لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

گزارش برنامهٔ انکشافی سازمان ملل: زمینه های کار برای بزرگسالان در افغانستان بهتر شده


تصویر آرشیف: کابل - افغانستان
تصویر آرشیف: کابل - افغانستان

برنامۀ انکشافی ملل متحد UNDP می گوید که در گزارشی مفصلی به وضعیت دوسالۀ افغانستان در عرصه های مختلف در زیر حاکمیت طالبان در این کشور ، نگاهی انداخته است.

این گزارش تحت عنوان «بررسی دو ساله» به روز پنجشنبه از سوی UNDP در شبکۀ ایکس (توییتر سابق ) منتشر شد.

در بخشی از این گزارش به موضوع کاریابی پرداخته شده و آمده است که شرایط کار برای بزرگسالان خانواده ها در افغانستان نسبتاً بهتر شده و کودکان کارگر اندکی کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش ، فرصت های شغلی در افغانستان در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ برای بزرگسالان ۴۱ درصد بود اما در سال ۲۰۲۳ به ۴۳ درصد افزایش یافت.

برنامه انکشافی ملل متحد همزمان با نشر این گزارش در شبکۀ ایکس ، ویدیو هایی برخی از افراد را نیز منتشر کرده که در بارۀ وضعیت فعلی مردم در افغانستان صحبت می کنند.

گروهی از زنان در کابل
گروهی از زنان در کابل

یکی از زنانی که در گزارش برنامه انکشافی سازمان ملل صحبت کرده است چنین میگوید:

«از زمانیکه دولت افغانستان تغییر کرد ، متاسفانه یگانه قشری که مورد آسیب قرار گرفتند خانم ها استند. خانم ها فعلاً حق ندارند که دروس خود را در مکاتب و تحصیل خود را در پوهنتون ها ادامه بدهند. به خانم ها صرف در بخش صحی نیاز نیست بلکه به آنها در تمام بخش ها نیازاست.»

در حالی که برنامۀ انکشافی ملل متحد می گوید که فرصت های شغلی در افغانستان اندکی افزایش یافته اما مردم و بسیاری از نهاد ها می گویند که سطح بیکاری در افغانستان هنوز خیلی بلند است و مشکل بیکاری سبب شده است که شماری از افراد افغانستان را ترک کنند و به کشور های دیگر بروند.

عبدالله ۱۵ ساله باشندۀ ولایت بدخشان می گوید که دو سال پیش متعلم صنف دهم مکتب بود اما بنابر مشکلات اقتصادی به جای ادامۀ آموزش در ولسوالی راغستان به کار های شاقه روی آورد.

« روزگار خراب بود و اینجا آمدیم تقریباً دوسال می شود که اینجا کار می کنیم.مشکلات زیاد است ، نشد که مکتب بخوانیم.»

محمد رامین ۱۵ ساله ، یک باشندۀ دیگر ولایت بدخشان با سرنوشت مشابه رو به رو است. وی میگوید:

«ماهانه پنج هزار یا هشت هزار برای مخارج خانوادۀ ام می برم. این کافی نیست ، بیکاری و فقیر زیاد است. مجبور شدم که این جا بیایم و مشغول کار شدم.»

اطفال که به خاطر مشکلات اقتصادی به نان آوران خانواده های خود مبدل شده اند
اطفال که به خاطر مشکلات اقتصادی به نان آوران خانواده های خود مبدل شده اند

در همین حال ، کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ می گوید که به کمک های نقدی با نیازمندان در افغانستان در سال ۲۰۲۴ ادامه می دهد.

پرویز فیضی سخنگوی این کمیته به رادیو آزادی گفت:

«امسال به خانواده های آسیب پذیر و دهاقین ، کمک های بلاعوض نقدی خواهیم کرد و پروژه های کار در برابر پول ارائه خواهیم کرد تا نیاز های اساسی خود را برآورده و منابع زراعتی خود مانند سیستم های آبیاری را احیا کنند.»

ادارۀ بازرس ویژۀ ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان قبلاً گفته بود که پس از حاکم شدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان در بیش از دو سال اخیر ، نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر وظایف خود را از دست دادند.

در این مدت میزان فقر در افغانستان بیشتر از پیش افزایش یافت.

گفته شده است که اقدام بیش از یک سال پیش طالبان مبنی بر منع زنان از کار در موسسات داخلی و خارجی غیر دولتی و دفتر های ملل متحد در افغانستان، بر افزایش فقر در این کشور تاثیر گذار بوده است.

XS
SM
MD
LG