لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

مقام اسرائیلی: برای شرکت در مذاکرات برای رهایی گروگان‌ها متعهد هستیم


سربازان اسرائیلی
سربازان اسرائیلی

یک مقام اسرائیل دیروز، شنبه، گفت حکومت کشورش متعهد است که در مذاکرات برای رهایی گروگان‌های باقی‌مانده اشتراک خواهد کرد. این مقام اسرائیلی که نامش گرفته نشده، بعد از صحبت‌های مقامات امریکائی و اسرائیلی در پاریس در این مورد سخن گفت.

تلاش‌ها برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه در حالی دوام دارد که دیروز هم عملیات نظامی اسرائیل در شهر رفح در جنوب غزه دوام داشت.

او افزود که تعهد برای اشتراک در مذاکرات هفته جاری وجود دارد و در این رابطه یک موافقت هم ترتیب شده است.

این مقام اسرائیلی درباره موافقت توضیحاتی نداد ولی بعضی از رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که «دیود برنیا؛ رئیس اداره استخبارات اسرائیل - موساد» در صحبت با مقامات استخبارات امریکا و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، صدراعظم قطر، در مورد چارچوب دور جدید مذاکرات متوقف شده، موافقت کرده‌اند.

واشنگتن می‌گوید انتونی بیلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، هم با وزیر کابینه جنگ اسرائیل، بنی گنز، در مورد تلاش‌های نو آتش‌بس در غزه و بازنمودن دوباره دروازه‌های مرزی رفح صحبت کردند. همزمان با قطر، مصر هم از مدت‌ها به این سو تلاش دارد که بین اسرائیل و گروه حماس میانجی‌گری کند.

در ماه میلادی جاری، مذاکرات در مورد آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های باقی‌مانده بعد از آن متوقف شد که اسرائیل عملیاتی را در شهر رفح شروع کرد.

محکمه بین‌المللی عدالت دو روز قبل به اسرائیل ذستور داد که حملات خود بر شهر رفح را متوقف سازد
محکمه بین‌المللی عدالت دو روز قبل به اسرائیل ذستور داد که حملات خود بر شهر رفح را متوقف سازد

با وصف مخالفت‌های جهانی، اما اسرائیل دیروز هم حملات هوائی و راکتی را بر این شهر دوام داد.

قبل از این، روز جمعه، محکمه بین‌المللی عدالت که مربوط ملل متحد می‌شود، از اسرائیل خواست که عملیات خود را در رفح به صورت فوری متوقف بسازد، اما اسرائیل این حکم محکمه را رد کرد.

در غزه، جنگ بعد از آن آغاز شد که در هفتم ماه اکتبر، حماس بر اسرائیل حمله کرده و در حدود ۱۲۰۰ نفر را کشت و دها نفر دیگر را گروگان گرفت.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا، گروه حماس را یک سازمان تروریستی می‌خوانند.

در جریان یک آتش‌بس کوتاه‌مدت در ماه نوامبر که هفت روز دوام داشت، ده‌ها گروگان اسرائیلی و ده‌ها زندانی فلسطینی تبادل شدند. اما ۱۲۱ گروگان هنوز هم در غزه وجود دارند. اردوی اسرائیل می‌گوید گمان می‌رود که از این جمله ۳۷ تن آن‌ها کشته شده‌اند.

وزارت صحت تحت کنترل حماس در غزه می‌گوید در جنگ غزه، ۳۵ هزار و ۹۰۳ فلسطینی کشته شده‌اند که اکثریت آن‌ها زنان و کودکان بودند. منابع مستقل این ارقام را تأیید و یا رد نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG