لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۱

اظهارات لوی درستیز اردوی پاکستان واکنش های گوناگونی را بر انگیخته است


 جنرال عاصم منیر لوی درستیر اردوی پاکستان
جنرال عاصم منیر لوی درستیر اردوی پاکستان

اظهارات تازهٔ جنرال عاصم منیر لوی درستیر اردوی پاکستان که روز چهارشنبه در یک نشستی با محصلین پوهنتون‌های دولتی و خصوصی این کشور داشته، واکنش‌های شماری از چهره‌های سیاسی و فعالان رسانه‌های اجتماعی در داخل و بیرون از افغانستان را برانگیخته است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های پاکستانی جنرال عاصم منیر گفته که « زنده‌گی یک پاکستانی از همه افغانستان مهم‌تر است» و آن کسانی را تعقیب خواهند کرد که به‌گفته او بالای اولادهای‌شان حمله می‌کنند.

هرچند حکومت طالبان تا کنون در این مورد واکنشی نداشته و ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش از جواب دادن به پرسش‌های ما در مورد این اظهارات خودداری کرد، اما شماری از چهره‌های سیاسی در مورد این گفته‌های جنرال عاصم منیر اظهاراتی داشته اند.

محمد حنیف اتمر وزیر خارجه جمهوری مخلوع افغانستان
محمد حنیف اتمر وزیر خارجه جمهوری مخلوع افغانستان

محمد حنیف اتمر وزیر خارجه جمهوری مخلوع افغانستان با نشر اعلامیه‌ای در حساب ایکس (تویتر سابق) خود، در واکنش به اظهارات جنرال عاصم منیر نوشته که اظهارات این‌چنینی ناعاقلانه و تحریک کننده است و عواقب خطرناکی دارد.

او در واکنش به این اظهارات جنرال منیر که گفته است، حکومت طالبان در برابر تحریک طالبان پاکستان یا «تی‌تی‌پی» که به‌گفته او از خاک افغانستان به پاکستان حمله می‌کند، اقدام جدی نمی‌کند نوشته که "این اتهام که افغانستان شورشیان بلوچ و «تی‌تی‌پی» را حمایت می‌کند به گونه کامل بی‌اساس است و به شمول کشورهای که از دو دهه به این‌سو در افغانستان منابع زیاد نظامی، دیپلوماتیک و اطلاعاتی دارند از سوی هیچ کشوری تأیید نشده است".

رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز در واکنش به این اظهارات عاصم منیر به رادیو آزادی گفت:

"خوب حرف‌های جنرال عاصم منیر حرف نو نیست، در چهار دهه اخیر ما می‌بینیم این‌ها همیشه با مردم افغانستان دشمنی کردند، با این‌که امروز علنی گفتند، اما یک حرف تازه و نو نیست."

رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان
رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان

عبدالسلام ضعیف سفیر دور اول حکومت طالبان در پاکستان هم در واکنش به این گفته‌های جنرال عاصم منیر در صفحه اکس (تویتر سابق) خود نوشته که "آنان ارزش خود را خود ثابت کرده‌اند که چقدر به دین، وطن و مردم خود وفادار هستند".

این درحالی‌ست که شماری از آگاهان سیاسی این گفته‌های لوی درستیز اردوی پاکستان را تأسف‌بار می‌خواند.

داوود مایار آگاه سیاسی در این مورد می‌افزاید که پاکستان مخالف تداوم حکومت‌ها در افغانستان است:

"استراتژی خارجی پاکستان در قبال افغانستان طوری طراحی شده که خلاف نظام‌ها در افغانستان بوده است، یعنی از تداوم نظام‌ها در افغانستان جلوگیری کنند، حقیقت مسئله این است که تداوم هر نظام باعث رشد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و در کل انکشاف یک کشور می‌شود و پاکستان این نقطه را خوب می‌فهمد و پاکستان صدمه می‌بیند و این به نفع پاکستان نیست."

این اظهارات جنرال عاصم منیر لوی درستیز اردوی پاکستان، ادامه آن گفته‌های مقام‌های متعدد پاکستانی محسوب می‌شود که حملات اخیر تحریک طالبان پاکستانی را به دوش حکومت طالبان می‌اندازند و ادعا می‌کنند که تحریک طالبان پاکستان یا «تی‌تی‌پی» در افغانستان پناه گرفته است.

ادعایی‌که مقام‌های طالبان در افغانستان همواره آن را رد کرده و فعالیت «تی‌تی‌پی» و امنیت پاکستان را مسئله داخلی آن کشور خوانده اند.

XS
SM
MD
LG