لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

۳۶ هدف شورشیان حوثی یمن از سوی نیروهای امریکا و بریتانیا بمباران شدند


یک جت جنگی نیروهای هوایی بریتانیا
یک جت جنگی نیروهای هوایی بریتانیا

ایالات متحده و بریتانیا حملات تازه ای تلافی جویانه را به ۳۶ هدف متعلق به شورشیان حوثی تحت حمایت ایران در ۱۳ مکان در یمن انجام دادند.

این حملات سومین عملیات مشترک ایالات متحده و بریتانیا علیه حوثی ها به حساب می آید.

ایالات متحده گفته است که حملات شب گذشته در یمن با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، هالند و نیوزلند توسط کشتی ها و طیاره های جنگی صورت گرفته است.

در بیانیۀ فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمده است که حملات به تاسیسات و پایگاه های حوثی‌ها متمرکز بود که از آنها برای حمله به کشتی‌های تجاری بین‌المللی و کشتی‌های نیروی بحری ایالات متحده در منطقه مورد استفاده قرار می‌ گرفت.

در بیانیه همچنان آمده که چندین انبار زیرزمینی، پایگاه فرماندهی و کنترل، سیستم های راکتی، مکان ذخیره و عملیات طیاره های بی سرنشین و رادار ها هدف قرار گرفتند.

کشورهای غربی بر ایران اتهام وارد کرده اند که خلاف قطعنامه های سازمان ملل متحد به شورشیان حوثی اسلحه و مهمات فراهم می کند.

حوثی های یمن
حوثی های یمن

تهران حملات تازه علیه حوثی ها را نکوهش کرده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجۀ ایران این حملات را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض آشکار حقوق بین المللی دانسته است.

از سوی دیگر، یحیی سریع سخنگوی شورشیان حوثی می گوید که حملات ایالات متحده و بریتانیا بی پاسخ نخواهد ماند.

سریع گفته است که حملات حوثی ها در حمایت از مردم غزه ادامه خواهد یافت و حملات تازۀ ایالات متحده و بریتانیا، آنها را از حملات در بحیره سرخ باز نخواهد داشت.

ایالات متحده حدود دو سال پیش، گروه انصارالله بدنۀ اصلی تحت حمایت ایران را از لیست گروه های هراس افگن حذف کرد؛ اما به دنبال حملات شورشیان حوثی به کشتی های تجاری در بحیرۀ سرخ در ماه های اخیر، ایالات متحده گروه حوثی را باری دیگر، گروه تروریستی اعلام کرد.

گرانت شاپس وزیر دفاع بریتانیا گفته است که حمله های تازه به حوثی ها به معنی تشدید تنش نیست.

او تاکید کرده که عملیات مشترک ایالات متحده و بریتانیا با حمایت شماری زیادی از شرکای بین المللی برای دفاع از خود و بر مبنای قوانین بین المللی انجام شده است.

XS
SM
MD
LG