لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۲

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش بس در نوار غزه را تصویب کرد


تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد
تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد

شورای امنیت ملل متحد در قطعنامه یی خواهان انفاذ آتش بس در نوار غزه شده است.

قطعنامه شورای امنیت خواستار آتش بس فوری درنوار غزه می شود و انتظار دارد تا به بدنبال آن آتش بس دوامدار وطویل المدت برقرار شود.

همچنین دراین قطعنامه از گروه حماس و دیگر گروه های فلسطینی خواسته شد که گروگانان اسرائیلی را که درحمله هفتم اکتوبر گذشته بازداشت کرده اند بدون قید وشریط رها کنند.

حماس ازسوی امریکا و اتحادیه اروپا یک سازمان هراس افگن شناخته می شود.

اسرائیل با ابراز نارضایتی از این قطعنامه سفر یک هیئت بلند پایه خود را به واشنگتن لغو کرد.

اعلامیه دفتر صدراعظم اسرائیل بنیامین نتانیاهو گفت این قطعنامه شورای امنیت به تلاش های جاری جنگ ورهایی بیش از ۱۳۰ گروگان اسرائیلی آسیب وارد کرد.

بنیامین نتانیاهو گفت امریکا با ویتو نکردن این قطعنامه از موضعگیری قبلی خود به صورت آشکار عقب نشینی کرد.

صدراعظم اسرائیل می گوید که این قطعنامه گروه حماس را بدون فشار های بین المللی برای رهایی گروگانان اسرائیلی به دست یافتن به آتش بس امیدوار می سازد.اما امریکا گفت که آتش بس صرف زمانی نافذ خواهد شد که حماس رهایی گروگانان اسرائیلی را آغاز کند.

غزه از ماه اکتوبر سال گذشته به این طرف در آتش جنگ می سوزد
غزه از ماه اکتوبر سال گذشته به این طرف در آتش جنگ می سوزد

گروه حماس با استقبال از قطعنامه شورای امنیت گفته که برای گفتگو برای رهایی گروگانان اسرائیلی دربدل زندانیان فلسطینی آمادگی دارد.

اتحادیه اروپا هم ازاین قطعنامه شورای امنیت که ازسوی الجزایر وچندین کشور دیگر به شمول سویس ، سلووینیا ، کوریای جنوبی و جاپان پیشنهاد شده بود استقبال کرده است.

اوروزولا واندرلین یک مقام ارشد این اتحادیه شب گذشته درپیام خود درشبکه اجتماعی ایکس /تویتر سابق نوشت که تطبیق این قطعنامه برای حفاظت غیرنظامیان بسیار مهم است. انقره هم این قطعنامه را یک گام مثبت برای ازسرگیری فرستادن کمک های بشردوستانه به نوار غزه عنوان کرده است.

درعین حال ، انتونیو گوتیرش سرمنشی ملل متحد درپیام شب گذشته خود درشبکه اجتماعی ایکس/ تویتر سابق خواستار تطبیق فوری این قطعنامه شده گفت که کوتاهی دراین مورد نابخشودنی است.

دراین قطعنامه دربارۀ بحران بشری درنوار غزه نگرانی عمیق ابراز شده است.

ازسوی دیگر قصر سفید گفت که کدام علائم از پلان نظامی اسرائیل در شهر رفح درجنوب نوار غزه دیده نمی شود.

رفح درنزدیکی سرحدات مصر موقعیت دارد. یک تعداد بسیارمردم از ۲.۳ میلیون نفوس غزه بدنبال عملیات نظامی اسرائیل دربخش های دیگر غزه به رفح پناه برده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG