لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

اوتونبایوا: وضعیت حقوق بشری در افغانستان، ریکاردی در تبعیض سیستماتیک علیه زنان و دختران است


روزا اوتونبایوا فرستاده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان
روزا اوتونبایوا فرستاده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان

شورای امنیت سازمان ملل متحد شام گذشته به وقت کابل، باز وضعیت افغانستان را به بحث گرفت.

روزا اوتونبایوا فرستاده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان چند نکته را نگران کننده عنوان کرد.

بحران بشری و گرسنگی، وضعیت بد زنان و دختران، افزایش حملات بر شیعیان، بازداشت‌های فراقانونی، محدودیت بر آزادی بیان و چند نکته دیگر در اظهارات اوتونبایوا برجسته شد:
"وضعیت فعلی حقوق بشری در افغانستان، ریکاردی در تبعیض سیستماتیک علیه زنان و دختران است. همچنان سرکوب مخالفان سیاسی و آزادی بیان، نبود پر مفهوم نماینده از اقلیت‌ها و مثال‌های از قتل‌های فراقانونی، بازداشت‌های خودسرانه، زندانی کردن، شکنجه و برخورد نادرست، همه اینها ریکارد است."

فرستاده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان همچنان گفت که شیعیان در اینکشور با خطر‌های روبرو اند و تنها در سه حمله گذشته به گفته اش، ۳۹ تن از این اقلیت در افغانستان کشته شدند.

او همچنان به حملات در برابر شیعیان در هرات اشاره کرد که به گفته‌اش دستکم ۹ قربانی گرفت.

روزا اوتونبایوا کاهش کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان را دستاورد برای طالبان دانست و گفت که امسال این پدیده در افغانستان ۹۵ درصد کاهش یافته است.

او همچنان خواهان اجماع بین‌المللی پایدار در مورد افغانستان شد و
گفت که باید این موضوع در آجندای نشست‌های آینده سازمان ملل متحد شامل باشد.

اوتونبایوا کاهش کمک‌های مالی برای افغانستان را نگران کننده دانست و گفت که بسیاری از مردم در اینکشور هراس دارند که جهان آنها را فراموش کرده.

در نشست شام گذشته (۲۰ دسمبر) در شورای امنیت سازمان ملل متحد، رمیش راجاسینگهم مسئول بخش هماهنگ کننده امور بشردوستانه ملل متحد (اوچا) گفت که از ماه جنوری امسال تا اکنون شمار نیازمندان به کمک‌های فوری یک میلیون دیگر افزایش یافته و به ۲۹ میلیون تن رسیده است.

او از فشار‌های هم یاد کرد که مقام‌های طالبان بر کار زنان در موسسه‌های غیر دولتی داخلی و بین‌المللی وضع کرده اند:
"در ماه‌های گذشته، مقام‌های طالبان چندین نامه به موسسه‌های غیر دولتی و سازمان‌ها فرستاده و خواسته اند تا زنان از مقام‌های سطح رهبری برکنار شوند. مانند مسئول عمومی، معاون اداره و عضو بورد تصمیم گیری."

مقام‌های طالبان در ماه دسمبر سال گذشته به زنان افغان که در موسسه‌های غیر دولتی داخلی و بین‌المللی کار می‌کردند، دستور دادند که تا اطلاع بعدی در خانه بمانند. در آن زمان، اداره‌های سازمان ملل متحد از این دستور مستثنی بود.

اما در اپریل امسال، به زنان افغان که در اداره‌های ملل متحد کار می‌کردند، نیز دستور داده شد که سر کار نیایند.

مسئولین اداره‌های سازمان ملل متحد می‌گویند که یکی از دلایل اصلی کاهش کمک‌های جهانی به افغانستان، محدودیت بر کار زنان در موسسه‌های غیر دولتی است زیرا کمک از طریق زنان به نیازمندان زن رسانیده نمی‌شود.

برنامه جهانی غذا در ماه سپتمبر امسال اعلام کرد که بنابر نبود منابع مالی کافی، مجبور شده کمک‌هایش را به ده میلیون نیازمند در افغانستان قطع کند و تنها به سه میلیون تن که نیاز شدید به مواد غذایی دارند، رسیدگی کرده می‌تواند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG