لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۴

آغاز زنده‌گی مشترک ۱۳۰ زوج جوان در ننگرهار طی مراسم عروسی دسته‌جمعی


مراسم عروسی دسته‌جمعی جوانان با کمک نهاد خیریه سیلاب در ننگرهار
مراسم عروسی دسته‌جمعی جوانان با کمک نهاد خیریه سیلاب در ننگرهار

طی یک مراسم عروسی دسته‌جمعی در ننگرهار ۱۳۰ زوج جوان زنده‌گی مشترک‌ خود را آغاز کردند.

این مراسم به روز شنبه توسط یک بنیاد خیریه برگزار شده بود. این زوج‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی سال‌ها نامزد مانده بودند.

تازه‌دامادان با شادمانی به رادیو آزادی می‌گویند که طویانه برای‌شان بخشیده شده است و آن‌ها از مراسم عروسی با هزینه‌های سنگین هم نجات پیدا کردند.

از این میان جهان‌زیب از ولایت ننگرهار و عبدالوهاب از ولایت کنر در صحبت با رادیو آزادی گفتند:

"وضعیت اقتصادی‌ام خوب نبود، روزانه دوصد تا سه‌صد افغانی درآمد داشتم که فقط هزینه‌های روزانه خانواده را می‌دادم. آن‌قدر بودجه نداشتم که طویانه را پرداخت کنم، طویانه چهار و نیم لک افغانی بود که خانوادۀ عروس آن را بخشیدند، این نوع اقدامات می‌تواند به جوانانی مثل ما که مشکلات اقتصادی دارند، کمک زیادی بکند."

"شش سال نامزد بودم، درآمد روزانه‌ام دوصد تا دو و نیم‌صد افغانی بود که آن را خرج خانواده می‌کردم، توانایی برگزاری عروسی را نداشتم، طویانه سه لک افغانی و دو مثقال طلا بود، پدر عروس همه این‌ها را بخشید، این اقدامات مشکلات جوانان را حل می‌کند."

وسایل خانه نیز برای تازه عروس‌ و دامادها تهیه شده است
عروسی دست‌جمعی در ننگرهار
عروسی دست‌جمعی در ننگرهار

این عروسی دسته‌جمعی توسط بنیاد خیریۀ سیلاب برگزار شده بود.

تلاش کردیم با سید احمد سیلاب، رئیس این بنیاد، دربارۀ هزینه کلی این عروسی دسته‌جمعی صحبت کنیم، اما موفق نشدیم.

بازمحمد جوانمل، رئیس اتاق کسبه‌کاران و دکانداران ولایت ننگرهار که یکی از اشتراک‌کننده‌گان و کمک‌کننده‌گان این بنیاد خیریه دربارۀ رسم و رواج‌های سنگین عروسی و خارج از توان جوانان در افغانستان به رادیو آزادی گفت:

"این اقدام را بسیار نیک می‌دانم، زیرا در جامعه ما رسم بد و سنگینی گرفتن طویانۀ بالا وجود دارد. با این اقدامات، این رسم و رواج‌ها کمرنگ خواهد شد. این رسم‌ها به جوانانی که اکنون با بیکاری و فقر روبه‌رو هستند و نمی‌توانند طویانۀ بالا و هزینه‌های سنگین عروسی را بپردازند، کمک می‌کند."

در ویدئوها و عکس‌هایی که به رادیو آزادی ارسال شده، دیده می‌شود که به این ۱۳۰ تازه عروس و داماد برخی وسایل مورد نیاز خانه نیز داده شده است.

این در حالی‌ست که در اکثر ولایت‌های افغانستان، به‌ویژه مناطق دورافتاده، رسم‌هایی به نام طویانه و برگزاری مراسم‌های عروسی پر هزینه وجود دارد که سبب می‌شود جوانان نامزد برای سال‌ها نتوانند مراسم عروسی برگزار کنند.

XS
SM
MD
LG