لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹

ملل متحد: داعش استراتژی گسترده‌ای برای جذب نیرو در افغانستان اتخاذ کرده است


یک نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد
یک نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد

گزارش تازۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) استراتژی گسترده‌ای برای جذب نیرو در افغانستان اتخاذ کرده و جذب افغان‌ها به صفوف این گروه قابل توجه است.

هجدهمین گزارش سرمنشی سازمان ملل متحد زیر نام "تهدید داعش علیه صلح و امنیت بین‌المللی و تلاش کشورهای عضو برای حمایت از سازمان ملل در مقابله با این تهدید" در ۳۱ جنوری تکمیل و روز یک‌شنبه نشر شده است.

در این گزارش آمده است، شاخۀ ولایت خراسان گروه داعش بر جذب اعضای ناراضی طالبان و جنگجویان خارجی تمرکز کرده است و همچنین تلاش‌های لابی‌گری‌اش را در شبکه‌های تاجیکستانی افزایش داده است.

در این گزارش یادآوری شده است که شاخۀ خراسان داعش موفق شده تا اعضای جنبش اسلامی ترکستان شرقی را در داخل افغانستان به خود جذب کند و در کنار آن چند تن از فرماندهان انصارالله و جماعت الاحرار نیز در ننگرهار و کنر به صفوف داعش پیوسته اند.

در این گزارش همچنان نوشته شده است که گروه داعش در عملیات خود از افغان‌های جذب شده در این گروه استفاده کرده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در بارۀ گزارش جدید شورای امنیت ملل متحد پاسخ نداد، اما پیش از این چندین بار به رادیو آزادی گفته بود که داعش تهدیدی برای افغانستان نیست و آنها این گروه را از بین برده اند.

در گزارش جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد، کاهش حملات داعش عراق و شاخۀ خراسان آن در افغانستان احتمالاً ناشی از تلاش‌های ضد تروریستی طالبان و تغییر استراتژی رهبر این گروه خوانده شده است، اما در گزارش همچنان گفته شده که شاخۀ خراسان گروه داعش نه تنها بزرگترین تهدید برای افغانستان است، بلکه منطقه و جهان را نیز با تهدید مواجه می‌کند.

در گزارش شورای امنیت تمرکز گروه‌های تروریستی در افغانستان نیز دلیل وخامت اوضاع امنیتی منطقه خوانده شده است، اما حکومت طالبان پیش از این مدعی شده بود که هیچ گروه تروریستی در افغانستان وجود ندارد.

در این گزارش همچنان آمده است که ارزیابی برخی از اعضای این شورا نشان می‌دهد که افغانستان و آفریقا مکان‌های مناسبی برای تغییر مرکز رهبر جدید گروه داعش هستند و ظاهراً پیشرفت‌هایی در این زمینه نیز صورت گرفته است.

در این گزارش از ثناالله غفاری، رئیس شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) نیز نام برده شده است که بر اساس این گزارش زنده است و احتمالاً در ولایت کنر زندگی می‌کند.

در گزارش شورای امنیت از دستیابی داعش به تسلیحات گسترده در افغانستان، خاورمیانه و آفریقا ابراز نگرانی شده است و به نقل از تعدادی از کشورها آمده است که پس از حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان، سلاح‌های باقی مانده در این کشور در حال منتقل شدن هستند.

در این گزارش یادآوری شده است که شاخۀ خراسان گروه داعش این تسلیحات را از تحریک طالبان پاکستان دریافت کرده و یا برای دریافت آن تلاش کرده است.

اما حکومت طالبان همواره قاچاق اسلحه از افغانستان را رد کرده است.

در هفدهمین گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد هم آمده بود که شاخۀ خراسان گروه داعش توانایی‌های عملیاتی خود را در افغانستان افزایش داده و تعداد شبه‌نظامیان و اعضای خانواده‌های آنها به ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ نفر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG