لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۴

نگرانی شماری از هنرمندان و نوازندگان افغان از اخراج‌شان از پاکستان


یک آوازخوان افغان - عکس از آرشیف
یک آوازخوان افغان - عکس از آرشیف

در ادامه روند اخراج مهاجرین افغان فاقد اسناد از پاکستان، شماری از آوازخوانان و نوازندگان افغان در این کشور نگران برگشت دوباره‌شان به افغانستان اند.

ویان هنرجو یکی از آوازخوان افغان که پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان به پاکستان رفته و نزدیک به یک‌ونیم سال می‌شود در این کشور زندگی می‌کند، برگشت خودش و دیگر هنرمندان به افغانستان زیر حاکمیت طالبان را آغاز دور تازۀ از مشکلات می‌داند.

حکومت طالبان موسیقی را حرام می‌داند و در کنار منع نشر و پخش آن به آوازخوانان و نوازندگان نیز اجازه فعالیت نمی‌دهند.

ویان هنرجو به رادیو آزادی می‌افزاید: "بیشتر هنرمندانی را که همراه‌شان تماس دارم و فعلاً در پشاور و کویته زندگی می‌کنند با برگشت به افغانستان با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند، به‌خصوص شخص خودم ۱۷ ماه می‌شود که در اسلام‌آباد زندگی می‌کنم تا کنون نتوانسته‌ام به افغانستان برگردم، برای من زندگی کردن در افغانستان مشکل است."

وحید صدیقی از آوازخوانان دیگر افغان که بیش از یک دهه در ولایت هرات مصروف آوازخوانی بود و او نیز پس از حاکمیت دوباره طالبان به پاکستان پناه برده، به رادیو آزادی می‌گوید از برگشت به افغانستان هراس دارد: "امکان برگشتن به افغانستان به هیچ عنوان برای ما وجود ندارد، چرا که ما نمی‌توانیم در آن‌جا به موسیقی خود ادامه بدهیم، بخاطری‌که موسیقی حرام دانسته شده‌است و هیچ امکان ندارد که ما در افغانستان موسیقی و هنر خود را پیش ببریم."

وحید صدیقی مدعی است که چند بار از سوی طالبان در هرات بازداشت شده و به گفته او با الفاظ شدید تهدید شده بود.

در کنار آوازخوانان، شماری از نوازندگان افغان نیز این نگرانی را دارند و می‌گویند مدت ویزه‌های‌شان تمام شده و در یک حالت بی‌سرنوشتی بسر می‌برند.

شاکر ظاهری یکی از طبله‌نوازان افغان که پس از حاکمیت دوباره طالبان به پاکستان مهاجر شده می‌گوید، طالبان نه‌تنها با هنرمند و نوازنده حتی با وسایل موسیقی مخالفت دارند.

او رفتن به افغانستان را برای خودش یک خطر می‌داند: "اگر من دوباره افغانستان بروم آن‌جا چه کنم؟ برای هنر خود جای ندارم، در صفحه‌های مجازی و چند ولایت دیگر هم می‌بینیم که حالات موسیقی را به آتش کشیدن، حتی کسانی‌که پیش‌شان آلات موسیقی بود لت‌وکوب‌شان کردند."

طالبان موسیقی را حرام می‌دانند و در بخش‌هایی از کشور از برخورد خشونت‌آمیز آنان با نوازندگان و کسانی‌که موسیقی می‌شنوند، گزارش‌ شده‌است.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان چند ماه قبل با نشر تصاویری از به آتش کشیده شدن آلات موسیقی در توییتی نوشته بود، وسایل و آلاتی‌که به گفته این وزارت برای "ترویج موسیقی و فساد از آن استفاده می‌شد" را آتش زده‌اند.

این وزارت همچنان اخیراً در یک اعلامیه‌ای دیگری گفته بود که رانندگان در موترهای‌شان موسیقی پخش و گوش نکنند.

بیشتر آوازخوانان و نوازندگان افغان پس از آن‌که طالبان موسیقی را حرام دانسته و منع کردند، راهی دیار مهاجرت شده و به کشورهای مختلف به شمول ایران و پاکستان فرار کردند.

آنانی‌که در پاکستان زندگی دارند و به گفته خود‌شان راه برگشت به افغانستان را هم ندارند، از جامعه جهانی، کشورهای مهاجرپذیر، اتحادیه‌های موسیقی می‌خواهند که به وضعیت‌شان رسیدگی کرده و آنان را در بیرون‌رفت از این مشکلات کمک کنند.

این نگرانی‌های آوازخوانان و نوازندگان افغان در حالی مطرح می‌شود که اخیراً حکومت موقت پاکستان روند اخراج پناهجویان افغان بدون اسناد قانونی اقامت در این کشور را آغاز کرده و بر اساس معلومات سازمان ملل متحد تا کنون نزدیک به ۳۳۰ هزار تن به افغانستان برگشته اند.

XS
SM
MD
LG