لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

یک مقام ملل متحد: از طالبان می خواهیم فوراً محدودیت های وضع شده بر زنان را لغو کنند


ایجاد ترس و وحشت با شلیک های هوایی میان زنان معترض برای متفرق ساختن اعتراضات صلح آمیز آنها توسط افراد طالبان در کابل - عکس از آرشیف
ایجاد ترس و وحشت با شلیک های هوایی میان زنان معترض برای متفرق ساختن اعتراضات صلح آمیز آنها توسط افراد طالبان در کابل - عکس از آرشیف

کارولین رودریگز‌ بیرکیت سفیر گایان در سازمان ملل متحد که این کشور ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده دارد، قبل از آغاز نشست این شورای یک اعلامیه را به نمایندگی از گروه کشورهای تعهدات مشترک زنان، صلح و امنیت با تاکید بر رعایت حقوق بشر در افغانستان به خوانش گرفت.

کشورهای گایان، اکوادور، فرانسه، جاپان، مالتا، کوریای جنوبی، سیرالئون، سلووینیا، سوئیس، بریتانیا و ایالات متحده در این گروه شامل اند.

اعلامیه این کشورها تاکید کرد که صلح پایدار، ثبات و توسعه در افغانستان صرف در سایۀ یک روند سیاسی همه شمول و احترام به حقوق همه افغان‌ها به شمول زنان تحقق می‌یابد.

اعلامیه اقدامات اخیر طالبان علیه زنان و دختران را محکوم کرد.

خانم رودریگز بیرکیت گفت:
"ما تبعیض دوامدار و سیستماتیک طالبان در افغانستان و سرکوب دختران و زنان را با شدت محکوم می کنیم و می خواهیم که محدودیت وضع شده بالای مکاتب متوسطه و لیسه دختران، کار زنان و گشت و گذار آنها و حق آزادی بیان و همه پالیسی‌ها و فرامینی که زنان و دختران را سرکوب می کند فوراً لغو شود."

خانم رودریگز بیرکیت افزود که گماشتن نماینده خاص برای افغانستان و بررسی گزارش سرمنشی ملل متحد از نشست اخیر در دوحه در صدر اجند قرار دارد ولی نشست شورای امنیت عقب درهای بسته دایر شد و تا تهیه این گزارش جزئیاتی با رسانه شریک نشد.

حکومت طالبان که سعی دارد از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شود با گماشتن نماینده خاص دیگر ملل متحد برای افغانستان مخالفت نموده و در نشست اخیر دوحه نیز اشتراک نکرد.

آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

اما آنتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد که میزبان این نشست بود تصریح کرد که اشتراک طالبان در مشورت‌های که بخاطر گماشتن نماینده خاص ملل متحد صورت می گیرد به نفع طالبان است.

ارزیابی مستقل ملل متحد از اوضاع افغانستان گماشتن نماینده خاص برای این کشور را توصیه کرده است.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان گفته که افغانستان با کدام بحرانی روبرو نیست در حالی که هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان "یوناما" در این کشور فعال است نیازی به گماشتن نماینده خاص دیگر دیده نمی شود.

در این میان سازمان دیدبان حقوق بشر از شورای امنیت انتقاد کرده که چرا نشست‌های خود را عقب درهای بسته دایر می‌کند.

هیدر بار معاون بخش زنان این سازمان به رادیو آزادی گفت که افغان‌ها به خصوص زنان و دختران که به گفته وی مورد حمله طالبان قرار می‌گیرند، این حق را دارند که بدانند در شورای امنیت در مورد چه چیزی بحث و تصمیم‌گیری می‌شود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG