لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۹

بحران اخراج افغانها از پاکستان؛ دهها تن که منتظر رفتن به امریکا بودند اخراج شده اند


روند بازداشت و اخراج مهاجرین افغان از پاکستان
روند بازداشت و اخراج مهاجرین افغان از پاکستان

در ادامه روند اخراج پناهجویان افغان از پاکستان، پولیس بسیاری از افغان های را که در انتظار دریافت ویزهٔ مهاجرتی امریکا بودند، نیز اخراج کرده است.

یک افغان به نام احمدالله که اکنون در امریکا به سر می برد، در گفتگو با خبرگزاری رویترز می گوید که مادر اندر و دو خواهرش که در پیشاور زندگی می کردند و منتظر دریافت ویزهٔ P1 امریکا بودند، توسط پولیس پاکستان به زور به افغانستان، بازگردانده شده اند.

P1 ویزه هایی مخصوص است که امریکا به افغان های در معرض خطر صادر میکند.

احمدالله گفت که پولیس نیز نامه هایی را که حکومت امریکا به خانواده های او فرستاده بود، نادیده گرفته است.

شماری از افغان های که دارای نامه های معافیت از سوی امریکا را در اختیار دارند، هم در گفتگو با رادیو آزادی از جدی نگرفتن این نامه ها توسط پولیس پاکستان، ابراز نگرانی کردند.

تعدادی از مهاجرین افغان در پاکستان که منتظر انتقال به ایالات متحده اند
تعدادی از مهاجرین افغان در پاکستان که منتظر انتقال به ایالات متحده اند

همزمان، تعدادی از فعالان پناهندگان در پاکستان نیز می گویند که تعداد از پناهندگان که اسناد امریکا و جرمنی را با خود داشتند، به افغانستان بازگشت داده شده اند .

علی دانش یکی از آنها به رادیو آزادی گفت :

«از کشور انگلیس از امریکا کسانیکه کل کار های شان خلاص شده بود، دیپورت شدند. کسانی هم بودند که کارت پی سی سی و کارت پی او او را از دفتر سازمان ملل با خوداشتند، پیش چشم خودم، آنها را دیپورت کردند. »

زبیر الکوزی پناهجوی دیگر افغان است. وی ادعا میکند که پولیس پاکستان او را برای چهارمین بار بازداشت کرده و حتی مورد خشونت فزیکی نیز قرار داده است:

«ویزه ،همراهٔ پاسپورت دارم ، این بار چهارم است که پولیس پاکستان مرا می گیرد. کیس آسترالیا و کیس جرمنی هم دارم. اسناد جرمنی را پاره کرد و کارت دفتر ملل متحد را گرفت و پاره کرد و مرا چند سیلی هم زد.»

شاون ون دای ور، رئیس بنیاد تخلیه افغانان، یا افغان ایووک، به رویترز هم تأیید کرد که پولیس پاکستان اغلب نامه هایی را که ایالات متحده به پناهجویان افغان ارسال کرده ، نادیده می گیرد.

وی گفت که پولیس اسلام آباد ۲۳۰ افغان دیگر را نیز دستگیر کرده و اما بعد، تنها ۸۰ تن از آنان را آزاد شده اند.

رویترز در ادامه گزارش می نویسد که این اطلاعات با سفارت ایالات متحده در اسلام آباد و سایر سازمان های دخیل در تخلیه افغان ها، به اشتراک گذاشته شده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا که نخواست نامش افشأ شود، گفت که ایالات متحده هیچ گونه طرز العمل رسمی در اختیار ندارد تا این چنین موارد را تعقیب کند و همچنان تعداد افغان های اخراج شده از پاکستان هم بسیار اندک اند.

این مقام ایالات متحده اطمینان داد که گزارش های رسیده به آنها گویای این حقیقت است که پولیس پاکستان به نامه معافیت از سوی امریکا، احترام می گذارد.

وزارت امور خارجه و داخله پاکستان در مورد اخراج افغان هایی که برای رفتن به امریکا انتظار می کشند، اظهار نظر نکرده اند.

تاکنون حدود ۵۰۰ هزار تن از مهاجرین افغان از پاکستان اخراج و به افغانستان برگشتانده شده اند
تاکنون حدود ۵۰۰ هزار تن از مهاجرین افغان از پاکستان اخراج و به افغانستان برگشتانده شده اند

سفارت امریکا در اسلام آباد در اول ماه نومبر و پس از آن، به حدود ۲۵ هزار افغان که به قصد سفر به ایالات متحده امریکا در پاکستان به سر می برند، نامه های معافیت از بازداشت ارسال کرد.

موضوع رد و مرز پناهجویان که در امریکا کیس مهاجرتی دارند و اخراج اجباری افغانها از پاکستان حد اقل پای سه مقام بلندپایه امریکایی از جمله توماس ویست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان را به پاکستان کشاند.

مقام های امریکایی در سفر شان به مقامات پاکستانی در مورد رفتار خوب با این افغان ها و اجازه زندگی به آنها توصیه هایی داشتند، اما سرنوشت این افغان ها در پاکستان هنوزهم نا معلوم است و آنان با خطر اخراج مواجه اند.

بر اساس گزارش ها، پاکستان از اول ماه نومبر حدود ۵۰۰ هزار افغان مهاجر را جبرا اخراج کرده است.

مقام های پاکستانی گفته اند که این افغانها مدارکی برای زندگی در پاکستان ندارند، اما بر اساس گزارشها هزاران افغان با ویزه و پاسپورت شان رد و مرز شده اند.

این گروه شامل ده ها نفر می شود که وعدهٔ انتقال به امریکا و دیگر کشور های غربی به آنها داده شده و دوسیه مهاجرتی تعدادی از آنها تکمیل است.

XS
SM
MD
LG