لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

معترضان در دو شهر پاکستان با پولیس درگیر شدند


معترضان در شهر لاهور. پولیس پاکستان برای متفرق کردن آنها از گاز اشک آور استفاده کرد
معترضان در شهر لاهور. پولیس پاکستان برای متفرق کردن آنها از گاز اشک آور استفاده کرد

حامیان عمران خان صدراعظم پیشین پاکستان در شهر‌های راولپندی و لاهور با پولیس درگیر شدند و ادعا کردند که در انتخابات هشتم فبروری در آن کشور تقلب گسترده صورت گرفته است.

پولیس دیروز (۱۱ فبروری) در هر دو شهر در برابر معترضان از گاز اشک آور کار گرفت و تلاش کرد تا اعتراض‌ها را پراکنده سازد.

بیشتر تظاهرات در برابر دفتر‌های کمیسیون انتخابات پاکستان برپا شد و نامزدان مستقل که بیشتر حامی حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان استند، ادعا کردند که در انتخابات تقلب گسترده صورت گرفته است.

مُنیزه کامران یکی از اعتراض کننده‌ها و حامی حزب تحریک انصاف به خبرگزاری رویترز گفته که در برخی حوزه ها، برنده‌ها تغییر کرده اند:
"آرای ما دزدی شده است. ما دو سوم اکثریت را برده بودیم. حزب تحریک انصاف دو سوم آرای انتخابات را در سرتاسر پاکستان برنده شده بود اما آنها آرای ما را دزدیدند."

سبحان علی یک معترض دیگر می گوید که مقام‌ها در پاکستان می خواهند تا تصمیم شانرا بر مردم تحمیل کنند:
"تظاهرات امروز، در واقع اعتراض در برابر نیرو‌های است که آرای مردم را دزدیدند. این اعتراض در برابر کسانی است که نظریه مردم را نپذیرفتند و فکر کردند که می توانند تصمیم شانرا بر مردم تحمیل کنند."

معترضان در شهر لاهور پاکستان
معترضان در شهر لاهور پاکستان

با آنکه حزب تحریک انصاف از شرکت مستقیم در انتخابات ممنوع شده، حامیان این حزب به عنوان نامزدان مستقل، توانستند که از میان ۲۶۶ کرسی، ۱۰۱ کرسی را به دست آورند.

بر اساس قانون انتخابات پاکستان، نامزدان مستقل نمی‌توانند حکومت را تشکیل دهند.

حزب مسلم لیگ نواز شریف توانسته که ۷۵ کرسی را به دست آورد و حزب مردم پاکستان، پیپلز پارتی هم ۵۴ کرسی را.

اکنون اگر حزب مسلم لیگ نواز و حزب مردم پاکستان، با هم ائتلاف هم کنند، نمی‌توانند که آرای مورد نظر برای تشکیل حکومت را داشته باشند.

برای تشکیل حکومت در پاکستان به ۱۳۴ رای نیاز است اما حزب مسلم لیگ و حزب مردم پاکستان به صورت مشترک ۱۲۹ کرسی را کسب کرده اند.

پولیس اسلام آباد دیروز اعلامیۀ را نشر کرد و گفت که برخی‌ها نشست‌های غیر قانونی را در اطراف ساختمان کمیسیون انتخابات پاکستان به راه انداخته اند که در برابر آنها اقدام قانونی خواهد شد.

هشدار مشابه در راولپندی هم پخش شده و اینسو در لاهور پولیس مجهز با وسایل ضد شورش در بازار آزادی این شهر مستقر شده است.

پاکستان از اپریل سال ۲۰۲۲ هنگامی که عمران خان صدراعظم پیشین از سوی پارلمان رای عدم اعتماد گرفت، از سوی حکومت سرپرست و اداره موقت رهبری شده است.

در حال حاضر عمران خان زندانی است اما هوادارانش گفته اند که به مبارزه‌ شان ادامه می دهند و نمی گذارند که نادیده گرفته شوند.

XS
SM
MD
LG