لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۶

وزیر خارجه ایالات متحده: ما به زنان افغانستان کمک می کنیم تا درآمد داشته باشند و تحصیل کنند


 انتونی بلنکین وزیر امور خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا
انتونی بلنکین وزیر امور خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا

انتونی بلنکین وزیر امور خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا روز سه شنبه(۲۷ فبروری) در سخنرانی اش در نشست"ائتلاف استقامت اقتصادی زنان افغانستان" ابراز نگرانی کرد که طالبان نیمی از جامعه افغانستان را از آموزش و کار محروم کرده اند.

بلنکین گفت که ممنوعیت ها و محدودیت های وضع شده از سوی طالبان بر کار و آموزش زنان باعث شده تا افغانستان سالانه تا یک میلیارد دالر که می تواند از طریق کمک زنان به رشد اقتصادی به دست آید، ضرر کند.

انتونی بلنکین همچنین گفت که روز به روز، ائتلاف استقامت اقتصادی زنان افغان در داخل و خارج در حال گسترش است و بسیاری از شرکت ها و موسسات بزرگ امریکایی و جهان به آن می پیوندند:

"این ائتلاف دوره های آموزشی آنلاین را برای زنان افغان در سراسر جهان ارائه خواهد کرد تا بتوانند کار بیابند و معاش دریافت کنند. به حیث مثال، یکی از مؤسسات آموزشی دولتی قطر به نام «All Above Education» و مؤسسه معارف امریکا، دوره های آموزشی مسلکی را برای میلیون ها زن افغان ارائه خواهد کرد. مایکروسافت و لینکدین برای آنها فرصت کسب تصدیقنامه ها را ایجاد می کند و سپس آنها را با شرکت ها در ارتباط می سازند. ثانیاً، ایالات متحده و بنیاد تعلیم، بالا تر از هر چیز به زنان پناهندۀ افغان در امریکا با دادن سکالرشیب ها کمک می کند تا دوره های لیسانس و ماستری خود را تکمیل کنند. سوم این که این ائتلاف، به زنان افغان در راه اندازی و توسعه تجارت شان کمک خواهد کرد."

طالبان در افغانستان به نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و کودکان متهم هستند
طالبان در افغانستان به نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و کودکان متهم هستند

"ائتلاف استقامت اقتصادی زنان افغانستان" در سال ۲۰۲۲ میلادی برای کمک به دختران و زنان افغان محروم از کار و آموزش راه اندازی شد.

طالبان که در اگست سال ۲۰۲۱ به قدرت رسیدند، محدودیتهای گستردهای را بر کار و تحصیل زنان وضع کرده اند.

رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده برای زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان و یکی از بنیانگذاران این ائتلاف گفت که ۸۹۸ روز از محرومیت دختران افغان از آموزش بالاتر از صنف ششم و پوهنتون ها و ۸۹۰ روز هم از محرومیت کاری و محدودیت ها بر تردد زنان افغان می گذرد:

"تصور کنید که سهم بالقوه نیمی از جامعه شما در رشد اقتصادی، یک شبه قطع شده است. به همین دلیل، ما میخواهیم شما را از وضعیت کنونی افغانستان آگاه کنیم تا واقعاً بفهمید که زنان افغان با چه سختی هایی مواجه هستند و واقعاً میخواهند بر چه چیزی غلبه کنند، تا حق کار و آموزش خود را به دست بیآورند."

رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده برای زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان
رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده برای زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان

رینا امیری همچنین گفت که ایالات متحده و جامعه جهانی متعهد به همکاری با زنان افغان هستند و ایجاد"ائتلاف برای استقامت اقتصادی زنان افغانستان" نمونه ای از این همکاری است.

در این نشست مقامات امریکایی گفتند که بر اساس سروی ها، ۸۵ درصد افغان ها خواهان رفع محدودیت های وضع شده از سوی طالبان بر کار و آموزش زنان هستند.

با وجود فشارها و خواست های مستمر جامعه جهانی، طالبان تا هنوز مکاتب بالاتر از صنف ششم و پوهنتون ها را بروی دختران افغان باز نکرده اند و ممنوعیت کار در اکثر ادارت دولتی موسسات غیردولتی و بسیاری از محدودیت های دیگر بر زنان افغان همچنان پابرجاست.

آرش همایون

مرتبط

XS
SM
MD
LG