لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

مردم افغانستان از بلند بودن بهای انترنت شکایت دارند، آیا شکایت ها شنیده خواهد شد؟


آنتن های شبکه های انترنت و مخابرات در افغانستان
آنتن های شبکه های انترنت و مخابرات در افغانستان

شماری از باشندگان ولایت‌های مختلف افغانستان می‌گویند، با آن که روزبه‌روز استفادۀ مردم از انترنت بیشتر می‌شود، اما هنوز هم بهای آن بلند است و کیفیت آن به اندازه‌ای پائین است که حتی در تماس ویدیویی به گونۀ درست از آن استفاده کرده نمی‌توانند.

شماری از جوانان در پیوند به همین موضوع اخیراً کارزاری را در شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده و تقاضا دارند که بهای انترنت باید کاهش یابد.

عبدالمجید، یکی از آنان در کابل به رادیو آزادی گفت :

"بهای انترنت درافغانستان بسیار بلند است، بیشتر مردم که مشکلات اقتصادی دارند، نمی‌توانند از انترنت استفاده کنند، از سوی دیگر کیفیت انترنت‌ها پائین است، اگر بخواهی که کورس آنلاین را تعقیب کنی با این سرعت از آن نمی‌توانیم کار بگیریم."

عمران سالارزی، باشندۀ ولایت ننگرهار نیز شکایت مشابهی دارد:

"اگر ما انترنت خود را با کشورهای همسایۀ ما مقایسه کنیم در آنجا ۲۰ جی بی انترنت با تماس نامحدود به قیمت ۴۰۰ افغانی تمام می‌شود، انترنت آن هم فورجی بوده و به شکل درست کار می‌کند، اما در افغانستان برعکس است."

یکی از باشنده گان ولایت ارزگان با استفاده از انترنت با یکی از دوستان خود صحبت تصویری انجام می دهد
یکی از باشنده گان ولایت ارزگان با استفاده از انترنت با یکی از دوستان خود صحبت تصویری انجام می دهد

این که بهای انترنت چرا بلند است، خواستیم با مسئولان شرکت‌های مخابراتی صحبت کنیم ، اما تماس ما برقرار نشد.

به همین گونه عنایت الله الکوزی، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی مخابراتی حکومت طالبان هم به پرسش‌های ما در این باره پاسخ نداد.

اما وی روز جمعه در صفحۀ ایکس خود برخی عوامل بلند بودن بهای انترنت را بیان کرده که عامل بزرگ آن را عدم دسترسی مستقیم افغانستان به بحر خوانده است.

عنایت الله الکوزی گفته که تقریبا ۹۰ درصد انترنت جهان از طریق کیبل‌های بحری تامین می‌شود و افغانستان بجای استفاده کیبل‌های بحری، انترنت مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه خریداری می‌کند که به گفتۀ او، پس از وضع مالیات بلند، شرکت‌های مخابراتی مجبور می‌شوند که آن را با بهای بلند به فروش برسانند.

وی همچنان عوامل دیگر بلند بودن بهای انترنت را نرسیدن برق عمومی به پایه‌های مخابراتی و استفاده کم مردم از انترنت عنوان کرده است.

او مدعی شده پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان و ارزیابی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی‌شان، بهای یک جی بی انترنت در افغانستان که در گذشته ۲۵۰ افغانی بود، به ۱۱۰ افغانی کاهش یافته است.

اما سایر زلاند، سخنگوی پیشین وزارت مخابرات و تکنالوِژی معلوماتی در نظام جمهوری پیشین به رادیو آزادی گفت :

"با وجود این همه هزینه‌ها، نظر به مصارفی که بالای شرکت‌ها می‌آید، قیمت انترنت که امروز در افغانستان است، بسیار بلند است. در گذشته هم در این مورد بحث‌های بسیار جدی با شرکت‌ها صورت گرفته بود، اما یک تعداد مافیا و مسئولین شرکت‌ها هستند که نمی‌خواهند مفاد کمتر اخذ کنند."

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان
وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان

شکایت‌ها در مورد کیفیت پائین انترنت درحالی مطرح می‌شود که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، استفاده از انترنت در بخش آموزش به ویژۀ در بین دانش‌آموزان و دانشجویان دختر که با ممنوعیت‌های طالبان مواجه هستند، بیشتر شده است.

در کنار این تمرکز به کاروبار تجارت آنلان هم در افغانستان بیشتر شده است.

در حال حاضر در کنار شبکۀ مخابراتی دولتی سلام که مربوط به وزارت مخابرات می‌شود، شرکت‌های خصوصی افغان بیسیم، روشن، ام تی ان و اتصالات در افغانستان فعالیت می‌کنند.

به اساس معلومات وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت طالبان، در حال حاضر ۲۳ میلیون نفر در افغانستان از شبکه‌های مخابراتی استفاده می‌کنند که از این میان ۱۰ میلیون تن آنان از خدمات مکالمه و ۱۳ میلیون تن دیگر از خدمات انترنتی استفاده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG