لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۹

یونیسف: ده‌ها هزار کودک در مناطق سیلاب‌زدهٔ افغانستان وضعیت ناگوار دارند


کودکان در یکی از مناطق سیلاب زده ولایت بغلان
کودکان در یکی از مناطق سیلاب زده ولایت بغلان

صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) با ابراز نگرانی می‌گوید که ده‌ها هزار کودک به دلیل سیلاب‌های اخیر در افغانستان، در وضعیت اضطراری و تهدیدهای دوامدار قرار دارند.

یونیسف در تازه‌ترین گزارش خود که روز دوشنبه، ۳ جون نشر کرده، گفته است که این کودکان به ویژه در ولایات شمالی بغلان و بدخشان و ولایت غور در غرب افغانستان تحت تأثیر قرار گرفته اند.

یونیسف در گزارش خود گفته است که جامعۀ بین‌المللی باید تلاش‌ها و سرمایه‌ گذاری‌ های خود را برای حمایت از جوامع به منظور کاهش و سازگاری با اثرات تغییرات اقلیمی بر کودکان در افغانستان بیشتر کند و همچنان یونیسف و نهادهای بشردوستانه باید خود را برای حوادث طبیعی در آینده آماده کنند.

در این گزارش به نقل از تاج الدین اوویوله، نمایندۀ این اداره در افغانستان آمده است که رویدادهای شدید اقلیمی یونیسف و سایر بازیگران بشردوستانه را مجبور می‌کند تا با واکنش سریع‌تر بشردوستانه اقدام کنند.

سیلاب ها خانواده های زیادی را متضررساخته و کودکان نیز بیشتر از گذشته به کمک های خیریه وابسته شده اند
سیلاب ها خانواده های زیادی را متضررساخته و کودکان نیز بیشتر از گذشته به کمک های خیریه وابسته شده اند

او افزوده که اما این با اقدامات آماده‌سازی قوی و با همکاری شرکا امکان‌پذیر خواهد بود.

به گفتۀ یونیسف، وضعیت بد تغییرات اقلیمی اخیر در افغانستان همه نشانه‌هایی از بحران اقلیمی است که به سرعت در حال افزایش است که در نتیجۀ آن مردم زندگی و امکانات خود را از دست داده اند و زیرساخت‌هایشان به شدت آسیب دیده است.

از سوی دیگر برخی از سیلاب زدگان می‌گویند که خود و فرزندانشان با مشکلات شدیدی روبه‌رو هستند و به هیچ امکانات اولیه زندگی دسترسی ندارند.

محمد علم، باشندۀ منطقه لقیو ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان به رادیو آزادی گفت:

"وقتی سیل آمد شش نفر ما شهید شدند. دوتا زن برادرم بود ، یک بچه سه ساله همرایشان بود، یک سیاه سر از من بود، دو دختر یکی سیزده ساله بود و یکی هم شش ساله در موتر بودند. دفعتاً بالای ما سیل آمد، فقط یک دختر را توانستیم که بکشیم. برادرم هم خود را کشید، اما دیگران را برد و همه شهید شدند."

علی رضا، یک باشندۀ ولسوالی نهرین این ولایت به رادیو آزادی گفت:

"سیلاب‌ها ما را متضرر ساخته و کودکانم در زیر خیمه‌ها زندگی می‌کنند. اینها در حالت بسیار وخیم به سر می‌برند، همۀ ما به کمک‌های صحی نیاز داریم. ۹۰ درصد تمام چیز ما از بین رفته است."

باشنده گان مناطق سیلاب زده همواره شکایت دارند که کمک ها به آنان نمیرسد و یا هم مقدار این کمک ها اندک است
باشنده گان مناطق سیلاب زده همواره شکایت دارند که کمک ها به آنان نمیرسد و یا هم مقدار این کمک ها اندک است

بر اساس آمار منتشر شده از سوی یونیسف، در سیلاب‌های اخیر در ولایت‌های بغلان، بدخشان و غور ۳۵۰ تن جان خود را از دست داده اند که کودکان هم شامل آن هستند و همچنان ۷۸۰۰ خانه نیز ویران شده و بیش از ۵۰۰۰ خانواده در این ولایات آواره شده اند.

در این گزارش آمده است که افغانستان در شاخص تهدیدات اقلیمی یونیسف در سال ۲۰۲۱ در میان ۱۶۳ کشور در رتبه پانزدهم قرار دارد که نه تنها با تغیرات اقلیمی و تغییرات محیط زیست روبه‌رو است بلکه کودکان در این کشور نسبت به سایر کشورها بیشتر تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار دارند.

صندوق نجات کودکان (سیف دَ چلدرین) هم به تاریخ ۲۷ ماه می در گزارشی گفته بود که در سال جاری میلادی در سراسر افغانستان حدود ۶.۵ میلیون کودک یعنی از هر ده کودک افغانستان سه تن آنها از گرسنگی رنج می‌برند.

XS
SM
MD
LG