لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۱

اوچا: اگر در افغانستان بارش کافی نشود این کشور شاهد خشکسالی شدید خواهد بود


خشکسالی شدید در ولایت غور
خشکسالی شدید در ولایت غور

در حالی که هنوز اولین برف زمستانی در بیشتر مناطق سردسیر افغانستان نباریده و بارش باران هم وجود ندارد، دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) در افغانستان می‌گوید، درصورت عدم بارش قابل توجه برف در آیندۀ نزدیک در افغانستان، این کشور ممکن است خشکسالی بسیار شدیدی را تجربه کند.

این اداره روز سه‌ شنبه در صفحۀ ایکس، توییتر سابق خود نوشته است که خشکسالی بر آبیاری، زراعت، محصولات زراعتی و چراگاه‌ها در افغانستان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

اوچا همچنین از احتمال آواره شدن مردم به دلیل خشکسالی از سرزمین‌های مادری‌شان ابراز نگرانی کرده است.

اوچا به تاریخ هفتم جنوری نیز در گزارشی با اشاره به این که افغانستان برای سومین سال خشکسالی را تجربه می‌کند، گفته بود که این شدیدترین خشکسالی است که این کشور در سی سال گذشته تجربه کرده است.

اوچا خشکسالی دوامدار را نتیجۀ افزایش دما و تغییرات اقلیمی خوانده است.

در گزارش اوچا آمده است که زراعت، آبیاری، صحت، اقتصاد، معیشت، ایکو سیستم و جنگل‌های این کشور نیز به دلیل تغییرات اقلیمی تحت تاثیر قرار گرفته است.

برخی از دهقانان افغان نیز می‌گویند که از خشکسالی به شدت متضرر شده اند و مجبور شده اند که تا هنوز کشت نکنند، زیرا به گفتۀ آنان، کشت‌های شان رشد نخواهد کرد.

فرهاد گل، یکی از این دهقانان در ولایت غزنی به رادیو آزادی گفت:
"باران نیست، خشکسالی وجود دارد، مردم با گرسنگی و فقر روبه‌رو هستند، کار و روزگار نیست زمین‌ها کشت نشده است، آنهایی که کشت کرده اند دوباره خشک شده است، چون آب به آنها نمی‌رسد، حیوانات ما گرسنه هستند، چون علف وجود ندارد، از طرف حکومت هم توجهی وجود ندارد، اگر توجه کنند بخشی از مشکلات ما حل می‌گردد."

خشکسالی در ولایت پروان
خشکسالی در ولایت پروان

نصیب‌الله، باشندۀ ولسوالی چپرهار ننگرهار که زمین‌های زراعتی دارد، در بارۀ تاثیرات خشکسالی بر کشت و زراعتش به رادیو آزادی گفت:
"ما زمین های زراعتی داریم اما به دلیل خشکسالی در دو سال هیچ خیری از زمین‌های ما نگرفته ایم، چون آب نیست و زمین‌ها همه خشک شده است، امیدوار هستیم که حکومت و سازمان‌های کمک‌رسان با ما همکاری کنند، چون ما دربدر هستیم نه چیزی داریم و نه حاصلی از زمین خود گرفته ایم."

اکثر شهروندان افغانستان که زندگی خود را از طریق زراعت و مالداری می‌گذرانند، خشکسالی تأثیر مستقیم بر زندگی آنها گذاشته است.

دهقانان در افغانستان از حکومت طالبان می‌خواهند که برای ذخیرۀ آب، بندهای کوچک بسازد تا در زمان خشکسالی بتوانند از آن برای محصولات خود استفاده کنند.

اما حکومت طالبان از چند روز به این سو از مردم ولایت‌های مختلف می‌خواهد که برای باریدن برف و باران نماز استسقا بخوانند.

XS
SM
MD
LG