لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۴

بحران ناشی از سیلاب‌ها در افغانستان؛ سازمان جهانی صحت خواهان کمک فوری شد


یکی از مناطق سیلاب زده در ولایت بغلان
یکی از مناطق سیلاب زده در ولایت بغلان

سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) می‌گوید که وضعیت سیلاب‌زدگان در شمال، شمال شرق و غرب افغانستان بحرانی است و نیاز به بسیج فوری منابع اضافی برای رسیدگی به نیازمندی‌های بشردوستانه و صحی سیلاب‌زدگان وجود دارد.

این سازمان در گزارش تازه‌اش که روز شنبه منتشر کرده، افزوده است، تنها در نتیجۀ سیلاب‌های ۱۰ و ۱۱ ماه می ۶۰ هزار تن در ولایات بغلان، تخار و بدخشان متاثیر شدند، ۷۸۰۰ خانه به گونۀ کلی و قسمی تخریب شده که منجر به بی‌سرپناه شدن ۵ هزار خانواده شده است.

به بیان این سازمان، موج دیگر بارندگی شدید و سیلاب در ۱۷ و ۱۸ ماه می در شمال و غرب افغانستان، ده ولسوالی غور و هشت ولسوالی فاریاب را متاثیر ساخت که بیش از صد تن جان باختند و صدها تن زخم برداشتند.

به بیان این سازمان، سیلاب‌زدگان به آب آشامیدنی پاک، خدمات صحی، داکتران زن، مشوره های صحی و روانی و خدمات مراقبت‌های صحی در بخش‌های بیماری‌های عفونی ضرورت دارند.

تخریبات ناشی از سیلاب ها در ولایت غور
تخریبات ناشی از سیلاب ها در ولایت غور

دبلیو اچ او می‌گوید که با شرکایش از ۱۰ تا ۲۵ ماه می به ۳۸ هزار و ۴۰۰ تن در شش ولایت سیلاب‌زده خدمات صحی ارائه کردند که ۳۷ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهد.

این درحالیست که برخی سیلاب‌زدگان به رادیو آزادی می‌گویند، از یک سو تمام دارایی‌شان را از دست دادند و از سوی دیگر با خطر مریضی‌ها روبه‌رو اند که این نیازمندی آنها را افزایش داده است.

سیلاب های مدهش در جریان دو ماه گذشته صد ها هزار تن را تحت تاثیر قرار داده است

عبدالباقی، باشندۀ درۀ شیخ‌های ولایت غور می‌گوید که سیلاب‌ها خانه‌هایشان را ویران کرده است و چاه‌های آب قابل استفاده نیستند و کودکانش به دلیل نبود آب آشامیدنی پاک دچار اسهال شدند:

"دیروز دو تا طفل‌هایم را بردم به داکتر مریض بودند، دل درد و اسهال شدند. آب پاک نداریم، راه‌ها و پل‌ها خراب شده است و به بسیار مشکل آب می‌آوریم، با آن هم اطفال مریض می‌شوند، می‌خواهیم که برایمان آب آشامیدنی تهیه کنند، از دست ما هیچ چیز نمی‌آید."

مختار احمد، یکی از باشندگان قریۀ کرکر در چند کیلومتری پلخمری، مرکز بغلان در بارۀ نیازمندی‌هایشان به رادیو آزادی گفت:

"سیلاب سه هفته پیش آمد و همه چیز را خراب کرد و با خود برد، هیچ چیزی باقی نمانده است. ضرورت ما لوازم خانه است، لوازم بهداشتی و مواد خوراکه است."

کودکان در مناطق سیلاب زده بیشترین آسیب ها را دیده اند
کودکان در مناطق سیلاب زده بیشترین آسیب ها را دیده اند

عبدالروف، باشندۀ ولسوالی المار فاریاب مدعی است که به این ولسوالی کمک‌های اساسی نشده است و مردم برای ادامۀ زندگی در قریه‌شان به کمک‌های اساسی از جمله آب پاک و خدمات صحی نیاز دارند:

"یکی از بزرگترین مشکلات این است که سرک ولسوالی ما را خراب شده است. زراعت و آب مردم از بین رفته است. آب اطفال را با خود برده است، مشکل آب آشامیدنی وجود دارد، راه‌ها و جاده بسیار خراب شده است و تردد نمی‌توانیم."

روز شنبه هم سخنگویان برنامۀ جهانی غذا (دبلیو اف پی) و کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته بودند که قربانیان سیلاب در افغانستان وضعیت بدی را تجربه می‌کنند و نیاز به کمک‌های دوامدار دارند.

سازمان جهانی صحت پیش از این هم افزایش بیماری‌های عفونی و ساری را به دلیل عدم وجود امکانات در مناطق سیلاب‌زده گزارش کرده بود.

سیلاب‌های اخیر در حالی نیازمندی به کمک‌ها را افزایش داده است که بر اساس گزارش چند ماه قبل اوچا، در سال جاری میلادی 24 میلیون افغان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG