لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۷ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۰

افغانستان

وزیر خارجه ترکمنستان با امیر خان متقی دیدار کرد

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان دیروز دوشنبه با وزیر خارجه ترکمنستان رشید مردوف در مقر وزارت خارجه این کشور در عشق آباد ملاقات کرد.

حافظ ضیا احمد معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان با نشر این خبر در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق بدون جزئیات بیشتر گفت که در این ملاقات روی شماری از مسائل دو جانبه سیاسی، اقتصادی و انتقالات ترانزیت گفتگو شد.

امیرخان متقی به دعوت وزیر خارجه ترکمنستان در راس یک هیئت که در آن مسئولان وزارت معادن و پترولیم، اداره خط آهن و شرکت برشنا نیز شامل اند از این کشور همجوار بازدید می‌کند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

ایبک عثمانوف، سفیر جدید ازبیکستان، امروز وارد کابل شد

وزارت خارجۀ طالبان تأیید کرده که عثمانوف به کابل رسیده اما هنوز کارش را آغاز نکرده است.
وزارت خارجۀ طالبان تأیید کرده که عثمانوف به کابل رسیده اما هنوز کارش را آغاز نکرده است.

یک رسانۀ مربوط به وزارت خارجۀ ازبیکستان به‌نام "دنیا" گزارش داده که ایبک عثمانوف، سفیر فوق‌العاده و صاحب اختیارات کامل ازبیکستان وارد کابل شده است.

منابع در وزارت خارجۀ طالبان با تأیید این موضوع به رادیو آزادی می‌گویند که عثمانوف به کابل رسیده، اما تا هنوز کارش را آغاز نکرده است.

به نقل از رسانۀ دنیا، عثمانوف ۶۲ ساله در کنار دیگر پست‌های دیپلوماتیک از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ به‌عنوان معاون وزیر خارجۀ ازبیکستان کار کرده و اخیراً به‌عنوان سفیر ازبیکستان برای پاکستان و مصر کار می‌کرد.

پیش از این یادگارخوجه شادمانوف از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۴ به‌عنوان سفیر ازبیکستان در افغانستان کار می‌کرد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت از جنوری ۲۰۲۳ تا اکنون دو هزار فرصت کاری در افغانستان ایجاد کرده است

IOM به ایجاد کار و آموزش در بخش‌های تجارت‌های کوچک و متوسط در افغانستان ادامه می‌دهد.
IOM به ایجاد کار و آموزش در بخش‌های تجارت‌های کوچک و متوسط در افغانستان ادامه می‌دهد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) اعلام کرد که از جنوری ۲۰۲۳ تا سپتمبر امسال، بیش از دو هزار فرصت کاری را در افغانستان ایجاد کرده است.

این سازمان روز یکشنبه در صفحه ایکس خود اعلام کرد که با ارائه سرمایه، تجهیزات و آموزش‌های لازم در بخش‌های رشد تجارت‌های کوچک و متوسط، از زنان، جوانان، بی‌جاشدگان و عودت‌کنندگان حمایت کرده است.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از شهروندان افغانستان از کمبود فرصت‌های کاری و عدم اقدام عملی از سوی حکومت و نهادهای بین‌المللی در این زمینه شکایت دارند.

بر اساس حکم محکمۀ ابتدایی فاریاب، فردی به اتهام زنا شلاق خورد

نهادهای حقوق بشری از طالبان خواستار توقف مجازات‌های بدنی شده‌اند.
نهادهای حقوق بشری از طالبان خواستار توقف مجازات‌های بدنی شده‌اند.

حکومت طالبان یک فرد را در ولسوالی دولت‌آباد ولایت فاریاب به اتهام زنا در محضر عام شلاق زد. ستره محکمه طالبان روز یکشنبه اعلام کرد که محکمه ابتدایی این ولایت این شخص را به چهار ماه حبس و ۳۵ دُره محکوم کرده بود.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری بارها از طالبان خواسته‌اند که مجازات‌های بدنی را متوقف کنند، زیرا این اقدامات مغایر با اصول حقوق بشری دانسته می‌شوند. با این وجود، طالبان به اجرای چنین مجازات‌هایی در ولایات مختلف ادامه می‌دهند.

انفجار در چوک خان‌آباد کندز؛ جبهه آزادی مسئولیت حمله را پذیرفت

این انفجار به گفته جبهه آزادی، دو کشته و سه زخمی از طالبان برجای گذاشت.
این انفجار به گفته جبهه آزادی، دو کشته و سه زخمی از طالبان برجای گذاشت.

شام یکشنبه، یک انفجار در چوک خان‌آباد ولایت کندز رخ داد. جبهه آزادی افغانستان، گروهی مسلح مخالف طالبان، مدعی شده که این حمله توسط جنگجویان این گروه بر نیروهای طالبان انجام شده است.

این جبهه با انتشار فیلمی از این انفجار در صفحه ایکس خود (توییتر سابق) اعلام کرد که در این حمله دو تن از نیروهای طالبان کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌اند.

تا کنون، مقام‌های طالبان به طور رسمی درباره این رویداد اظهار نظری نکرده‌اند، اما فعالان شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از رسانه‌های داخلی، خبر وقوع این انفجار را منتشر کرده‌اند.

طالبان تلاشی خانه به خانه را در کابل افزایش داده اند

به هم ریزی خانه‌های مردم به بهانه تلاشی در کابل
به هم ریزی خانه‌های مردم به بهانه تلاشی در کابل

رادیو آزادی روز پنج‌شنبه گزارش‌هایی مبنی بر تلاشی طالبان در کابل دریافت کرده بود، اما چند تن از ساکنان شهر کابل که به دلیل نگرانی‌های امنیتی نخواستند نام‌شان فاش شود، شب گذشته به رادیو آزادی گفتند که طالبان از چند روز به این سو تلاشی‌ را در نقاط مختلف آغاز کرده و اکنون آن را گسترش داده اند.
به گفته آنان، طالبان تلاشی‌ها را به ویژه در حوزه ۱۱ در خیرخانه و قلعه نجارا، حوزه ۱۵ در قلعه زمان خان، و حوزه ۱۷ در برچی و قلعه نو افزایش داده اند.
مولوی بشیر، آمر حوزه هفدهم شهر کابل با تأیید موضوع راه‌اندازی تلاشی در این حوزه به رادیو آزادی گفت که این کار به دستور وزارت داخله‌شان صورت گرفته و در جریان تلاشی آنان چیزی دریافت نکردند.
او افزود که در باره هدف راه‌اندازی این تلاشی به آنان چیزی گفته نشده است.
اما ظاهراً پس از نشر گزارش‌هایی مبنی بر حملات پی‌هم مخالفان مسلح طالبان در شهر کابل، طالبان تلاشی خانه به‌خانه را آغاز کردند.
یک جبهه مخالف مسلح طالبان به نام آزادی افغانستان هفته گذشته ادعا کرد که بخش نظامی میدان هوایی کابل را با راکت هدف قرار داده و تلفات زیادی به طالبان وارد کرده‌است.

رئیس اداره زراعت نیشاپور: زعفران افغانستان به رقیب اصلی زعفران ایران مبدل شده است

امسال افغانستان تا ۷۰ تن زعفران به بیرون صادر کرده است.
امسال افغانستان تا ۷۰ تن زعفران به بیرون صادر کرده است.

علی مبارکی، رئیس اداره زراعت نیشاپور ایران می‌گوید، با وجود این که کشورش به افغانستان زعفران صادر می‌کند، اما زعفران افغانستان به رقیب اصلی زعفران ایران مبدل شده است.
بر اساس گزارش رادیو – تلویزیون ایران، علی مبارکی دیروز (شنبه) گفته است، در حالی که کشت زعفران در ایران تاریخ طولانی دارد، اکنون زعفران افغانستان، همسایه این کشور رقیب زعفران ایران شده است.
از سوی دیگر مقام‌های طالبان گفته اند که اخیراً با ممنوعیت کشت کوکنار کشت زعفران در ۲۶ ولایت افزایش یافته است.
انیستیتوت جهانی "مزه" در بلجیم در ماه جوزای سال جاری اعلام کرد که پس از بررسی‌های لابراتواری مشخص شد که زعفران هرات از لحاظ مزه مقام نخست را بدست آورده است.
بر اساس گزارش‌ها، امسال افغانستان تا ۷۰ تن زعفران به بیرون صادر کرده است.

کار احداث لین دوم شاهراه کابل - جلال آباد آغاز شد

مسیر شاهراه اصلی کابل - جلال آباد
مسیر شاهراه اصلی کابل - جلال آباد

کار اعمار لین دوم شاهراه کابل - جلال آباد، روزشنبه (۲۶ اکتوبر) در منطقه بگرامی در شهر کابل آغاز شد.

این سرک پس از عبور از ولسوالی های بگرامی و خاک جبار در کابل از ولسوالی‌های حصارک، خوگیانی و سرخرود ولایت ننگرهار گذشته و به سرک حلقوی ننگرهار وصل می‌شود. طول این سرک حدود ۱۵۰ کیلومتر خواهد بود.

اعمار لین دوم سرک کابل - جلال آباد در اواخر جمهوریت مخلوع افغانستان پلان شده بود، در سال ۲۰۱۲ میلادی بانک جهانی برای این پروژه ۱۱۱ میلیون دالر اختصاص داد، اما وزارت فواید عامه در سال ۱۴۰۰ شمسی اعلام کرد که این پروژه به دلیل ناامنی به تاخیر افتاده است.

بارندگی های شدید، سیلاب و آبخیری در برخی از مناطق افغانستان پیش بینی شده است

تخریبات ناشی از باران های شدید و سیلاب در ولایت غور.
تخریبات ناشی از باران های شدید و سیلاب در ولایت غور.

وزارت انرژی و آب حکومت طالبان برای روزهای یکشنبه و دوشنبه(۲۷ و ۲۸ اکتوبر) احتمال بارن های نسبتاً شدید، سرازیر شدن سیلاب ها و بلند رفتن سطح آب دریا ها را در حوزه های دریایی کابل، شمال و پنج - آمو پیش بینی کرده است.

این وزارت روز شنبه(26 اکتوبر) در اطلاعیۀ گفت که احتمال سرازیر شدن سیلاب های ناشی از بارندگی، ذوب شدن برف و بلند رفتن سطح آب در مسیر دریاهای کنر، لغمان، پنجشیر، فاریاب، جوزجان، سرپل، بلخ، سمنگان، بغلان، تخار، بدخشان و برخی سیلبرهای مربوط به این دریا ها، متصوراست.

در اطلاعیه، از اهالی مناطق پایین آب خواسته شده تا آگاهی کامل داشته، هنگام سیلاب یا آبخیزی از نزدیک شدن به سواحل دریاها خودداری کنند، همچنین از اهالی بالا آب تقاضا شده که هنگام جاری شدن سیلاب ها و یا بلند رفتن سطح آب دریاها، به به مناطق پائین آب خبر دهند تا از تلفات انسانی جلوگیری شود.

یک نوجوان سیزده ساله در سیلاب بدخشان، جان باخت

ولایت بدخشان در نقشه افغانستان
ولایت بدخشان در نقشه افغانستان

سرازیر شدن سیلاب در بدخشان جان حداقل یک نوجوان را گرفته است.

منابع محلی در ولایت بدخشان گزارش داده‌اند که یک نوجوان ۱۳ ساله به نام عبدالثمر در اثر سرازیر شدن سیلاب در منطقه کولگهی دره جوزگون، ناحیه دهم شهر فیض‌آباد، جان خود را از دست داده است.

محمد کامگار، معاون ریاست مبارزه با حوادث طبیعی بدخشان، با تأیید این خبر بیان کرده که عبدالثمر هنگام عبور از دره ، به‌طور ناگهانی در سیل گرفتار شده و جان باخته است.

وزارت خارجهٔ حکومت طالبان حملات اسرائیل بر ایران را نکوهش کرد

ساختمان وزارت خارجه افغانستان در کابل که در کنترول حکومت طالبان است.
ساختمان وزارت خارجه افغانستان در کابل که در کنترول حکومت طالبان است.

چند ساعت پس از اعلام رسمی حملات هوایی اسرائیل بر ایران، وزارت خارجۀ حکومت طالبان این حملات را نکوهش کرد.

این وزارت امروز در بیانیه ای این اقدام اسرائیل را نقض صریح حریم جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای تشدید بیشتر خشونت در منطقه، توصیف کرده است.

اردوی اسرائیل گفته است که در تلافی حملات اوایل این ماه ایران بر اسرائیل، در حملۀ هدفمند و دقیق، ایران را هدف قرار داده است.

در یکی از نخستین واکنش‌‌های غرب، کییر استارمر، صدراعظم بریتانیا گفته است که ایران نباید به این حملات پاسخ دهد.

استارمر از تمامی طرف‌ها خواسته است که از خود خویشتنداری نشان دهند.

شان ساویت، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید گفته است که کشورش در عملیات مشارکت نداشت و از تهران خواسته است که حملات خود بر اسرائیل را متوقف کند تا جنگ تشدید نیابد.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG