لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

بروز نتایج ابتدایی انتخابات پاکستان؛ آرام آرام احتمال ایجاد حکومت ائتلافی قوت گرفت


دوره کمپاین های انتخاباتی در پاکستان
دوره کمپاین های انتخاباتی در پاکستان

پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات انتخابات پاکستان، مشخص شد که نامزدهای حزب تحریک انصاف ۹۸ کرسی پارلمان را به دست آورده اند، در حالی که حزب مسلم لیگ به رهبری نواز شریف با کسب ۶۹ کرسی و حزب بلاول بوتو زراری نیز ۵۱ کرسی پارلمان را از آن خود ساختند.

نواز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ شاخه نواز پیش از اعلام نتایج آرا ، سخنان قبلی خود را پس گرفت و گفت که با متحدانش به دنبال تشکیل یک حکومت ائتلافی است.

او قبل از این هم سه بار صدراعظم پاکستان بود.

شریف روز پنجشنبه (۸ فبروری) روز انتخابات سراسری پاکستان هنگامی که رای خود را به صندوق انداخت، احتمال تشکیل حکومت ائتلافی را رد کرد و به خبرنگاران گفت که می‌خواهد، حکومت آینده از اعضای حزب خودش باشد.

اما پس از آنکه تعدادی از اعضای حزب صدراعظم سابق عمران خان ، آرای بیشتری را نسبت به سایر احزاب، به عنوان نامزدهای مستقل به دست آوردند، لحن آقای شریف به یکبارگی تغییر کرد.

نواز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ شاخه نواز
نواز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ شاخه نواز

او گفت که به برادرش شهباز شریف وظیفه داد که در باره تشکیل حکومت ائتلافی با نمایندگان احزاب دیگر، گفتگو کند.

شهباز شریف هم برای یک دوره به عنوان صدراعظم موقت پاکستان کار کرده است.

اعضای حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان به عنوان نامزد های مستقل در این انتخابات شرکت کردند و نمی توانند که حکومت تشکیل دهند، اما می توانند که ظرف ۷۲ ساعت پس از اعلام نتایج، از یک حزب حمایت کنند.

تاهنوز مشخص نیست که در طول ائتلاف ها، کی ها با چه کسانی کنار می آیند و کدام حزب یا احزاب قادر به تشکیل حکومت خواهند بود، اما با توجه به وقایع چند دهه گذشته در پاکستان و نقش اردو این سوال مطرح می شود که آیا احزاب واقعاً می توانند، آینده پاکستان را تغییر دهند؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند که اردوی پاکستان نقش تعیین کننده ای در تدوین سیاست داخلی و خارجی دارد.

اردو نقش اساسی را در روابط با افغانستان هم تعیین می کند.

زردشت شمس، کارشناس سیاسی و دیپلومات سابق افغانستان در پاکستان، می‌گوید، هرچند که سیاست کلی پاکستان در قبال افغانستان توسط اردو تعیین می‌شود، اما اگر یک حکومت جمهوری مقتدر پاکستان ایجاد شود، به باور او در برخی زمینه‌ها خوب خواهد بود که امید به آن اندک است:

«اگر در پاکستان یک حکومت جمهوری با صلاحیت تشکیل شود، حداقل به این چنین مسائل توجه می کند، مثلاً در وضعیت پناهجویان افغان تغییراتی به میان خواهد آمد ، زیرا در گذشته شاهد بوده ایم که حکومت ها ، ضرب الاجل های متعددی تعیین کردند، اما اداره موقت قبلی که مستقیماً تحت امر اردو بود، بی شرمانه با مهاجران چنین رفتار کرد. این تصمیم بی پیشینه بود. بنابراین در چنین موردی می توان امیدوار بود که در برخی مسایل نرمش به میان آید و بهبود در روابط با افغانستان محتمل خواهد بود.»

زردشت شمس، کارشناس سیاسی و دیپلومات سابق افغانستان
زردشت شمس، کارشناس سیاسی و دیپلومات سابق افغانستان

حامیان صدراعظم عمران خان بیشترین آرا را در ایالت خیبر پختونخوا به دست آوردند، اما بسیاری از مردم این ایالت اعتراض کرده اند که در نتایج آرا تقلب شده .

در جریان تظاهرات روز جمعه در منطقه شینگلا این ایالت دو نفر کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

پولیس می گوید که این دو تن هم معترضان بودند که توسط هواداران حزب تحریک انصاف سنگسار شدند.

معترضان خواستار بازشماری آرا شدند.

همزمان، بریتانیا و ایالات متحده امریکا نیز اعلام کرده اند که از گزارش های مربوط به بی نظمی در انتخابات پاکستان، نگران اند.

دیوید کامرون وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که آنها تایید می کنند که نگرانی هایی در مورد مشارکت همه احزاب در انتخابات پاکستان، وجود دارند.

او از عدم حضور همه احزاب در انتخابات ابراز ناامیدی کرده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم در اعلامیه ای گفته که ایالات متحده از محدودیت های اعمال شده بر روند انتخابات پاکستان، نگران است.

میلر همچنین نسبت به گزارش های تقلب در روند رای گیری ابراز نگرانی کرد، اما افزود که ایالات متحده آماده همکاری با حکومت آینده پاکستان است.

XS
SM
MD
LG