لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۷

محدودیت های وضع شده در افغانستان زنده گی زنان معلول را دگرگون ساخته است


تصویر آرشیف: دو تن از زنان معلول افغانستان
تصویر آرشیف: دو تن از زنان معلول افغانستان

به ادامۀ نگرانی‌ها از عواقب ناگوار محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های حکومت طالبان بر زنان و دختران در افغانستان، به تازه‌گی انستیتوت صلح ایالات متحده امریکا می‌گوید که با بازگشت طالبان به قدرت، این وضعیت باعث شده که زنان معلول نیز درآمد خود را از دست بدهند.

این انستیتوت روز پنجشنبه با نشر گزارشی زیر نام «چالش‌های پیش‌روی افغان‌های دارای معلولیت گفته که این ممنوعیت همراه با نبود برنامه حمایتی جامع از معلولان، بسیاری از زنان معلول را مجبور کرده تا به گدایی در جاده ها رو آورند.

در ادامه آمده که الزام طالبان به همراهی زنان با یک محرم چالش‌های پیش‌روی زنان و دختران معلول را تشدید کرده‌است.

اما حکومت طالبان همواره مدعی است که حقوق زنان در چهارچوب شریعت اسلامی در افغانستان تأمین است.

گزارش انستیوت صلح ایالات متحده امریکا می‌افزاید که زنان معلول به‌ویژه با تبعیض، انزوا، توهین و تحقیر شدید در جامعه افغانستان مواجه می‌شوند.

به گفته این انستیتوت، این مسئله منجر به افزایش اضطراب و افسردگی شده‌است، زیرا هر روز زنان معلول افغان باید با تبعیض و طرد شدن دست و پنجه نرم کنند که منجر به کاهش احساس کرامت و کیفیت زنده‌گی آنان می‌شود.

طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان محدودیت های فراوانی بر زنان و دختران وضع کرده اند
طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان محدودیت های فراوانی بر زنان و دختران وضع کرده اند

در گزارش انستیتوت صلح امریکا همچنان آمده، برای افرادی‌که از بدو تولد دارای معلولیت هستند، چالش‌ها حتی بیشتر است.

در این میان شماری از زنان و دختران معلول در افغانستان می‌گویند که بدون حمایت مالی یا حقوق اندک و نداشتن شغل با دشواری‌های فراوان اجتماعی و اقتصادی روبه‌رو اند.

شبانه صدیقی باشنده شهر مزار شریف که از بدو تولد نابینا است می‌گوید با روی کار آمدن حکومت طالبان کار اش را از دست داد و اکنون با مشکلات فراوان اقتصادی دست و گریبان است.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت که توانسته است در کنار افراد سالم دوره چهار ساله پوهنتون را تمام کند و مدرک لسانس‌اش را بدست آورده و در یکی از مؤسسات برای افراد نابینا خط بریل را تدریس می‌کرده است:

"متاسفانه دولت ]حکومت طالبان[ نه برای معلولین زمینه کار را و نه زمینه فراگیری آموزش‌های مسلکی را فراهم کرده و نه هم حقوق مناسب را. حقوق خیلی ناچیزی‌که دولت برای یک نابینا پرداخت می‌کند واقعاً زنده‌گی برای‌اش خیلی سخت است."

یکی از دختران نابینا در کابل که از رفتن به مکتب ویژه نابینایان محروم مانده است
یکی از دختران نابینا در کابل که از رفتن به مکتب ویژه نابینایان محروم مانده است

یک بانو دیگر باشنده شهر کابل که او هم نابینا است و نخواست نام اش در گزارش گرفته شود در مورد مشکلات اش به رادیو آزادی چنین گفت:

«وزارت شهدا و معلولین برای بعضی نابینایان ماه دو هزار و برای بعضی ها ماه سه هزار افغانی می دهد که خودتان می فهمید که این مقدار پول در این قیمتی برای یک نفر کفایت نمی کند چه رسد که به خانواده ها بسنده باشد.»

با آن‌که پیش از این هم برخی از معلولین اخیراً در گفتگو با رادیو آزادی از دست نیافتن به موقع به مستحقات خود شکایت کرده‌اند، اما حدود سه هفته قبل وزارت امور شهدا و معلولین حکومت طالبان گفت که در سال جاری بیش از ده‌ونیم میلیارد افغانی به ایتام، بیوه‌ها و معلولین از طریق بانک‌ها توزیع شده‌است.

این درحالی‌ست که سازمان امدادرسانی بین‌المللی گروند تروت سلوشنس چهار روز قبل با نشر گزارشی گفت که دسترسی افراد معلول در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه بسیار دشوار است.

به‌گفته این سازمان تنها ۱۲ درصد افراد معلول به کمک‌های بشردوستانه دسترسی دارند و ۶۱ درصد شان به کمک‌های بشردوستانه کاملاً دسترسی ندارند.

انستیتوت صلح ایالات متحده امریکا در گزارش خود به نقل از یک گزارش سال ۲۰۱۸ جمهوری مخلوع افغانستان نوشته که تخمیناً ۱،۲ میلیون تن در افغانستان افراد دارای معلولیت اند که ۴۱ درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG