لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۲

گزارش جدیدی از افزایش حملات بر کارمندان نهاد های غیر دولتی در افغانستان،منتشر شد


در گزارش طالبان متهم شده اند که در کار نهاد های غیر دولتی در افغانستان مداخله می کنند
در گزارش طالبان متهم شده اند که در کار نهاد های غیر دولتی در افغانستان مداخله می کنند

«سازمان ایمنی انجوی بین‌المللی» می‌گوید که در سه ماه اول سال جاری میلادی ۴۲ مورد رویداد امنیتی برای کارمندان سازمان‌های غیردولتی در افغانستان اتفاق افتاده است.

این سازمان که مخفف آن "آی ان اس او" است، روز شنبه با نشر یک سروی به عنوان مصئونیت و دسترسی در ربع اول ۲۰۲۴ که در بارۀ شماری از کشورها به نشر رسانیده، گفته است که ۱۸ مورد بازداشت کارمندان سازمان‌های غیردولتی از سوی حکومت طالبان را ثبت کرده که این مسئله به گفته این نهاد به رایج‌ترین تهدید برای کمک‌های بشردوستانه در افغانستان مبدل شده است.

در ادامه آمده است که این اتفاقات که شامل حملات مسلحانه، بازداشت، سرقت و تهدید بوده و بیشتر در ولایت‌های هلمند، هرات، کابل، تخار، کندهار، نیمروز، کندز، پکتیا، بغلان و ننگرهار رخ داده است.

نهاد های غیر دولتی در افغانستان بیشتر در بخش های امداد رسانی و آموزشی کار می کنند
نهاد های غیر دولتی در افغانستان بیشتر در بخش های امداد رسانی و آموزشی کار می کنند

"آی ان اس او" می‌گوید که درخواست‌ها از سازمان‌های غیردولتی از سوی وزارت خانه‌های حکومت طالبان به هدف مشارکت در تصمیم گیری‌ها در بخش‌های استخدام، تدارکات و همچنان در بخش قراردادها و تمویل کنندگان پروژه‌ها افزایش یافته است.

به گفتۀ این سازمان حامی انجوها، طالبان قطعاً در ماه‌های آینده به مداخله در امور سازمان‌های غیردولتی ادامه خواهند داد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو ‌آزادی در این باره پاسخ نداد، اما پیش از این چنین ادعا‌هایی را رد کرده بود.

در این حال شماری از مسئولان برخی از سازمان‌های غیردولتی در افغانستان مدعی اند که با محدودیت‌های زیادی روبرو اند و طالبان تلاش می‌کنند تا مسیر پروژه‌ها را به نفع خودشان تغییر بدهند.

مسئول یک نهاد مدنی در افغانستان به شرط عدم نشر نامش و تغییر صدایش به رادیو آزادی گفت:

"(طالبان) می‌گویند که افراد ما را در پروژه جذب کنید، وقتی که افراد آنها جذب شود، پس استقلالیت نهادهای جامعۀ مدنی از بین می‌رود، بعد اگر افرادشان جذب نشوند می‌گویند پس مستفدین پروژه‌ها افراد ما باشند اگر آن هم نباشد آنها پی هم به کارهای پروژه‌ها مداخله می‌کنند و تلاش می‌کنند مسیرپروژه‌ها را به منفعت خود‌شان تغییر بدهند."

نهاد های غیر دولتی از استخدام زنان به عنوان کارمند نیز منع شده اند که این مسئله به مشکلات سازمان های غیر دولتی فعال در افغانستان افزوده است.
نهاد های غیر دولتی از استخدام زنان به عنوان کارمند نیز منع شده اند که این مسئله به مشکلات سازمان های غیر دولتی فعال در افغانستان افزوده است.

از سوی دیگر مالک یک شرکت تجارتی که نخواست نام خودش و شرکت‌اش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

"فعلاً مشکلات ما بسیار زیاد است، یکی این که برخی کارمندان ما هستند که مشکلات دارند و آمده نمی‌توانند و از سوی دیگر نمی‌توانیم طبقۀ اناث را استخدام کنیم، فقط مرد باید باشد و با آنکه کارمندان در حوزه و در وزارت ثبت هستند، اما با آنهم استخبارات اینها (طالبان) همه روزه می‌آیند مردمان را بازداشت می‌کنند می‌برند و می‌زنند، چندین نفر را خودم دیدم."

این درحالیست که صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) هم در گزارش سه هفته قبل خود ادعا کرد که هنوز هم مداخلات در روند توزیع کمک‌های بشردوستانه در ولایت‌های مختلف افغانستان، از علت‌های اصلی محدودیت در دسترسی به این کمک‌ها است.

یونیسف در گزارش خود به نقل از دفتر هماهنگی امور بشردوستانه ملل متحد (اوچا) گفته بود که در ماه مارچ گذشته ۱۴۴ مورد رویداد مداخله و ایجاد محدودیت در روند کمک‌رسانی نهادهای کمک‌رسان به نیازمندان ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG