لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

پارچه موسیقی «پشتو» ذاکر حسین تبله‌نواز هندی، برندهٔ جایزهٔ بین‌المللی موسیقی گرمی شد


ذاکر حسین تبله نواز معروف هند ( راست) و آشیش خان رباب نواز هندی
ذاکر حسین تبله نواز معروف هند ( راست) و آشیش خان رباب نواز هندی

پارچۀ «پشتو» که از سوی ذاکر حسین تبله‌نواز سرشناس هندی، بیلافیلک، ایدگر مییر و راکیش چاور اسیا در غرب هند ساخته شده، به تاریخ ۱۲‌ام می ۲۰۲۳ منتشر شد.

آقای حسین پیش از این در مورد این پارچه گفته بود، از آن سر‌های موسیقی نظامی الهام گرفته که در زمان حاکمیت انگیس‌ها بر هند، از یک‌جا شدن موسیقی نوازنده‌گان مارش‌های انگلیس‌ و موسیقی محلی ایجاد شده بود.

گرمی، جایزه‌ای است که از سوی اکادمی ریکارد ایالات متحده داده می‌شود و دست‎آورد‌ های قابل توجه در صنعت موسیقی را شناسایی می‌کند.

این جایزه معتبرترین و مهم‌ترین جایزه در صنعت موسیقی در سراسر جهان محسوب می‌شود.

غفور لیوال کارشناس و پژوهشگر امور فرهنگی
غفور لیوال کارشناس و پژوهشگر امور فرهنگی

غفور لیوال کارشناس و پژوهشگر امور فرهنگی به رادیو آزادی می‌گوید که کسب این جایزهٔ برای این اثر هنری نشان می‌دهد که موسیقی از نظر هنری و فرهنگی در جامعه، فرهنگ و تاریخ پشتو جایگاه ویژه‌ای دارد:

"ریتم پشتو در تبله یک ریتم شناخته شده و قابل توجه است، نوازنده‌گان و هنرمندان پشتون نقش بزرگی در تاریخ هند دارند، طبعاً آن‌ها در زمان حاکمیت بریتانیا و مغول و از همه مهمتر در زمان حاکمیت افغانستان ارزش‌ها و آثار هنری‌شان را به هند برده‌اند."

او افزود که شهرت جهانی موسیقی افغانستان نشان می‌دهد که افغان‌ها از نظر فرهنگی با هنر مخالف نیستند و محدودیت‌های وضع شده در عرصه موسیقی اجباری است که بر آن‌ها تحمیل شده‌است.

طالبان در سال گذشته میلادی برخی از وسایل موسیقی را که از هنرمندان در ولایت هرات جمعآوری کرده بودند به آتش کشیدند
طالبان در سال گذشته میلادی برخی از وسایل موسیقی را که از هنرمندان در ولایت هرات جمعآوری کرده بودند به آتش کشیدند

حکومت طالبان موسیقی را حرام می‌داند و پس از حاکمیت دوبارۀشان بر افغانستان، بر فعالیت‌های مختلف موسیقی و گوش دادن به موسیقی محدودیت وضع کرده‌است که به همین دلیل بسیاری از آوازخوانان و موسیقی‌دانان افغان، کشور را ترک کرده و به کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه مهاجر شده‌اند.

آن‌ها هر از گاهی برخی آهنگ‌های جدید خود را برای طرفداران از طریق شبکه‌های اجتماعی‌شان منتشر می‌کنند.

برخی از آوازخوانانی‌که در داخل کشور به سر می‌برند به تازه‌گی از صحبت با رادیو آزادی خودداری کردند، اما پیش از این گفته بودند که با مشکلات مختلف از جمله مشکلات اقتصادی مواجه اند.

XS
SM
MD
LG