لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

مایکل مک کال: شاخۀ ولایت خراسان داعش تهدیدی برای آمریکا و اروپا است


مایکل مک کال، رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا
مایکل مک کال، رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا

پس از حملۀ گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) به غیرنظامیان در تالار کُروکوس در مسکو، مایکل مک کال، رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از افزایش توان عملیاتی شاخۀ ولایت خراسان این گروه ابراز نگرانی کرده است.

مک کال روز گذشته در یک برنامۀ شبکه تلویزیونی سی بی‌اس به نام "رودرروی ملت" (Face the Nation) در پاسخ به این سوال که آیا داعش می‌تواند به آمریکا حمله کند، گفت که اینطور به نظر می‌رسد.

رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان همچنان در بارۀ تهدید گروه داعش به اروپا و آمریکا هشدار داد.

او گفت:
"جنرال کوریلا، رئیس سنتکام این هفته در کانگرس گفت که شاخۀ خراسان داعش می‌تواند ظرف شش ماه در خارج از افغانستان عملیات انجام دهد. تنها شش روز بعد از این داعش به مسکو حمله کرد. من فکر می‌کنم اروپا نیز نگران است. شاید به بازی قدیمی بر می‌گردیم که تاریخ در آن دوباره تکرار می‌شود."

این سناتور جمهوری‌خواه و از منتقدان سرسخت ادارۀ رئیس جمهور بایدن خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را یک بار دیگر زیر سوال برد و گفت که آمریکا بدون ارزیابی استخباراتی و سنجش ظرفیت گروه داعش افغانستان را ترک کرد.

مک کال تصمیم و اقدام ایالات متحده آمریکا را اشتباه جدی خواند و گفت که این کار آمریکا را با تهدید روبه‌رو کرده است.

اما ادارۀ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از حزب دموکرات‌ها بارها از تصمیم خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دفاع کرده و آن را یک اقدام بجا خوانده است.

در ماه مارچ سال گذشته، جنرال مایکل کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحدۀ امریکا گفته بود که تعداد اعضای شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) در افغانستان افزایش یافته و به ۲۲۵۰ نفر رسیده است.

در ماه فبروری سال جاری، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد و ولادیمیر ورونکوف، رئیس ادارۀ مبارزه با تروریسم این سازمان به شورای امنیت گفتند که هنوز خطر ظهور مجدد داعش در افغانستان پابرجاست.

وی همچنین گفت که شاخۀ ولایت خراسان داعش قصد حمله از افغانستان به بیرون از این کشور را دارد.

این در حالی است که جنرال کنت مکنزی، فرمانده پیشین فرماندهی مرکزی ایالات متحده به کانگرس گفته بود که طالبان قصد حمله به ایالات متحده را ندارند، اما به گروه‌هایی که می‌خواهند به ایالات متحده حمله کنند، پناه داده اند.

XS
SM
MD
LG