که طالبان و جامعه جهانی به نقطه مشترکی برای رفع محدودیت‌های زنان در افغانستان نزدیک نشده‌اند.

او در این مورد افزود: "آن‌ها [طالبان] اصرار دارند که این مسئله داخلی آن‌هاست، بنابراین متأسفانه ما در مواضع متضاد هستیم. جامعه جهانی می‌گوید که این [مسئله دختران و زنان] قابل مذاکره نیست. طالبان می‌گویند که این موضوع داخلی آن‌هاست. مشکل این است که ما در موقف‌های متفاوت قرار داریم، اما به شدت روی آن کار می‌کنیم."

خانم اوتونبایوا ابراز امیدواری کرده که تلاش‌های که در این رابطه در داخل و خارج از افغانستان جریان دارد در درازمدت نتیجه بدهد.

در آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که شام روز چهارشنبه به وقت افغانستان برگزار شد، موضوعات زیادی در مورد افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که بیشتر آن‌ها به محدودیت‌های طالبان در مورد زنان و بحران بشری در این کشور اختصاص داشت.

با آن‌که طالبان می‌گویند که در چهارچوب اسلام به همه افغان‌ها حقوق‌شان را داده‌اند و شرایط به رسمیت شناخته شدن را دارند، اما شورای امنیت سازمان ملل در جلسه گذشته، کرسی افغانستان را به طالبان نداد و به‌خاطر تعامل همچنان خواستار رفع محدودیت‌ها بر زنان و رعایت حقوق بشر شد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG